شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#جدید

رویکرد دولت جدید اسرائیل نسبت به ایران | ۲سناریوی احتمالی آینده نتانیاهو

 یک تحلیلگر مسائل اسرائیل تاکید کرد: اگر کابینه تشکل شده توسط «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» بیشتر از ۶ ماه عمر کند و به یک سال برسد، امکان خارج شدن نتانیاهو از عرصه سیاسی و حذف وی از قدرت بسیار زیاد است. 

نفتالی بنت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، منصور براتی، درباره روی کار آمدن دولت جدید در رژیم اشغالگر قدس و برکناری «بنیامین نتانیاهو» از قدرت پس از ۱۲ سال گفت: براساس شرایط موجود، می‌توان دو حالت را برای آینده سیاسی نتانیاهو در نظر گرفت؛ حالت نخست، برگشت وی به قدرت و حالت دوم، گرفتار شدن در فرایند دادرسی قضایی و اینکه پرونده‌های شکل گرفته علیه وی کار دست بی‌بی بدهند. 

وی در تشریح سناریو احتمال حذف نتانیاهو از قدرت اظهار کرد: اگر کابینه تشکل شده توسط «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» بیشتر از شش ماه عمر کند و به یکسال برسد، امکان خارج شدن نتانیاهو از عرصه سیاسی و حذف وی از قدرت بسیار زیاد است. 

به گفته این تحلیلگر مسائل اسرائیل، در صورت تحقق این احتمال، دیوان عالی اسرائیل فرصت محاکمه نتانیاهو را - بدون آنکه وی از مصونیت سیاسی ناشی از نخست‌وزیری برخوردار باشد - به دست می‌آورد و احتمالا نتانیاهو آینده‌ای مانند «ایهود المرت» پیدا کند. 

کابینه بنت – لاپید در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه است

براتی در تشریح بررسی سناریو احتمال بازگشت مجدد نتانیاهو به قدرت تصریح کرد: کابینه بنت – لاپید، یک کابینه ائتلافی متشکل از سه حزب راستگرا، دو حزب چپ و میانه و یک حزب یهودی – عربی است. در تاریخ اسرائیل، تشکیل چنین کابینه‌ای در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه است و احتمال بروز اختلاف میان اعضای ائتلاف وجود دارد. بنابراین بسیاری از تحلیلگران نسبت به تداوم این دولت بدبین هستند و احتمال اینکه با اولین چالش، کابینه کنونی فروبپاشند، وجود دارد. 

وی ادامه داد: اگر عمر کابینه بنت – لاپید مانند کابینه وحدت ملی نتانیاهو – بنی گانتس - که هفت ماه و شش روز ادامه داشت - کوتاه باشد و انتخابات مجدد پارلمانی تشکیل شود، ادعای بی‌بی درست می‌آید و احتمال گرایش مجدد به نتانیاهو وجود دارد و ممکن است تشکیل دولت فقط از سوی بی‌بی ممکن است. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نتانیاهو نمی‌خواهد عمر کابینه بنت – لاپید بیش از یکسال باشد، خاطرنشان کرد: اگر کابینه بنت – لاپید از خود کارآمدی نشان دهد و عمری بیش از یکسال داشته باشد، افکارعمومی به این برداشت پیش می‌رود که اسرائیل بدون نتانیاهو قابل تصور است و بی‌بی عامل بحران‌ها بوده است، به ویژه اگر نتانیاهو رهبر حزب لیکود باقی بماند. 

احتمال کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت در ازای زندان نرفتن

به گفته براتی، اگر عمر کابینه بنت – لاپید طولانی شود، ممکن است نتانیاهو با یک توافق سیاسی از عرصه سیاسی کاملا کناره‌گیری کند اما به زندان نرود اما اگر بر حضور در عرصه سیاسی اصرار کند، مانند ایهود المرت دادگاهی شده و به زندان برود. 

وی با اشاره به پرونده‌های نتانیاهو ابراز داشت: نتانیاهو سه پرونده در دادگاه دارد که حداقل یک پرونده وی جدی است. یک پرونده، اتهام دریافت هدایا و رشوه توسط خود و همسرش از سرمایه‌گذارانی است قرار بوده یکسری از قوانین به سود آن‌ها تغییر یابد یا مالیات کمتری پرداخت کنند. 

این تحلیلگر اسرائیل افزود: دومین پرونده نتانیاهو مربوط به درگیری حقوقی بین دو روزنامه اسرائیلی است. روزنامه «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) به شدت طرفدار بی‌بی است و روزنامه «یدیعوت آحارانوت» (آخرین اخبار) از منتقدان نتانیاهو است. نتانیاهو با سردبیر یدیعوت آحارانوت گفت‌وگویی داشته و متهم به اغوا کردن و پیشنهاد رشوه به وی و روزنامه‌اش در ازای ایجاد تصویری مثبت از بی‌بی است. 

انتقادات از نتانیاهو در حزب لیکود زیاد شده است

براتی درباره پرونده سوم اتهامی نتانیاهو بیان کرد: پرونده سوم پرونده مربوط به فساد زیردریایی است. داستان این پرونده هم از این قرار است که قرار بوده اسرائیل یک یا چند زیردریایی از آلمان خریداری کند اما یک طرف خاص از خرید این زیردریایی سود می‌برده است. 

وی درباره آینده حزب لیکود هم یادآور شد: با نبود نتانیاهو در راس قدرت و احتمال محاکمه شدن وی، ممکن است بی‌بی رهبری‌اش را از دست بدهد. هم‌اکنون انتقادات از نتانیاهو در حزب لیکود زیاد شده و می‌گویند چرا او از رهبری حزب کناره‌گیری نکرد تا ما دولت را تشکیل دهیم. آن‌ها پیشنهاد داده بودند تا بی‌بی از رهبری لیکود کناره‌گیری کند تا بتوانند دولت را تشکیل داده و وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، نتانیاهو مجددا رهبری لیکود را برعهده گرفته و نخست‌وزیر شود. 

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، مخالفان نتانیاهو می‌گفتند ما با حزب لیکود کار می‌کنیم و حاضر به ائتلاف هستیم اما با بی‌بی کار نمی‌کنیم. یکی از نارضایتی‌های عمده در حزب لیکود نیز همین مسئله است. 

جانشین‌های احتمال بی‌بی در رهبری حزب لیکود

براتی با اشاره به ترکیب اکثریت لیکود در مجلس نمایندگان اسرائیل (کنست) عنوان کرد: لیکود ۳۰ کرسی را در کنست در اختیار دارد که ۱۲ کرسی از حزب دوم بیشتر است اما با اینکه در اکثریت قرار دارد، نتوانسته دولت را تشکیل دهد که به خاطر مخالفت‌ها با نتانیاهو و ناتوانی وی تعبیر می‌شود. 

وی درباره جانشینان احتمالی نتانیاهو در حزب لیکود هم گفت: «نیر برکت» شهردار سابق بیت‌المقدس، «اسرائیل کاتص» وزیر امور خارجه و همچنین دارایی اسرائیل در زمان نتانیاهو، «یولی ادلشتاین» وزیر بهداشت اسرائیل در دولت نتانیاهو و «یاریو لوین» که تا دیروز ریاست کنست را برعهده داشت، چهار فردی هستند که احتمال رهبری لیکود را دارند. 

این تحلیلگر مسائل اسرائیل با بیان اینکه شانس برکت و کاتز برای رهبری لیکود بیشتر از دیگران است، اظهار داشت: این افراد نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند و اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. این احتمال وجود دارد که اگر یکی از آن‌ها رهبر لیکود شود، دیگری از لیکود انشعاب کند. اگر این اتفاق رخ دهد، لیکود بخشی از آرایش را از دست می‌دهد. 

سرخوردگی‌ها در اسرائیل زیاد شده است

براتی درباره شرایط برای دولت جدید اسرائیل هم تصریح کرد: اختلافات زیادی میان ائتلاف‌کنندگان وجود دارد و در عین حال، چالش‌های زیاد و سختی پیشروی آن‌ها است. بحران‌های شکاف اجتماعی در اسرائیل بسیار مهم شده که می‌توان به شکاف سکولار – مذهبی، عربی – یهودی، راستگرا – چپگرا و موافقان و مخالفان نتانیاهو می‌توان اشاره کرد. در دو سال، چهار انتخابات برگزار و سرخوردگی‌ها زیاد شده و هر یک از طرفین، امکان تحمل یکدیگر برایشان سخت شده است. 

وی چالش دیگر دیگر دولت جدید اسرائیل را وضعیت اقتصاد و کسری بودجه دانست و خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۱۸، کابینه‌های موقت نتانیاهو بودجه‌ای را در مجلس تصویب نکرده و وزارتخانه‌ها و ادرات اسرائیل با تنخواه اداره می‌شوند و در این مدت، گزارشی از دخل و خرج‌هایشان گزارش نکرده‌اند. بنابراین کسری بودجه زیاد شده است. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بیکاری ناشی از شیوع کرونا به یک بحران در اسرائیل تبدیل شده است، ابراز داشت: هم‌اینک بیکاری در اسرائیل به ۲۰ درصد رسیده که براساس برآورد رسانه‌ها حدود ۸۰۰ هزار نفر است. مشاغل خدماتی و کارگران فصلی و ساختمانی شامل این بیکاری هستند. 

میان دولت بنت – لاپید با دولت نتانیاهو تفاوت چشمگیری درباره ایران وجود ندارد

براتی با بیان اینکه سران احزاب ائتلافی از نظر فکری اختلافات شدیدی با یکدیگر دارند، عنوان کرد: اگر دولت اسرائیل بخواهد با طرف فلسطینی در مورد وضعیت موجود گفت‌وگو کند، با راهکار دو کشوری روبه‌رو است؛ موضوعی که به شدت از سوی متحد آمریکایی‌اش نیز مورد فشار قرار می‌گیرد. در این موضوع بنت با تشکیل دولت مستقل فلسطینی به شدت مخالف است اما افرادی مانند یائیر لاپید، بنی گانتس، گیدئون صعر، ایگدور لیبرمن چندان مخالف نیستند. 

وی درباره سیاست خارجی جدید دولت رژیم اشغالگر قدس نسبت به ایران هم یادآور شد: بنت که اکنون نخست‌وزیری اسرائیل را عهده‌دار شده است، در دوره‌ای وزیر دفاع اسرائیل در دولت نتانیاهو بوده و فرد بسیار راستگرایی است. در دوران مسئولیتش در وزارت دفاع، دفتر ایران در این وزارتخانه تشکیل شد تا برای تشدید منازعات با ایران برنامه‌ریزی کند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به حملات نتانیاهو نسبت به دولت جدید اسرائیل در موضوع ایران بیان کرد: در کوتاه‌مدت اختلاف جدی و چشم‌گیری میان این دولت با دولت نتانیاهو شاهد نخواهیم بود به ویژه آنکه دولت بنت – لاپید می‌خواهد از بحران و شائبه‌ها خارج شود اما با توجه به حضور افرادی مانند لاپید و گانتس که اعراب را دشمن اصلی اسرائیل می‌دانند و نه ایران، ممکن است در بلند مدت دکترین دفاعی آن‌ها دستخوش تغییر شود. 

دولت جدید اسرائیل روابط نزدیک‌تری با دولت بایدن خواهد داشت

براتی در مورد رویکرد جدید اسرائیل نسبت به برجام هم گفت: اسرائیلی‌ها می‌دانند امکان احیای برجام بالاست و به همین خاطر، لاپید در نخستین روز کاری‌اش در مقام وزیر امور خارجه گفته اسرائیل باید آماده بازگشت آمریکا به برجام شود. البته آن‌ها با برجام مخالف هستند و از بایدن خواسته‌اند به توافق هسته‌ای بازنگردد اما چند حزب داخل کابینه مخالف برجام نیستند. 

وی درباره روابط آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در دوره جدید نیز اظهار داشت: ترامپ و نتانیاهو روابط ویژه‌ای با یکدیگر داشتند و ترامپ در پیروزی‌های بی‌بی نقش مهمی داشت. با شکست ترامپ و پیروزی بایدن، برخی از احزاب اسرائیل هم تبلیغ می‌کردند ترامپ اسرائیل هم باید برود و بایدن اسرائیل روی کار آید. 

این کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه رویکرد جدیدی میان اسرائیل و آمریکا در دوران بایدن شکل گرفت که حالت دوستانه زمان ترامپ را نداشت، تصریح کرد: بایدن بر پیگیری راهکار دو کشوری اصرار دارد و با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری از سوی نتانیاهو به شدت مخالف بود. با این اوصاف، دولت جدید اسرائیل روابط نزدیک‌تر و دوستانه‌تری با دولت بایدن خواهد داشت.