نامه رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی قاضی زاده هاشمی در پی اظهارات اخیر وزیر بهداشت

دکترمحمدعلی کیانی عضو هیئت علمی دانشگاه و پزشک فوق تخصص گوارش کودکان، فلوشیپ بیماری‌های کبد از آمریکا و رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکترسید امیرحسین قاضی زاده طی نامه ای   به اظهارات اخیر وزیر بهداشت واکنش داد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر سعید نمکی

وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

همانطور که مستحضرید، در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آقای دکتر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی،  بعنوان یک رجل سیاسی و پزشک متخصص و عضو هیات علمی دانشگاه ، ضمن طرح موضوع پر اهمیت همه گیری بیماری جانکاه کرونا ، به نقد علمی و کارشناسی و مستند ابعادی از عملکرد دولت دوازدهم در حوزه همه گیری کرونا پرداختند.

از جمله موضوعات مورد انتقاد، موضوع عدم استفاده از امکان تامین زود هنگام هجده میلیون دوز واکسن از کشور چین بود، که مستند به صحبت عمومی شفاف و گویای یکی از مسئولین کشور که دست اندر کار پیگیری سند همکاری راهبردی ایران و چین بودند، مطرح گردید.

همچنین نکاتی علمی و مستند به بررسی تطبیقی آمارهای معتبر بین‌المللی  همه گیری کرونا در چند کشور و بررسی علل کاستی ها در برنامه مبارزه با کرونای کشورمان، مطرح گردید.

متاسفانه در پاسخ به این انتقاد ، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، در اقدامی غیر اخلاقی و خارج از شئون حرفه ای ، اقدام به درج مطالبی غیر علمی، غیر کارشناسی و توهین آمیز و آکنده از تهمت در توییتر نموده است و در این میان هیچ اقدامی هم برای پاسخگویی علمی و شفاف نمودن موضوع اصلی مورد بحث، یعنی علت تاخیر در تصمیم سازی و اقدام برای واردات واکسن چینی سینوفارم از زمان اعلام آمادگی دولت چین در مرداد ماه ۱۳۹۹، تا اردیبهشت ماه سال‌جاری که تامین آن توسط مجموعه دولتی هلال احمر ، با تایید آن  وزارت محترم آغاز شده است، صورت نپذیرفته است .

همچنین با کمال تاسف شاهد تمسخر مبحث علمی ارائه آمار کشورهای موفق در زمینه کنترل کرونا توسط آقای دکتر کیانوش جهانپور  بودیم، در حالیکه نتوانستند توجیهی برای تفاوت چشمگیر تعداد تلفات  کرونا  بین این کشور ها و میهن عزیزمان ایران،  علیرغم پیشرفته تر بودن امکانات درمانی و دانش تولید فرآورده های بیولوژیک و نیز دانش و مهارت‌های پزشکی در حوزه های مختلف تخصصی، ارائه دهند.

در ادامه این روند نیز متاسفانه شاهد موضع گیری غیر مستدل و احساسی جنابعالی در پاسخ به این انتقادات بودیم، که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را که بناست سیاست‌های اجرایی کشور را در ۴ سال آینده به انتخاب ملت شریف ایران رقم بزنند ، از ورود به موضوع سلامت و کرونا که یکی از مهمترین معضلات روز ملت شریف ایران و جهان است، منع کرده بودید و ورود به این مباحث را موجب شکستن دل مدافعان سلامت دانسته بودید.

با کمال تاسف بعد از این فرمایشات، شاهد صدور اطلاعیه وزارت بهداشت نیز بودیم که در آن، نه تنها پاسخ منطقی و قانع کننده ای در خصوص انتقادات مطروحه و من جمله نقایص برنامه قرنطینه و دلایل طولانی شدن آن و شیوه  اجرای برنامه ملی واکسیناسیون و همچنین تاخیر در تامین واکسن، علی الخصوص توسط بخش دولتی و تاخیر در واکسیناسیون جامعه پزشکی و پرستاری و سایر اعضاء محترم کادر درمان ارائه شده است ، بلکه با طرح مسائل حاشیه ای سعی در فرافکنی و عدم پاسخگوئی شده و نهایتا نیز بجای پاسخگوئی در مقابل کاستی هایی که موجب افزایش تلفات کادر گرانقدر درمان گردیده، به منتقدین تهمت خلاف واقع "اهانت به مدافعان عزیز سلامت و پایمال کردن خون شهدای گرانقدر سلامت" زده شده است.

آقای دکتر نمکی ، به نظر جنابعالی اگر وزارت بهداشت تحت مدیریت شما ، از مرداد ماه سال گذشته از شرایط فراهم شده ، با جدیت و سرعت بیشتری استفاده و اقدام می‌نمود، همانگونه که دو کشور همسایه ما چنین کردند ،  چرا نباید شاهد ورود تعداد قابل توجهی واکسن کرونا از آبانماه و آذرماه ۹۹ به کشور و تامین ۱۸ میلیون دوز واکسن تا پایان بهمن ماه 99 می بودیم ؟ آیا در اینصورت جان تعداد زیادی از  صدها تن از شهدای مدافع سلامت ، که شما مدعی نگرانی برای این قشرید و همچنین حدود ۸۲ هزار نفر از هموطنان عزیزمان که تا کنون طبق آمار رسمی در اثر ابتلا به کرونا جانباخته اند و حداقل 5/2 برابر این آمار به نظر اکثر کارشناسان خبره امر و تایید قائم مقام جنابعالی تعداد واقعی هموطنان جانباخته میباشد ، نجات پیدا نمی‌کرد؟

چه کسی پاسخگوی جان از دست رفته دهها هزارنفر از هموطنان عزیزمان می‌باشد؟

آیا مقاومت شما و مدیران اطلاع رسانی شما در برابر نقد ها توجیهی دارد ؟ آیا چنین روالی در تضاد و تعارض با فضای نقد و آزادی بیان نیست ؟

آیا نقد کارشناسی در صورت استقبال دست اندرکاران نمی‌تواند در چنین شرایط بحرانی جان هزاران ایرانی را نجات دهد ؟

آیا حداقل در حوزه درمان کرونا ، جنابعالی که داروسازید و می‌فرمایید نامزدهای انتخابات تفاوت  ویروس کرونا را از سایر ویروس‌ها نمیدانند، بیشتر اطلاعات و تجربه دارید یا آقای دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که پزشک متخصص هستند؟

جناب آقای دکتر نمکی ، چرا باید آمار متوسط مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران نسبت به جمعیت، بیش‌ از دو برابر متوسط آمار جهانی باشد؟ آیا این نشانگر ضعف در مدیریت و برنامه ریزی در امر درمان این بیماری نیست؟

جناب آقای دکتر نمکی چرا در مهمترین مرکز و سانتر مرجع علمی و درمانی کرونای کشور که بیش از نیمی از پزشکان و پرستاران و کادر درمان آن (حدود 8۰۰ نفر) به کرونا مبتلا شده اند، آمار جانباختگان صفر بوده است ولی در سراسر کشور بیش از 600 نفر از پزشکان و پرستاران و کادر عزیزدرمان در اثر این بیماری منحوس جان خود را از دست داده اند. آیا این تفاوت بارز و چشمگیر آماری، نتیجه اشتباهات، لجبازی ها و بعضا در تعارض در منافع مسئولین کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت که اخیرا و بعد از ماه ها تاخیر توسط حضرتعالی عزل گردیدند و همچنین عدم برنامه ریزی صحیح در آن وزارتخانه نیست؟ به نظر شما مسئولیت تاخیر در تصحیح این اشتباهات و عدم برنامه ریزی صحیح و بموقع برای ارائه الگوی صحیح و موثر درمان در مراکز درمانی خصوصی و دولتی بر عهده کیست؟

چرا باید طرح رهگیری، قرنطینه و حمایت از بیماران کرونایی، که در کشورهایی مانند استرالیا، زلاندنو، تایوان و ویتنام، باعث کنترل کامل همه گیری کرونا، قبل از شروع واکسیناسیون شد اما در میهن عزیزمان ایران که این طرح با موفقیت تحت عنوان "طرح شهید سلیمانی" در کنترل پیک سوم کرونا نقش اصلی را داشت، به فراموشی سپرده شده و در حالیکه باید سهم قابل توجهی از بودجه و امکانات موجود مقابله با کرونا به آن تخصیص یابد، کمتر از یک درصد بودجه مقابله با کرونا به آن تخصیص داده شده است؟

در پایان از جنابعالی انتظار داریم، در جهت تصحیح و  جبران روند پاسخگویی قبلی و برای اصلاح وضعیت موجود، با پاسخگویی علمی و کارشناسانه، به شفافیت امر در عرصه افکار عمومی جامعه و در نتیجه افزایش امید ملت شریف ایران به اصلاح امور و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری کمک نمایید .

و السلام علی من اتبع الهدی.

دکتر محمدعلی کیانی

رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکترسید امیرحسین قاضی زاده هاشمی