شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا

آغاز نشست مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا؛ تقویت منافع مشترک در دستور کار

نشست مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا روز سه شنبه و دقایقی پیش با حضور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و روسای شورا و کمیسیون اروپا در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز به کار کرد.

آغاز نشست مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا؛ تقویت منافع مشترک در دستور کار

به گزارش منیبان، طرف‌ها پیش از آغاز نشست در جمع خبرنگاران حاضر شده و از شروع فصل جدید در روابط فرا آتلانتیک پس از گذشته دوران پر تنش ریاست جمهوری دونالد ترامپ سخن گفته و ابراز خرسندی کردند.

شارل میشل رئیس شورای اروپا در جمع خبرنگاران خطاب به بایدن اظهار کرد که از حضور او در بروکسل و بازگشت آمریکا به صحنه جهانی استقبال می‌کند. وی گفت: این یک خبر خوب برای اتحاد دو طرف و جهان بشمار می‌رود. میشل تصریح کرد: برای ما افتخار است که با شما برای مقابله با چالش‌های مهم جهان کار کنیم .

سپس رئیس جمهوری آمریکا بیان کرد: به نظرم ما فرصت بزرگی داریم که با اتحادیه اروپا و ناتو همکاری کنیم و از این بابت احساس خوبی داریم. وی با بیان اینکه آمریکا به صحنه بین‌المللی بازگشته افزود: البته ما کاملا نرفته بودیم. با این حال برخورداری از رابطه خود با ناتو و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی به نفع آمریکاست.

بایدن خاطر نشان کرد که دیدگاه او در رابطه با توسعه همکاری‌های فرا آتلانتیک با سلفش متفاوت است.

در همین حال اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا یادآور شد که روابط دو طرف در دوران ریاست جمهوری ترامپ دشوار بوده و اوضاع جهان نسبت به قبل تفاوت کرده است. او با این حال تصریح کرد:‌ می‌خواهیم به شما اطمینان دهیم که متحد و دوست شما هستیم و بی صبرانه منتظر همکاری با یکدیگر هستیم.

بر اساس گزارش تارنمای اتحادیه اروپا، سران دو طرف قرار است پیرامون موضوعات مختلف از جمله همه‌گیری کرونا، تجارت، تغییرات آب و هوایی، سرمایه‌گذاری، سیاست خارجی و حفظ ارزش‌های مشترک بحث و تبادل نظر کنند. در پایان نشست بیانیه مشترکی صادر خواهد شد.

بایدن قبلاً و به طور مجازی در نشست شورای اروپا در ۲۵ مارس سال جاری شرکت کرده بود. این برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ بود که یک رئیس جمهوری آمریکا در نشستی با شورای اروپا شرکت می کرد.

او چهارشنبه گذشته در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس سفر کرد تا در اجلاس سران گروه هفت شرکت کند. رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه انگلیس را به مقصد بروکسل ترک کرد و دیروز در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی شرکت کرد.

وی پس از اجلاس امروز، راهی ژنو خواهد شد تا با همتای روس خود دیدار کند. گفته می شود روابط مسکو و واشنگتن، مسائل بین المللی و منطقه ای ازجمله برنامه هسته ای ایران و برجام در دستور کار این دیدار قرار دارد.

کارشناسان معتقدند که ورود جو بایدن به اروپا برای شرکت در اجلاس گروه ۷، ناتو و اتحادیه اروپا  ورای دلایل ظاهری، حاکی از یارگیری واشنگتن از میان متحدان اروپایی در برابر روسیه است.