به گزارش برنا، «فرشید فرزانگان» روز سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب راهنمای تجارت و کسب و کار امارات متحده عربی، افزود: تجارت ایران و امارات حدود ۱۵ میلیارد دلار است که هر دو طرف به دنبال افزایش صادرات و واردات هستند به طوری که بر اساس برنامه ها تا سال ۲۰۲۵ می توانیم به مبادلات حدود ۳۰ میلیارد دلار دست پیدا کنیم

وی با بیان اینکه طلا، الماس و فلزاتی مانند آلمینیوم، مس و استیل از بزرگترین تجارت های امارات محسوب می شوند، اظهار داشت: ایران مواد اولیه فلزی این کشور را صادر می کرد اما بعد از تحریم ها بخشی از ارسال این مواد معدنی کاهش پیدا کرد.

فرزانگان اضافه کرد: بخش صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به امارات کمترین آسیب از تحریم و شیوع ویروس کرونا را دید.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری همانند دبی با ما همکاری تجاری ندارد، تصریح کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاه اکسپو در دبی با برنامه ریزی های مناسب می توانیم شرایط را برای تسهیل تجارت با این کشور فراهم کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در خصوص جذب سرمایه گذاری از این کشور، گفت: در سال های اخیر میزان ریسک سرمایه گذاری در ایران روند صعودی را طی کرده است و گزارش های بین المللی حاکی از نامناسب بودن شرایط در این زمینه برای فعالان اقتصادی است.

فرزانگان خاطرنشان کرد: البته این روند به عنوان دست آورد صادراتی کافی نیست و تنها به عنوان یک راهکار میان مدت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در خصوص کتاب راهنمای تجارت و کسب و کار امارات متحده عربی تصریح کرد: فقدان اطلاعاتی مهمترین نکته برای تجارت با این کشور برای فعالان اقتصادی بود و به همین دلیل اتاق مشترک ایران و امارات تصمیم به انتشار اطلس جامعی در زمینه تجارت دو کشور گرفت.

وی افزود: امارات اولین شریک تجاری ایران در واردات و سومین شریک صادراتی ایران است که نشان می دهد بسیاری از شرکت های ایرانی تجارت با امارات را در دستور کار قرار داده اند.

فرزانگان تاکید کرد: در دهه پیش رو اگر تولیدکنندگان و تجار به ابزار آمار و اطلاعات مجهز نباشند در این دنیای رقابتی با ضرب آهنگ سریع نمی توانند روابط خود را گسترش دهند و این این کتاب پاسخ بسیاری از مشکلات تجار را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه امارات ۲۶۰ میلیارد دلار واردات در سال دارد و به عنوان قطب توزیع کالا در منطقه محسوب می شود، اظهار داشت: در صورتی که بتوانیم با سه کشور امارات، روسیه و ترکیه تجارت خود را گسترش دهیم ظرفیت صادراتی ایران رشد قابل توجهی را خواهد داشت.

در این نشست، اتاق ایران و امارات تفاهم نامه های همکاری با مرکز شتابدهی صادرات و مرکز آموزش بازرگانی امضا کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال ۹۹ در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین تجارت خارجی غیرنفتی ۲ ماهه کشور به ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۸۳ میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت ماه است.