شهرخبر

نگاهی به تلاش چهره‌های هالیوودی‌ برای برگزاری انتخابات پرشور در آمریکا/ آیا سلبریتی ایرانی هم به میدان منافع ملی ورود خواهد کرد؟


نگاهی به تلاش چهره‌های هالیوودی‌ برای برگزاری انتخابات پرشور در آمریکا/ آیا سلبریتی ایرانی هم به میدان منافع ملی ورود خواهد کرد؟

بازیگر فیلم‌های هانگر گیمز و گنجشک سرخ می‌گوید که هر باور سیاسی که دارید، و هر جناحی که خود را متعلق به آن می‌دانید، باید بدانید که رأی شما اهمیت دارد و نتیجه انتخابات طراحی و دست‌کاری‌ شده نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعوت به مشارکت در امور سیاسی، اجتماعی، شهری و ...، موضوعی نیست که تنها به ایران اختصاص داشته باشد بلکه در هر کشور دیگری در دنیا این نگاه وجود دارد. یکی از پدیده‌هایی که می‌تواند مردم را به مشارکت دعوت کند و بدون شک در آن اثرگذار است، تبلیغ چهره‌ها است مانند ستاره‌های حوزه‌های گوناگون مانند سینما، ورزش، علم و دانشگاه، فعالان مدنی و...  .

در سال‌های اخیر در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی آمریکا هنرمندان آن در اینکه چه کسی رأی بیاورد نقش مهمی داشتند؛ به عنوان مثال در همین انتخابات جدید ریاست جمهوری آمریکا تبلیغات و فعالیت‌های رسانه‌ای هنرمندان هالیوودی در پیروزی بایدن در انتخابات سهیم بود. رسواکردن ترامپ و نمایش فضاحت‌های او در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باعث شد تا چهره منفور او بیشتر از قبل سیمای زشت و کریه خود را نشان بدهد.

اما صحبت‌های جدید جنیفر لارنس بازیگر مجموعه بازی عطش و مسافران، نشان می‌دهد که هالیوودی‌ها از اهمیت زیاد مسئله مشارکت در انتخابات باخبرند و آن را سهم و حق هر فرد می‌دانند که باید از آن استفاده کند.

او به تازگی در ویدویی که برای یک مؤسسه که در زمینه انتخابات و دعوت به مشارکت سیاسی به نام Represent Us صحبت کرده، با انتقاد از برخی از سیاست‌های ترامپ در کم کردن مشارکت سیاسی مردم در انتخابات خطاب به ملت آمریکا می‌گوید «هر باور سیاسی که دارید، و هر جناحی که خود را متعلق به آن می‌دانید، باید بدانید که رأی شما اهمیت دارد و نتیجه انتخابات ما طراحی و دست‌کاری‌ شده نیست.»

صحبت‌های این بازیگر نشان از عزمش برای حمایت از اصل و اساس نظام سیاسی کشورش دارد. البته موضوع عدم سلامت نظام سیاسی و انتخابات آمریکا چیزی است که همواره به آن اشاره شده است و نگاهی رایج در این کشور است که انتخابات آمریکا را به علت همین اتهام، فاقد صلاحیت می‌دانند. او با اشاره به اهمیت رأی هر نفر با اینکه انتخابات تمام شده است آنها را از الان برای حضور در پای صندوق‌های رأی برای چهار سال بعد آماده می‌کند زیرا طرفداران بایدن می‌دانند که بدون شک دور بعدی انتخابات ترامپ بازمی‌گردد.

او در ادامه با انتقاد از حزب جمهوری‌خواه که در بیش از 40 ایالت آمریکا حضور دارند، می‌گوید که آنان به این علت که رأی کافی ندارند در حال تسخیر حق رأی مردم‌اند چون می‌دانند، نمی‌توانند در انتخابات پیروز شوند.

همچنین لارنس در بخش دیگری از صحبت‌هایش تبعیض در حوزه‌های اخذ رأی و هدف گرفتن افراد رنگین‌پوست و همینطور بستن ساختمان‌های رأی‌گیری که در دسترس اقلیت‌ها است را مورد نقد قرار داده و می‌گوید که این دموکراسی نیست، تقلب است. او در واقع به دنبال دیدگاه بایدن در نقد ترامپ که لایحه‌ای که اخذ رأی در ایالت تگزاس را محدود می‌کرد ، حرکت می‌کند. بایدن آن لایحه را «اشتباه و غیر آمریکایی» خوانده بود.

اما این تنها لارنس نیست که به تبلیغ برای مشارکت در انتخابات فعالیت دارد، بلکه هنرمندان، فعالان سیاسی و چهره‌های گوناگون نیز همواره از اهمیت حضور در انتخابات و مسئله مشارکت در زمینه‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی صحبت می‌کنند. چیزی که جنیفر لارنس به آن اشاره می‌کند: «در کنار یکدیگر بودن» این مفهوم چیزی است که او و دیگر ستاره‌های هالیوودی به آن اشاره می‌کنند تا بتوانند به وسیله آن زمینه لازم را برای مشارکت در انتخابات و بالا بردن میزان حضور مردم به دست آورند.

در انتخابات گذشته بالغ بر 60 سلبریتی‌ آمریکایی مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند و آن را تضمینی برای امنیت، رفاه و پیشرفت کشور خواندند. تمامی سلبریتی‌هایی که در انتخابات شرکت کردند و به نامزد مورد نظر خود رأی دادند، یک اقدام مشترک کردند و آن انتشار استیکر یا جمله «I VOTED من رأی دادم» بود.

سینما , فیلم , هالیوود ,

به عنوان مثال جولیا رابرتز بازیگر پرطرفدار و محبوب آمریکایی ‌و برنده اسکار، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش که در آن تمام لباسش با شعار رأی بده پر شده است، رأی دادن را تبلیغ کرد.

سینما , فیلم , هالیوود ,

کریس اوانز بازیگر فیلم‌های محبوب انتقام‌جویان به همراه دیگر بازیگران این فیلم با برگزاری و تشکیل محفلی به نام «مجمع رأی دهندگان، بازیگران انتقام جویان متحد برای دموکراسی» مردم را به صورت وسیعی به مشارکت در انتخابات دعوت کردند.

سینما , فیلم , هالیوود ,

کریس اوانز

سلنا گومز دیگر سلبریتی محبوب آمریکایی در اینستاگرام درباره اهمیت رأی دادن زنده صحبت کرد.

سینما , فیلم , هالیوود ,

سلنا گومز

براد پیت نیز در صحبت‌های خود دعوت مردم را برای حضور در انتخابات اینگونه بیان کرد:

آمریکا مکانی برای همه است - کسانی که این کشور را انتخاب کرده‌اند و برای آن جنگیده‌اند؛ برخی جمهوری‌خواهان را انتخاب می‌کنند و برخی دموکرات‌ها را و.... اما در این میان، همه به دنبال یک چیز مشترک‌اند: کسی که امیدها، رویاها و درد مردم را می‌شنود و آنها را دور هم جمع می‌کند.

سینما , فیلم , هالیوود ,

براد پیت

ماریا کری خواننده مطرح آمریکا نیز در اینستاگرامش با انتشار پستی نوشت که من رأی دادم و در کپشن پست خود نیز نوشت که رأی بده!

جنیفر آنیستون نیز در اینستاگرامش نوشت که من رأی می‌دهم زیرا کشورم بیش از هر وقت دیگری تجزیه شده است.

سینما , فیلم , هالیوود ,

جنیفر آنیستون

الکس رودریگوئز و همسرش نیز با انتشار ویدیویی گفتند که امیدواریم که جامعه لاتین آمریکا قدرت خود را بفهمد. ما در کنار هم جمع می‌شویم که کرونا را شکست بدهیم و اقتصاد آمریکا را دوباره بسازیم.

چهره‌های دیگری مانند دوئین جانسون، دی کاپریو، جاستین تیمبرلیک، تام هنکس، جسیکا آلبا، دمی مور، رایان رینلودز و... نیز هر کدام مردم را به حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند.

بنابراین هنرمندان هالیوودی اینگونه از حضور اکثری مردم برای مشارکت سیاسی حمایت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا با در نظر گرفتن اشتراکاتی مانند ملت، میهن، زندگی، امید و پیشرفت آینده‌ای بهتر برای کشور خود رقم بزنند.

هنرمندان ما نیز می‌توانند بدون جانبداری و با در نظر گرفتن منافع ملّی کشورشان، رأی دادن و مشارکت سیاسی را تبلیغ کنند تا اثرگذاری مردمی و هنری خود را نمایان کنند و در حافظه ایرانیان، درخشان باقی بمانند.

انتهای پیام/