شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

انتقاد به تصمیم عربستان درباره حج امسال

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، انتقاد به تصمیم عربستان درباره حج امسال صورت گرفت.

مقام های عربستان سعودی در تصمیم نهایی خود اعلام کردند مراسم حج امسال بدلیل نگرانی های ناشی از همه گیری ویروس کرونا به 60هزار زائر واکسینه شده مقیم این کشور محدود خواهد بود. عربستان سال گذشته نیز شمار شرکت کنندگان مراسم حج را کاهش داد و حج را با حضور گروه کوچکی از زائران برگزار کرد.

در همین راستا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تصمیم تازه عربستان که با تاخیر هم اعلام شد، گفت: متاسفانه، امسال هم زائران خارجی از انجام مناسک حج تمتع محروم شدند و عربستان اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم را با ظرفیت محدود تنها با حضور 60 هزار زائر برگزار می کند.

او با بیان اینکه معاون وزیر حج عربستان در تماس تلفنی با رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرد شماری از زائران کشورهای خارجی که مقیم عربستان هستند می توانند در مراسم حج شرکت کنند و حضور زائران خارج عربستان برای هیچ کشوری امکان پذیر نیست، افزود: عربستان همچون سال گذشته درخصوص اعلام شرایط برگزاری حج و شیوه برگزاری آن بسیار تعلل کرد، در حالیکه می توانست به صورت محدود زائران را از کشورهای خارجی بپذیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای اعزام زائران به حج، تمام تمهیدات لازم را پیش بینی کرده بود، اظهار کرد: عربستان بدون نظرخواهی از کشورهای اسلامی و بدون پاسخ به درخواست این کشورها، امسال همچون سال گذشته، حج را به زائران کشورش یا افراد مقیم این کشور محدود کرد و از آنجا که هیچ ایرانی در عربستان زندگی نمی کند و سفارت ما در این کشور تعطیل است، حج امسال بدون حضور حجاج ایرانی برگزار می شود.

نواب یکی از آثار برگزاری حج را حل مشکلات جهان اسلام دانست و گفت: اگر حج واقعا حج ابراهیمی باشد در این صورت می تواند مشکلات امت اسلامی را برطرف کند.

براساس بیانیه ای که روز شنبه در خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از وزارت حج و عمره این کشور منتشر شد، مراسم حج 2021 که از اواسط جولای برگزار می شود، به افراد واکسینه شده بین 18 تا 65 سال از داخل این کشور محدود خواهد بود.

البته چندی پیش روزنامه گازت عربستان سعودی به نقل از مقامات حج این کشور اعلام کرد اجازه حضور زائران خارجی واکسینه شده یا افرادی که حداقل در شش ماه گذشته از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته اند برای حج داده خواهد شد. هرچند خبرگزاری رویترز چندی بعد گزارش کرد عربستان در حال بررسی ممنوعیت حضور زائران خارجی برای حج بدلیل نگرانی از ظهور گونه های جدید ویروس کروناست.

انتقاد به تصمیم عربستان درباره حج امسال