شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#قیمت#دلار#سوخت
دلار وارد کانال 24 هزار تومانی شد

سوخت نوسان قیمت دلار در دولت آینده

کدخبر: 419280
اقتصاد نیوز : مذاکرات وین تنها عامل تعیین‌کننده روند قیمتی دلار نیست، این که دولت جدید چگونه با مسئله کسری بودجه کنار بیاید، تورم و روند بلند مدت دلار را تعیین خواهد کرد

به گزارش اقتصاد نیوز- دلار آمریکا معاملات امروز را بدون تغییر نسبت به روز گذشته آغاز کرد. قیمت دلار در شروع معاملات 23 هزار و 920 تومان بود که در ادامه قدری افزایش یافت و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 24 هزار و 10 تومان قرار گرفت.

قیمت ابتدایی دلار بازار متشکل نسبت به روز گذشته 29 تومان پایین‌تر بود و روی 23 هزار 332 تومان قرار داشت. تغییرات قیمتی دلار بازار متشکل نیز محدود بود. دلار متشکل در ساعت 13 عصر روی 23 هزار و 346 تومان قرار داشت.

اخبار مربوط به مذاکرات مثبت است

اخبار مربوط به مذاکرات که توجه فعالان بازار را به خود را جلب کرده مثبت است و ثبات قیمت‌ها در بازار دلار را تا حدی توضیح می‌دهد. از جمله این اخبار اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد فوریت احیای برجام است. بر اساس اظهارات بلینکن ایران به پیشرفت قابل توجهی در زمینه افزایش غلظت اورانیوم دست یافته است، در صورت تداوم این روند ایران به دانشی در زمینه غنی‌سازی می‌رسد که بازگشت از آن دشوار خواهد بود، از این رو احیای برجام فوریت دارد. خبر دیگر به توافق در مورد لغو برخی تحریم‌ها مربوط می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار کرد که درباره لغو تحریم‌ها در حوزه نفت، انرژی، بانک و بیمه به توافق رسیدیم. اما حتی اگر مذاکرات به نتیجه خیلی خوبی هم برسد، یک فاکتور مهم دیگر وجود دارد که روند بازار ارز در بلند مدت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن کسری بودجه دولت است، که از طریق ایجاد تورم بر نرخ ارز اثر می‌گذارد.

کسری بودجه پایدار و آینده قیمت دلار

علت بنیادی تورم‌های پایدار مانند آنچه کشور ما درگیر آن است دو چیز می‌تواند باشد، یکی کسری بودجه ادامه‌دار دولت است. دیگری می‌تواند این باشد که دولت سعی کند اشتغال را از سطح طبیعی و پایدار خود بالاتر نگه دارد. در مورد کشور ما کسری بودجه دولت علت این مسئله است. تا زمانی که این مسئله حل نشود و دولت منابعی برای تامین این کسری بودجه پیدا نکند یا مخارج خود را کاهش ندهد، تورم ادامه خواهد داشت. ممکن است یک سال قیمت نفت بالا رود و دولت کسری بودجه نداشته باشد، اما دوباره سال بعد ممکن است قیمت نفت افت کند و کسری بودجه دولت تشدید شود.

با احیای توافق احتمالا درآمدهای نفتی دولت افزایش می‌یابد، کسری بودجه کم می‌شود و ابزار دولت برای کنترل تورم تقویت می‌شود، اما دولت با هزینه‌های زیاد، سیستم مالیاتی ضعیف و وابستگی به درآمدهای نفتی همیشه در خطر مواجه با کسری بودجه است. وقتی کسری بودجه و به دنبال تورم وجود داشته باشد، ارزش پول داخلی کم و ارزش پول خارجی زیاد می‌شود. از این رو اصلاح برخی زیرساخت‌های داخلی نیز در روند تورم و به دنبال آن روند قیمتی بلند مدت دلار موثر است. این مورد می‌تواند به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بستگی زیادی داشته باشد. در نتیجه عملکرد دولت جدید در داخل کشور می‌تواند به اندازه حصول توافق در مسیر بلند مدت دلار موثر باشد.

 

قیمت سکه افزایش یافت

سکه امامی نیز مانند دلار کار خود را با قیمت عصر روز گذشته آغاز کرد. قیمت سکه در شروع معاملات 10 میلیون و 610 هزار تومان بود.  طلا در شروع معاملات مسیر افزایشی را دنبال می‌کرد. طلا در ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ایران بخشی از افت روز گذشته را جبران کرده  و به 1870 دلار نزدیک شده بود. رشد طلا کمک کرد که قیمت سکه نیز قدری رشد کند و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 10 میلیون و 660 هزار تومان قرار گیرد. البته قیمت طلای جهانی دوباره پایین آمد و حتی پایین‌تر از سطوحی که روز را با آن شروع کرده بود قرار گرفت، اما در پایان معاملات نیمه اول روز سکه هنوز فرصت واکنش نشان دادن به افت مجدد طلای جهانی را نیافته بود. علاوه بر این قیمت دلار در این مقطع رشد کرده و به کانال 24 هزار وارد شده بود و احتمالا جلوی افت سکه را گرفت.

 انتخابات

بازار سکه و دلار امروز نیز جهش عجیبی نداشت، دلار در محدوده نوسان قبلی باقی ماند. سکه تحت تاثیر رشد طلای جهانی قدری خود را بالا کشید. اخبار مربوط به مذاکرات عمدتا مثبت بود. اما مذاکرات وین تنها متغیر تاثیرگذار در مسیر حرکتی دلار نسیت. سیاست‌های دولت جدید در مواجهه با کسری بودجه، تغییرات نرخ تورم را تعیین می‌کند و مسیر قیمتی دلار در سایه این سیاست‌ها تعیین می‌شود.