شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#نخست وزیر

نتانیاهو رفت اما چالش‌های جدید برای نخست وزیر جنایتکار آغاز شد!

ائتلاف متنوع رژیم صهیونیستی توانست به حکمرانی ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو در پست نخست وزیری پایان دهد و هم اکنون نگاه ها متوجه آینده محاکمه نخست وزیر پیشین این رژیم به اتهام فساد است.

نتانیاهو رفت اما چالش‌های جدید برای نخست وزیر جنایتکار آغاز شد!

به گزارش منیبان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره، "بنیامین نتانیاهو" اولین نخست وزیر اسراییل است که در دوران نخست وزیری متهم شده است. نتانیاهو هم اکنون با چالش های گوناگونی روبرو است که عبارتند از:

** رهبری اپوزسیون

نتانیاهو به عنوان رئیس بزرگ ترین حزب سیاسی خارج از ائتلاف دولتی جدید در رژیم صهیونیستی در حال حاضر به طور خودکار به رهبر اپوزسیون در پارلمان این رژیم تبدیل شده است، به ویژه با توجه به اینکه او بر ادامه فعالیت های سیاسی تاکید دارد.

قبل از رای گیری کنیست (پارلمان) جهت دادن رای اعتماد به ائتلاف جدید تشکیل یافته توسط "یائیر لاپید" به ریاست راستگرای افراطی نفتالی بنت، نتانیاهو گفت: ما همه روزه علیه این دولت چپ گرای بد فعالیت می کنیم تا آن را سرنگون کنیم.

** معامله قضائی  

"أفیعاد هکوهین" استاد حقوق قانونی و رئیس دانشکده حقوق و علوم در همین رابطه گفته است که بر اساس قانون، همه با هم مساوی هستند، اما بدون شک محاکمه نتانیاهو در عمل با خود پیامدهایی به همراه دارد، زیرا وی در صورت در پیش گرفتن چنین رویکردی با استفاده از نفوذی که دارد می تواند به یک معامله قضائی دست یابد. دادستان کل اسراییل بسیار مایل است تا با نتانیاهو به یک معامله دست یابد.

** عفو ریاست جمهوری

بر اساس قانون اسراییل نخست وزیر و هیچ یک از اعضای پارلمان این رژیم از جمله رهبر مخالفان از مصئونیت قضایی برخوردار نیستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق ۷۱ ساله اسراییل به سه فقره دریافت رشوه و کلاهبرداری و خیانت در اموال عمومی و دریافت صدها هزار دلار از کارگردانان اسراییلی هالیوود متهم شده است.

جلسات محاکمه نتانیاهو در ماه می ۲۰۲۰ آغاز شد، اما بارها بخاطر محدودیت های اعمال شده بخاطر ویروس کرونا به تعویق افتاد. هم اکنون نتانیاهو به عنوان آخرین فرصت پیش روی خود می تواند در دوران برگزاری جلسات محاکمه در صدد دستیابی به عفو ریاست جمهوری برآید؛ البته به دنبال انتخاب "اسحاق هرتسوغ" از سوی کنست در دوم ژوئن به عنوان رئیس جمهور جدید اسراییل بعید به نظر می رسد نتانیاهو اقدام به چنین کاری نماید.

** صدور حکم زندان

نتانیاهو بارها سعی کرد تا روند پیگرد قضایی خود را متوقف و از میزان اختیارات دادگاه های اسراییل بکاهد و به نفع خود حوزه اختیارات شان را تصحیح نماید. وی هم اکنون و پس از کنار گذاشته شدن، با صدور حکم زندان به مدت حداکثر ده سال به اتهام فساد و همچنین سه سال زندان به اتهام کلاهبرداری و خیانت مواجه است.

البته دادگاه وی ممکن است چند سال به طول انجامد و طی آن ممکن است وی بتواند با دادستان کل اسراییل به معامله دست یابد و ضمن اعتراف به جرائم خود برخی از اتهامات از او ساقط شده و یا مشمول تخفیف مجازات شود.