شهرخبر

میوه تابستانی با خواص بسیار؛ از پیشگیری بیماری‌های قلبی تا بهبود تمرکز

میوه تابستانی با خواص بسیار؛ از پیشگیری بیماری‌های قلبی تا بهبود تمرکز

انگور، یکی از میوه‌های محبوب است که منبع غنی از ویتامین‌ها و موادمعدنی برای عملکرد مطلوب اندام‌های بدن محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای فراوان این میوه نیز نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های مختلف دارد و از همین‌رو مصرف انواع انگور در رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب، به فواید عادت به خوردن این میوه در فصولی که در دسترس است، پرداخته ایم. این فواید عبارتند از:

 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

مطالعات نشان می‌دهد گنجاندن انگور در رژیم غذایی تاثیر مثبتی در عملکرد عروق خونی دارد زیرا ریزمغذی‌های این میوه حالت الاستیسیته جداره عروق را افزایش می‌دهند که در نتیجه به بهبود جریان خون کمک می‌کند. انگور همچنین در کاهش کلسترول بد خون نیز نقش دارد و مانع از تشکیل لخته‌های خونی در عروق می شود که این عوامل در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند.

 

بهبود تمرکز

مغز برای قابلیت‌های شناختی خود نیاز به انرژی دارد و قند موجود در انگور با تامین این نیاز مغز، به بهبود تمرکز و حافظه کمک می‌کند. خوردن انگور هنگام فعالیت‌های ذهنی باعث بهبود بهره‌وری مغز و خلاقیت می‌شود.

 

پاکسازی بدن

انگور منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص کاتچین، کِرستین و کامفرول است که عملکرد رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. همچنین این ترکیبات فنولیک به دفع مواد زائد جمع‌شده در بدن کمک می‌کنند. البته آب و پتاسیم فراوان در انگور نیز دفع مواد زائد از کلیه‌ها را تسهیل می‌کند. از طرفی، مجموعه این آنتی‌اکسیدان‌ها عملکرد آنزیم‌های زمینه‌ساز رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را خنثی می‌کند.

 

بهبود عملکرد گوارش

انگور منبع غنی از فیبرهاست که عملکرد سیستم گوارشی به‌خصوص روده‌ها را تسهیل می‌کند. این میوه یک ملین طبیعی محسوب می‌شود و در موارد ابتلا به یبوست در حالت ناشتا مفید است. 

 

حفظ سلامت پوست

انگور یکی از بهترین میوه‌های ضدپیری است. علاوه بر آب فراوان، ترکیب آنتی‌اکسیدانی به‌نام رِزوراتول در مقابله با تاثیرات پیری پوست مانند شل‌شدن پوست، خشکی، لکه‌های تیره و... موثر است. 

 

کاهش سنگینی پاها

افرادی که از احساس سنگینی و گزگز پاها رنج می‌برند، بهتر است انگور را در رژیم غذایی خود بگنجانند. آنتی‌اکسیدان‌های انگور فشار خون را که باعث بروز این ناراحتی‌هاست، کاهش می‌دهد. 

 

بهبود خلق‌وخو

ویتامین B6 انگور نقش اساسی در تشکیل ناقل‌های عصبی و گلبول‌های قرمز دارند که اکسیژن‌رسانی و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. در نتیجه این تاثیرات بروز اختلالات خلقی نظیر بی‌حوصلگی و... کاهش پیدا می کند. 

 

محافظت در برابر عفونت‌های دهان و دندان

انگور سرشار از ویتامین‌C است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی بسیار موثر در برابر عفونت‌های دندانی دارد. این ویتامین جذب آهن را تقویت می‌کند که بهبود سلامت غضروف‌ها، لثه‌ها، دندان‌ها و استخوان‌ها را درپی دارد. در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان، انگور میوه مفیدی در این زمینه خواهد بود.

 

منبع: هفته نامه سلامت