شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استاد دانشگاه

خرمشاد: رای ندان باعث طمع دشمن در فشار حداکثری می شود


خرمشاد: رای ندان باعث طمع دشمن در فشار حداکثری می شود

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رای ندان باعث طمع دشمن در فشار حداکثری می شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمد‌باقر خرمشاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه که با عنوان «انتخابات، دانشگاه و حضور حداکثری» به‌ همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و بسیج اساتید این دانشگاه برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت حضور حداکثری در انتخابات، بیان کرد: در خصوص مشارکت مردم در انتخابات قائل به مدل سینوسی هستیم.

وی گفت: شایع‌ترین مشارکت سیاسی مشارکت در انتخابات به‌صورت رأی دادن است. آمار مشارکت در انتخابات خطی نزولی و خطی صعودی نیست. همچنین هیچ نزولی و صعودی به معنای نزول و صعود ابدی در مشارکت‌ها نیست و افت‌و‌خیز مشارکت را به آن وضعیت سینوسی می‌گوییم، 50 درصد مردم معمولاً در انتخابات شرکت می کنند و 25 درصد  آنها هیچ‌وقت رأی نمی‌دهند و 25 درصد بقیه نیز تعیین کننده هستند.

خرمشاد با بیان اینکه مشارکت بالا در انتخابات اهمیت دارد و به دولتی که توسط مردم انتخاب می‌شود در پیشبرد کارها در داخل و خارج اقتدار بیشتری خواهد داد، گفت: سنت جمهوری اسلامی ایران بر پایه مردم‌سالاری دینی پایه‌ریزی شده است تا مشارکت بالایی از مردم را داشته باشد و این بر پایه بنیادهای نظری درون‌دینی است.

وی در ادامه اضافه کرد: هر چند نگاهی که در کنار این مسئله بوده این است که نباید مشروعیت نظام را به مبزان مشارکت مردم گره زد؛ بلکه مشارکت حداکثری فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را برای دولت ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: بحث انتخابات و مشارکت بالای مردم چنانچه در همه جای دنیا ظرفیت‌ساز بوده اما با نگاه به وضعیت خارجی و شرایط بین‌المللی انتخابات پیش‌رو، جنبه تهدید‌زدایی پیدا کرده و این اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار کرد: هدف ترامپ فشار حداکثری بر مردم ایران بود تا ایران 40 سالگی انقلاب را نبیند اما بصیرت و آگاهی مردم این خواست ترامپ را ناکام گذاشت. ضمن‌آنکه فشار حداکثری به نفع آمریکایی‌ها نبود. اگر امروز مردم از عملکرد دولت ناراحتند و وضع بد است، بدتر از آن چیست؟ آیا رای ندهیم بدتر است؟ یا اگر رای بدهیم بدتر است؟

خرمشاد خاطرنشان کرد: اگر رای ندهیم طمع در دشمن ایجاد می‌شود که فشار حداکثری را ادامه بدهد. نهایت آن این است که نسبت به وضعیت موجود در این چند سال اخیر گلایه داریم و این گلایه هم به حق هست اما چون غرب فشار حداکثری را آزموده تلاش خواهد کرد که در صورت مشارکت پایین این را ادامه بدهد.

وی افزود: اما اگر دولتی با رأی حداکثری بیاید این فشار حداکثری راه به جایی نمی‌برد و بی‌اثر می شود، باید عاقلانه تصمیم گرفت و همه جانبه به موضوع انتخابات نگاه کرد.

انتهای پیام/