شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

حمایت ناتو از احیای برجام/احتمال نشت رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای چین

کدخبر: 419285
اجلاس رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل در شرایطی به پایان رسیده که بیانیه پایانی این نشست از ایران خواسته همه فعالیت‌های موشکی بالستیکی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف و از اقدامات [به ادعای این بیانیه] بی‌ثبات کننده خودداری کند.

به گزارش اقتصادنیوز، حمایت ناتو از تلاش‌ها برای احیای برجام، چین تهدید امنیت جهانی، چین و روسیه به دنبال شکاف در ائتلاف ترنس‌آتلانتیک، احتمال نشت رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای چین، جنجال بر سر پروژه قرن دانمارک، قابلیت مصونیت نود درصدی واکسن نوواکسو تعویق لغو کامل محدودیت‌ها در بریتانیا سرخط رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده‌اند.

حمایت ناتو از تلاش‌ها برای احیای برجام

به گزارش آسوشیتدپرس، اجلاس رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل در شرایطی به پایان رسیده که بیانیه پایانی این نشست  از ایران خواسته همه فعالیت‌های موشکی بالستیکی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف و از اقدامات [به ادعای این بیانیه] بی‌ثبات کننده خودداری کند.

6

بیانیه ناتو ضمن حمایت از تلاش‌ها برای احیای برجام مدعی شده: «ما متعهدیم که ایران هرگز سلاح هسته‌ای تولید نکند. ما از بحث های اساسی میان شرکت کنندگان در مذاکرات برجام و مذاکرات جداگانه با آمریکا استقبال می‌کنیم تا به توافقی برای بازگشت متقابل ایالات متحده و ایران به پیروی برجام دست یابیم». ناتو در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده است: « ما از رسیدن به هدف منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ناشی از برجام و اطمینان یافتن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم. جلوگیری از بالا گرفتن تنش و حفظ  فضای  مذاکره از سوی ایران بسیار حیاتی است». سران سازمان آتلانتیک شمالی  در این بیانیه گفته اند: «ما برای اطمینان یافتن از اجرای تعهدات مربوط به پیمان منع گسترش و سایر تعهدات توسط ایران، قویا از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای حمایت می کنیم. برجام تقویت و ترمیم و به طور کامل اجرا شده، می تواند راه را برای رفع نگرانی های بیشتر منطقه ای و امنیتی، از جمله حمایت از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هموار کند».

چین تهدید امنیت جهانی

به گزارش رویترز، رهبران کشورهای عضو ناتو در بیانیه پایانی نشست خود اعلام کردند که چین یک چالش امنیتی دائمی است که تلاش می‌کند نظم بین‌المللی را زیر سئوال ببرد. آن‌ها درعین حال در مورد سرعت تولید موشک‌های هسته ای چین ابراز نگرانی کردند. در بیانیه پایانی اجلاس رهبران کشورهای عضو ناتو گفته می‌شود که «اهداف و رفتار تعرضی چین برای نظم بین‌المللی مبتنی بر اصول پذیرفته شده و مناطقی که از نظر امنیتی برای ناتو مهم هستند یک چالش سیستماتیک است». رهبران ناتو از پکن خواستند که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده و در نظام جهانی مسئولانه رفتار کند.

10

در بیانیه اجلاس ناتو با صراحت گفته می‌شود که «اعضای ناتو با در نظر گرفتن امنیت کشورهای عضو با چین برخورد خواهند کرد». دولت چین تاکنون به بیانیه پایانی اجلاس ناتو واکنش نشان نداده است. پیش از این و در آستانه اجلاس ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیر کل این پیمان از اعضا خواسته بود تا به قدرت فزاینده نظامی چین پاسخ دهند. او این اجلاس را «لحظه‌ای مهم» برای این پیمان خوانده بود.

چین و روسیه به دنبال شکاف در ائتلاف ترنس‌آتلانتیک

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در جریان کنفرانسی خبری در پایان اجلاس سران ناتو گفت چین و روسیه،‌ به دنبال ایجاد شکاف در اتئلاف دو سوی اقیانوس اطلس هستند. او هم‌چنین اعلام کرد اعلام کرد حمایت از اروپا، ترکیه و کانادا یک «وظیفه مقدس» برای ایالات متحده آمریکا است. در عین حال بایدن تاکید کرد که در دیدار روز چهارشنبه خود با رییس‌جمهوری روسیه خطوط قرمز آمریکا را هم برای ولادیمیر پوتین روشن خواهد کرد.

8

اظهارات جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نشان از چرخش چشمگیر در سیاست کاخ سفید نسبت به ناتو دارد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده بارها از ناتو به خاطر متناسب نبودن بودجه نظامی دولت‌های عضو انتقاد کرده و حتی تهدید کرده بود که آمریکا از این پیمان خارج می‌شود. به نوشته رویترز، سیاست جدید آمریکا اتخاذ مواضع سرسختانه و هماهنگ با دیگر شرکا در مقابل توسعه‌طلبی نظامی چین و اتحاد در برابر سیاست تهاجمی روسیه است.

توافق در دور ششم بعید است

به گزارش دویچه‌وله، یائیر لاپید، معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه جدید اسرائیل ادعا کرده که قول می‌دهد نخواهد گذاشت ایران به یک قدرت اتمی بدل شود. به گفته او «ما باید به طور مشترک خود را برای احیای توافق برجام آماده کنیم. اصل، ثابت خواهد ماند، و آن اینکه، اسرائیل مانع از امکانی خواهد شد که ایران به یک قدرت اتمی بدل شود».

9

در همین حال، نمایندگان ایالات متحده و روسیه در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین با یکدیگر گفت‌وگو کردند. میخائیل یولیانوف، دیپلمات ارشد که ریاست هیات روسی در مذاکرات وین را بر عهده دارد، گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود را «پرثمر» خواند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته: «موضوعات باقی مانده [در برجام] به تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن نیاز دارند و اگر این تصمیم‌ها اتخاذ شود، بازگشت به برجام قابل انجام است.» او همچنین افزود: «هرچند معمولا نباید اینقدر با صراحت اعلام کرد اما اعلام می‌کنم که خیلی بعید است این دور، دور آخر گفت‌وگوها در وین باشد.» او درباره طولانی شدن مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «آمریکا باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار اتفاقات دوران ترامپ بدهد.»

احتمال نشت رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای چین

در حالیکه شبکه سی‌ان‌ان با استناد به نامه یک شرکت فرانسوی به وزارت نیروی ایالات متحده آمریکا، از نشت احتمالی رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای تیشان در جنوب چین خبر داد، گروه هسته‌ای فراماتوم فرانسه بدون رد یا تایید این گزارش، اعلام کرد این رآکتور پیش‌رفته در حال فعالیت در چارچوب معیارهای ایمنی است. دو رآکتور نیروگاه تیشان، تنها نمونه‌های عملیاتی رآکتورهای نسل سوم انرژی هسته‌ای (EPR ) در جهان به شمار می‌روند. گروه هسته‌ای فراماتوم، یکی از زیرشاخه‌های شرکت برق فرانسه، از مجریان طراحی و ساخت این دو رآکتور بوده است.

3

سی‌ان‌ان همچنین گزارش کرده که مقام‌های ایمنی احتمالا محدودیت‌های [تشخیص] میزان رادیواکتیو مجاز در اطراف نیروگاه را برای جلوگیری از توقف فعالیت آن، جمع کرده اند. همزمان، گروه انرژی اتمی چین، مجری نیروگاه هسته‌ای تیشان بدون اشاره به گزارش سی‌ان‌ان با صدور بیانیه‌ای از «عادی بودن سنجه‌های زیست‌محیطی خبر داد» این گروه، پاسخی به پرسش‌های خبرگزاری فرانسه درباه نشت رادیواکتیو از رآکتورها نداد.

چین حدود ۵۰ رآکتور هسته‌ای فعال دارد و پس از فرانسه و ایالات متحده، سومین کشور بهره‌مند از انرژی اتمی در جهان به شمار می‌رود. ماه گذشته شی‌ جی‌پینگ و ولادیمیر پوتین از آغاز عملیات مشترک ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید در چین با مشارکت روستام، آژانس انرژی اتمی روسیه خبر دادند.

جنجال بر سر پروژه قرن دانمارک

به گزارش یورونیوز، طرح ساخت یک جزیره مصنوعی به مساحت ۲.۸ کیلومتر مربع در کپنهاگ، پایتخت دانمارک که از آن به عنوان «پروژه قرن» در این کشور نام برده می‌شود، جنجال‌های زیادی را برانگیخته است. طرح جزیره مصنوعی «لینتهولم» که در واقع توسعه شبه‌جزیره‌ای موجود به نام «رفشالون» است، به تازگی در مجلس دانمارک به تصویب رسیده و قرار است کار ساخت آن تا سال ۲۰۷۰ به پایان برسد. این جزیره مصنوعی برای سکونت ۳۵ هزار نفر در نظر گرفته شده و از طریق تونل‌های ارتباطی برای تردد مترو و دیگر وسایل نقلیه به سرزمین اصلی متصل می‌شود.

4

بخشی از هزینه ساخت این جزیره ۲.۵ میلیارد یورویی را دولت تأمین می‌کند، اما شهرداران منتقد می‌گویند حاضر نیستند شهروندان دانمارکی‌ها را مجبور به پرداخت هزینه‌ای کنند که به گفته آنها، از آن لذت نخواهند برد. طرفداران محیط زیست نیز گروه دیگری از منتقدان ساخت این جزیره در کپنهاگ را تشکیل می‌دهند.. مقامات می‌گویند این جزیره مانعی در برابر بالا آمدن سطح آب دریا بر اثر گرمایش زمین بوده و از شهر در برابر این خطر محافظت می‌کند، اما مخالفان پی‌ریزی جزیره را عامل تخریب زیست‌محیطی و مایه نگرانی اصلی می‌دانند.

کار اجرایی این پروژه قرار است در ماه سپتامبر با نصب یک قفسه غول پیکر در دریا آغاز شود. سپس این قفسه با ۸۰ میلیون تن خاک بازیافتی از نخاله‌های ساختمانی پر خواهد شد. از آن پس ساکنان محله باید خود را برای مشاهده گذر روزانه ۳۵۰ کامیون به مدت ده سال آماده کنند.

قابلیت مصونیت نود درصدی واکسن نوواکس

به گزارش بلومبرگ، شرکت داروسازی آمریکایی نوواکس اعلام کرده واکسن کرونای این شرکت در بیش از نود درصد موارد در مقابل سویه‌های مختلف این ویروس کارایی نشان داده است. با اعلام این شرکت، مرحله سوم آرمایش انسانی این واکسن روی سی هزار نفر در نقاط مختلف آمریکا و مکزیک نشان داده این واکسن در صد در صد موارد از بیماری متوسط یا شدید پیشگیری کرده است. این شرکت اکنون قصد دارد درخواست مجوز اضطراری کند.

1

واکسن نوواکس در دو نوبت تزریق می‌شود. این واکسن پروتئینی است که با فناوری نوترکیب نانو تولید شده و حاوی رمز ساخت پروتئین شاخکی ویروس است. به گفته نوواکس محتوای این واکسن قابلیت تولید و تکثیر ندارد و در یخچال عادی قابل نگهداری است.

تعویق لغو کامل محدودیت‌ها در بریتانیا

به گزارش بی‌بی‌سی، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا برنامه لغو کامل محدودیت‌های مقابله باشیوع کرونا را به تعویق انداخت. جانسون در یک کنفرانس خبری اعلام کرده که مرحله نهایی برنامه دولت بریتانیا برای برداشتن کلیه محدودیت‌ها که قرار بود از روز ۲۱ ژوئن انجام شود، برای دستکم چهار هفته دیگه ادامه خواهد و فعلا به ۱۹ ژوئیه موکول شده است.

2

جانسون می‌گوید که چهار شرطی که دولت بریتانیا برای کم کردن محدودیت‌ها در هر مرحله تعیین کرده بود، به طور کامل برآورده نشده و او احساس می‌کند که منطقی است کمی بیشتر صبر کنند. جانسون گفت که دولت بریتانیا نگران شیوع سویه دلتا ویروس کرونا است. محدودیت ظرفیت اماکن ورزشی و مسابقات، سینما و رستوران‌ها و بارها باقی می‌ماند و کلوب‌های شبانه همچنان تعطیل خواهد بود.محدودیت برگزاری مراسم عروسی یا عزاداری با حداکثر سی نفر باقی ماند.

چهار شرطی که پیش از این برای این کار عنوان شده بود عبارتند از: واکسیناسیون طبق برنامه پیش برود؛ شواهد نشان دهد که واکسن، مرگ ناشی از ابتلا به کرونا و شمار بیماران بستری شده را کاهش داده است؛ افزایش تعداد بیماران کرونا موجب بالا رفتن آمار بستری‌ها نشود؛ و گونه‌های جهش‌یافته ویروس ریسک کاهش محدودیت‌ها را بالاتر نبرد.

در همین شرایط مؤسسه روبرت کخ امروز اعلام کرد که در طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۲ مورد جدید مبتلا به کرونا در آلمان شناسایی شده است. این رقم یک هفته پیش ۱۲۰۴ نفر بوده است. بنا بر اعلام مؤسسه روبرت کخ، در طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۳ نفر در آلمان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان سپرده‌اند. این رقم یک هفته پیش بر ۱۴۰ نفر بالغ می‌شده است. با توجه به سیر نزولی شمار مبتلایان و کاهش پیوسته شاخص ابتلا به کرونا در آلمان بحث در باره رفع محدودیت‌ها، از جمله اجبار استفاده از ماسک روز به روز داغ‌تر می‌شود. در آمریکا هم شمار درگذشتگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا از مرز 600 هزار نفر عبور کرد.