به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در همایش پویش ره سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد، گفت: کرونا نشانی از قابلیت های مدیریتی کشورها است. مدیریت جهان را در آینده نزدیک با مدیریت ایام کرونا و پسا کرونا ارزیابی می کنند.

او افزود: همانگونه که طاعون نظام فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... را تغییر داد در پسا کرونا خیلی مسائل تغییر می کند. ما نمی گوییم مدرسه سازی و سرمایه گذاری خیرین را در عرصه های دیگر نداشته باشید اما در این ایام نیاز به توجه در حوزه نظام سلامت وجود دارد. با این حال ثانیه ای درب بیمارستان، اورژانس و محل خدمتی را نبستیم.

نمکی تاکید کرد: سرمایه گذاری در نظام سلامت جز مستحکم ترین اتفافات است چرا که در ماجرای ویروس انگلیسی دیدید که تا چه میزان این امر اهمیت دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به این که روزهای مدیریت کرونا تاریخ ساز است و برای مقایسه توانمندی ایران محک خوبی است، گفت: کرونا برای جهان ایام سختی بود اما برای ما در اوج تحریم روزهای سخت تری بود که با دست های بسته و چشم های باز در اقیانوس بلا شنا کردیم.

او ادامه داد: مدافعان سلامت حماسه خلق کردند و این عملکرد در تاریخ ایران جاودانه خواهد بود. اولین افتخار جمهوری اسلامی این است که هیچ کسی را پشت درب بیمارستان ها معطل نکردیم و دومین افتخار این است که هیچ ایرانی و غیر ایرانی به دلیل بی بضاعتی جان خود را از دست نداد و از خدمات بهداشتی هم محروم نشد. چند صد هزار تن از عزیزان افاغنه را درمان کردیم. سومین افتخار این است که کسی را به دلیل قومیت به دیگری ترجیح ندادیم. خدمت به عزیزان اهل تسنن و یا کردستان، کرمانشاه و... ارائه دادیم. هیچ مزیت سنی برای افراد در درمان کرونا قائل نشدیم.

نمکی تاکید کرد: در اوج تحرم، فشارهای بین المللی و... دست به سوی خارجی ها بلند نکردیم. ماسک را 50 روزه تهیه و دو داروی موثر فاویپیراویر و رمدسیویر را طی دو ماهه تهیه کردیم و نگذاشتیم ایرانی از دارو و خدمات پزشکی محروم شود.

وزیر بهداشت گفت: می دانستم مدیریت ویروس انگلیسی خیلی سخت است چرا که نظام سلامت پیشرفته بریتانیا را به زانو در آورد. می دانستم ویروس انگلیسی قدرت سرایتش بیشتر است به همه افراد گفتم که 80 هزار تخت تهیه کنند.

او ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت مدل موفق جمهوری اسلامی را پذیرفت. بستری موقت راه انداختیم و 150 مریض که 10 روز باید در بیمارستان می خوابیدند با این شیوه کم شد.

نمکی در ادامه با اشاره به برخی اظهارات کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: نباید از مردم دور شوید و 40 سال دستاوردهای عظیم را فدای جو سازی انتخاباتی نکنید و از بی آبرو کردن نظام بپرهیزید. خود زنی نکنید و قدر مملکت و حمایت بی دریغ و ارزشمند مردم را بدانید.