شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

گزارش مشرق؛

با پیشگام «جنگ مغزها» علیه صهیونیست‌ها آشنا شویم/ مردی که خواب را بر سرویس‌های امنیتی اسرائیل حرام کرده است

مروان عیسی

معاون فرمانده شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین که زندگی و اغلب فعالیت‌های وی محرمانه است، بعد از حضور اخیر خود در یکی از برنامه‌های شبکه الجزیره در معرض توجهات قرار گرفت.

سرویس جهان مشرق - اخیرا نام «مروان عیسی» معاون «محمد الضیف» فرمانده کل گردان های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در برنامه «ما خفی اعظم» شبکه الجزیره در کانون توجهات قرار گرفته است. اما مروان عیسی کیست و چگونه در مقاومت به این درجه رسید و چرا او را پیشگام «جنگ مغزها» علیه رژیم صهیونیستی می‌دانند.

مروان عیسی کیست؟

مروان عیسی، ملقب به «أبو البراء» در سال ۱۹۶۵ در نوار غزه به دنیا آمد. او به دلیل فعالیت های تشکیلاتی خود در صفوف جنبش حماس که در سنین جوانی به آن پیوست در جریان انتفاضه اول فلسطینیان (از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳) به مدت ۵ سال در  زندان‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی بود.

مروان عیسی یک بسکتبالیست ماهر بود و حضور او در استادیوم همه را به وحشت می‌انداخت. همچنین طبق گزارشی که وبسایت «الأقصی الریاضی»   وابسته به حماس منتشر کرده، او علاوه بر مهارت در بسکتبال یک کماندوکار بزرگ و ملقب به تکاور فلسطینی بود. با وجود مهارت بالایی که مروان عیسی در رشته بسکتبال داشت؛ اما به دلیل بازداشت های پی در پی توسط رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین نتوانست زندگی ورزشی خود را ادامه دهد و سرانجام در سال ۲۰۰۰ در جریان انتفاضه الاقصی از زندان آزاد شد.

با پیشگام «جنگ مغزها» علیه صهیونیست‌ها آشنا شویم/ مردی که خواب را بر سرویس‌های امنیتی اسرائیل حرام کرده است

منابع نزدیک به او می‌گویند که از جوانی مودب بود و در تمام امور زندگی خود چه در داخل و چه خارج از استادیوم های ورزشی نظم و انضباط خاصی داشت. نکته قابل توجه اینجاست که مروان از زمین های بسکتبال به صحنه های مقاومت و مبارزه با اشغالگری منتقل و به مقام دوم گردان‌های القسام  تبدیل شد. او در سال ۲۰۱۲ زمانی که احمد الجعبری، معاون پیشین فرمانده القسام توسط رژیم صهیونیستی ترور شد و به شهادت رسید جایگزین وی شد.

با پیشگام «جنگ مغزها» علیه صهیونیست‌ها آشنا شویم/ مردی که خواب را بر سرویس‌های امنیتی اسرائیل حرام کرده است

وحشت صهیونیست‌ها از تکاور فلسطینی

عیسی علاوه بر نقش نظامی در مقاومت فلسطین، عضو دفتر سیاسی حماس نیز هست و یک رشته ارتباطی میان سطوح سیاسی و نظامی در حماس محسوب می شود. مارس گذشته پس از انتخابات داخلی حماس در نوار غزه  هنگامی که حماس تصاویر کسانی که برای عضویت در این جنبش انتخاب شده بودند را منتشر کرد مروان عیسی در حالی که صورت خود را با نقاب پوشانده بود در صف آخر و به دور از همه ایستاده بود.

«أمیر بوخبوط» کارشناس نظامی صهیونیست درباره او می‌گوید که مروان عیسی همواره تمایل دارد چهره خود را بپوشاند و البته این موضوع ارتباطی به محافظت از خود در برابر اپیدمی کرونا ندارد. این کارشناس صهیونیست یک گزارش طولانی در وب سایت اسرائیلی والا منتشر کرده و نوشت، مروان عیسی از بدو تولد از اسرائیل نفرت داشت و در حالی که تنها ۱۹ ساله بود به حماس پیوست و امروز تبدیل به یکی از بزرگترین بازوهای گردان های القسام  شده و علاوه بر آن در هماهنگی کامل با «یحیی السنوار» رئیس حماس در غزه است.

با پیشگام «جنگ مغزها» علیه صهیونیست‌ها آشنا شویم/ مردی که خواب را بر سرویس‌های امنیتی اسرائیل حرام کرده است

وی به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیلی گفت، عیسی آنقدر باهوش است که می‌تواند یک پلاستیک را به فلز تبدیل کند. او مرد عمل است نه حرف و منبع قدرت او نیز همین است. مروان عیسی ثابت کرده هر زمان حرف بزند بلافاصله آن را اجرا می کند.

 هنگامی که رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۹۰ در جریان بازداشت فعالان حماس مروان عیسی را به زندان انداخت، او  به عنوان یک مرد مقاوم و سرسخت مقاومت کرد.

 امیر بوخبوط در ادامه مقاله خود می نویسد، مروان عیسی باور زیادی به ایدئولوژی گردان‌های القسام در برابر اسرائیل دارد و به همین دلیل به آن پیوست تا اینکه به مقام معاونت آن رسید و پس از آن به مرور زمان به عضویت دفتر سیاسی حماس درآمد.

نقش‌های متفاوت معاون القسام در پیشرفت مقاومت

عیسی پس از آزادی از زندان های رژیم صهیونیستی همزمان با آغاز انتفاضه الاقصی نقش اساسی در پیشرفت گردان‌های القسام و تبدیل شدن آن از هسته‌های نیمه نظامی به گردان ها و یگان های ویژه و بر اساس سلسله مراتب مشخص، داشت.

اخیرا ارتش اسرائیل در گزارشی به تحلیل ویژگی‌های روانی مروان عیسی پرداخته و نوشت، او پیشرفت چشمگیری در دو سطح داشته است: سطح اول، پیشرفت سازمانی و سطح دوم پیشرفت فنی و صنعتی در مقاومت فلسطین.

جنگ مغزها و تلاش اشغالگران برای ترور مروان عیسی

با توجه به نقش اصلی مروان عیسی در معامله تبادل اسرا معروف به معامله «شالیط» در سال ۲۰۱۱  او در کانون هدف رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به خوبی می‌داند که باید به شکل کاملا مخفیانه حرکت کند و به همین دلیل ظاهر او برای اکثریت ناشناخته است. اما اهالی غزه داستانهایی از  اقدامات قهرمانانه مروان  در کنار محمد الضیف در جنگ اخیر غزه که معروف به نبرد شمشیر قدس شد تعریف می کنند.

محافل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی اعتراف می‌کنند که اسرائیل چندین بار سعی در ترور مروان عیسی داشت و در سال ۲۰۰۶  در یک حمله هوایی توانست او را مجروح کند و در سال ۲۰۱۴ در جریان جنگ غزه نیز جنگنده های اسرائیل خانه او را تخریب کردند.

گردانهای عزالدین القسام در جنگ ۱۲ روزه غزه ثابت کرد از نظر توسعه موشک های خود در سطح برد و دقت و قدرت تخریب پیشرفت قابل توجهی داشته است. رژیم صهیونیستی در گزارش های امنیتی و اطلاعاتی اخیر خود نام مروان عیسی را در زمره برجسته‌ترین مقامات مسئول توسعه توانایی‌های نظامی گردان‌های عزالدین القسام دانسته و اعلام کرد تا زمانی که او زنده است جنگ مغزها میان حماس و اسرائیل همچنان ادامه خواهد داشت.

سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مروان عیسی گردان‌های القسام را هدایت می کند و مردی است که به نقش نیروهای ویژه در جنگ ها برای ضربه زدن به روحیه اسرائیلی‌ها و تقویت روحیه فلسطینی‌ها  اعتقاد بالایی دارد.

به گفته منابع اسرائیلی، مروان عیسی اکنون در اواخر دهه چهارم زندگی خود به ندرت دیده می شود و فرمانده‌ای است که امور را از پشت صحنه مدیریت می‌کند. در همین زمینه یک افسر عالیرتبه در سرویس اطلاعاتی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی معتقد است که مروان عیسی کسی بود که  ایده شکل گیری نیروهای ویژه در داخل گردان های عزالدین القسام را مطرح کرده و شخصاً در انتخاب و آموزش نیروها  نظارت داشت.

این افسر صهیونیست گفت، نیروهای ویژه القسام از نظر سازمانی متفاوت از ساختار گردان های عزالدین القسام هستند و  مروان عیسی بیشتر وقت خود را به آموزش این نیروها جهت انجام عملیات های ویژه و مقابله با نیروهای ویژه ارتش اسرائیل در عمق نوار غزه اختصاص می دهد.

با پیشگام «جنگ مغزها» علیه صهیونیست‌ها آشنا شویم/ مردی که خواب را بر سرویس‌های امنیتی اسرائیل حرام کرده است

همچنین یک کارشناس اسرائیلی در مرکز امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و افسر عالی رتبه در نیروهای ذخیره ارتش این رژیم درباره مروان عیسی اظهار داشت که او یک مدت طولانی، آماده سازی نیروهای ویژه در داخل گردان های عزالدین القسام را با هدف انجام حملات گسترده به شهرک‌های اسرائیلی در نوار غزه با مشارکت صدها تن از این نیروها بر عهده گرفت؛ اما این عملیات به دلیل عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه اجرا نشد.

این کارشناس صهیونیست در ادامه تصریح کرد که مروان عیسی عمده تمرکز خود را بر آموزش نیروهای ویژه گردان های عزالدین القسام و خنثی کردن عملیات نیروهای ویژه اسرائیل در داخل نوار غزه و انجام حملات در پشت خطوط ارتش اسرائیل  می گذارد؛ زیرا انجام چنین عملیات‌هایی موجب کشته شدن شمار زیادی از سربازان اسرائیل و از بین رفتن روحیه اسرائیلی‌ها میشود.

از زمان ترور «یحیی عیاش» از فرماندهان عالی رتبه گردان عزالدین قسام در اوایل سال ۱۹۹۶ نام مروان عیسی به عنوان یکی از سازماندهی کنندگان  حملات انتقام جویانه علیه رژیم صهیونیستی بر سر زبان‌ها افتاد و اسرائیلی‌ها او را به عنوان یکی از کسانی که به راحتی می توانست اوضاع را شعله‌ور کند می دانستند.

افراد نزدیک به مروان عیسی می گویند که او از کودکی دارای هوش و ذکاوت بالایی بود و  پس از پیوستن به مقاومت فلسطین سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در تعقیبش بودند؛ چرا که نقش عمده‌ای در عملیات‌ها علیه شهرک های صهیونیست نشین در نوار غزه داشت.

یک گزارش اسرائیلی می‌گوید که مروان عیسی آرام آرام قدرت نظامی حماس را متحول کرد و از آنجایی که تلاش‌های ارتش اسرائیل و موساد و شاباک در خنثی کردن عملیات های انتقال سلاح  به غزه ادامه دارد حماس تصمیم گرفت تا به تولید و توسعه سلاح های جدید از جمله زیردریایی‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین افزایش برد ودقت موشک‌های خود بپردازد که  نقش مروان عیسی در آن کاملا مشهود است.

مردی که خواب را برای سرویس‌های امنیتی اسرائیل حرام کرده است

علاوه بر آن صهیونیستها  گزارش هایی درباره نقش مروان عیسی در پیوند دادن جنبش حماس به محور مقاومت و توافق برای متحد کردن این جنبش با کشورهای عضو محور مقاومت  منتشر کرده اند و مدتی بعد از آن گفته شد که او  تلاش‌های زیادی برای بهبود روابط میان حماس و دولت سوریه انجام داده است.

بعد از سال ۲۰۱۴ مروان عیسی علاوه بر سطح نظامی در سطح امنیتی و سیاسی مقاومت فلسطین نیز ظاهر شد و صهیونیست ها تلاش زیادی برای جاسوسی از اقدامات او انجام می دادند. در همین زمینه در ژانویه ۲۰۱۹ سرویس‌های امنیتی مقاومت متوجه شدند که اسرائیل با کار گذاشتن دستگاه های الکترونیکی در شبکه ارتباطات ویژه شاخه نظامی حماس و ردیابی تلفن های همراه مقامات آن  قصد جاسوسی از مروان عیسی را دارد.

با پیشگام «جنگ مغزها» علیه صهیونیست‌ها آشنا شویم/ مردی که خواب را بر سرویس‌های امنیتی اسرائیل حرام کرده است

 سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) در گزارشی اعلام کرد که مروان عیسی به یکی از قدرتمندترین چهره های حماس در غزه تبدیل شده است.

 یک افسر صهیونیستی در گفتگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت، مروان عیسی کسی است که ۳ سرویس امنیتی اسرائیل را به خود مشغول و خواب را بر آنها حرام کرده است.

البته مروان عیسی زندگی نامه بسیار طولانی دارد اما با توجه به اینکه اغلب ظاهر نمی شود و زندگی وی بیشتر به شکل محرمانه می گذرد جزئیات زیادی از حیات شخصی و نظامی و سیاسی و امنیتی او  در دست نیست.   در حال حاضر رژیم صهیونیستی او را در لیست افراد تحت تعقیب خود قرار داده و شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد، مروان عیسی فردی ساکت و بسیار خطرناک است و هیچ تصویری از آن مشخص نیست.

همچنین وزارت خزانه داری ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ مروان عیسی را در لیست تروریست‌ها قرار داد. وب سایت اسرائیلی والا چند روز قبل در گزارشی درباره مروان عیسی نوشت، اگر او ترور نشود جنگ بعدی را فرماندهی خواهد کرد. این مرد بر اساس عقاید خود کار می‌کند و ممکن است همه چیز را یک شبه تغییر دهد و او همان کسی است که جنگ بعدی را برای حماس علیه ارتش اسرائیل مدیریت می کند.