به گزارش برنا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه شنبه در نشست خبری گفت: دهه کرامت بیانگر لطف و عنایت امام مهربان و خورشید خراسان بر ایران زمین و عالم هستی و یادآور مفاهیمی بلند و سازنده و ارزشمند است همچنین دهه کرامت یادآور لطیف ترین علایق برخاسته از مهر و وفای یک خواهر به مقام شامخ و معنوی یک برادر است.

وی ادامه داد: دهه کرامت تداعی کننده عزم و اراده و قاطعیت و تحول آفرینی زنان بزرگ و بانوان آسمانی در حمایت از حق و حقیقت در جهان اسلام و بشریت است.

اسماعیلی با بیان اینکه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس، میان دوره ای خبرگان و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم، افزود: انتخابات یعنی انجام تکلیف و احقاق حق و ستاندن حق خویش و عدم حضور در انتخابات، خواست دشمن و زیان و خسارت محض است اما مردم انقلابی ایران در حساس ترین برهه های تاریخ نشان دادند که در ناامید کردن دشمن حماسه ساز هستند و در ناامید سازی دشمن ید طولایی دارند.

وی اضافه کرد: در جمعه این هفته مردم ما با حضور حماسی و آگاهانه خویش حماسه دیگر خواهند آفرید و دشمنان را ناامید خواهند کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهارداشت: مقام معظم رهبری در یک نوبت فرمودند آنها که نفوذ کلام دارند مردم را به حضور دعوت کنند و در مرحله بعد فرمودند دعوت به حضور وظیفه همگانی است.

اسماعیلی گفت: اینجانب به عنوان یک شهروند و به عنوان کسی که ممکن است کلام بنده برای برخی موثر باشد، مصرانه از همه شهروندان عزیز دعوت می کنم که حتما در انتخابات جمعه ۲۸ خرداد حضور داشته باشند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در آستانه هفته قوه قضاییه قرار داریم، افزود: یاد و خاطره شهید مظلوم دکتر بهشتی معمار دستگاه قضایی بلکه نظام حکمرانی اسلامی و یاد یاران شهید ایشان و همه شهدای قوه قضاییه، انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی می داریم.

وی ادامه داد: این هفته را به همه همکاران خدوم و خانواده بزرگ دستگاه قضایی تبریک می گویم و از زحمات و مجاهدت های همه همکاران قضایی قدردانی می کنم آنان که به ویژه در دوره تحول با مجاهدت تحول اساسی را در قوه قضاییه به نفع مردم رقم زدند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف گفت: در سال ۹۹، چهار میلیون و ۳۶۳ هزار و ۱۸۳ پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی شد که این میزان رسیدگی نسبت به پرونده های سال گذشته با رشد ۱۶ درصدی مواجه بوده است.

اسماعیلی افزود: در سال ۹۹ با وساطت و مجاهدت همکاران شوراها حدود یک میلیون پرونده منتهی به صلح و سازش شد و از مجموعه پرونده های مطروحه در شوراها حدود ۳۱ و نیم درصد از پرونده ها به صلح ختم شده که نسبت به سال گذشته دو و نیم درصد در صلح و سازش افزایش داشته است.

وی اظهارداشت: متوسط پاداش پرداختی به هر یک از کارکنان شورای حل اختلاف ۶۰۰ هزار تومان در هر ماه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. البته در قبال کار و تلاش پرسنل شوراها این رقم اندک است.‌ برای ۱۳ هزار و ۸۹۰ نفر از پرسنل پوشش بیمه ای برقرار شد و هفت هزار نفر از پرسنل تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تدوین قانون شوراهای حل اختلاف افزود: این قانون در مجلس تصویب شد که شورای نگهبان به برخی مواد ایراد گرفت و مجلس شورای اسلامی اشکالات شورای نگهبان را رفع کرده و ان‌شاءالله در دور جدید، شورا نگهبان آن را تصویب کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف دو ویژگی برجسته، محض شدن شوراهای حل اختلاف در امر حل اختلاف و صلح و سازش و اجتناب از صدور احکام قضایی و تعیین تکلیف پرسنل شوراهای حل اختلاف در این قانون پیش بینی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این معاونت مردم محور است و مردم به عنوان همکاران موثر حوزه این معاونت در سامانه سجام متعلق به امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، ۶۱ هزار و ۷۲۲ گزارش را به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: گزارش های مردمی توسط همکاران ما پیگیری شد، همچنین این معاونت ۱۷۰۰ هسته تخصصی ارتباط مردمی ساماندهی کرده و ۳۷۵ نهاد مردمی و سمن به عنوان سازمان های مردم نهاد جذب همکاری با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  شدند و برای  ۳۹ هزار و ۵۷۹ نفر از اعضای این سمن ها بانک اطلاعاتی تشکیل شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: ‌این معاونت ۱۲۷ هزار و ۱۴۱ نفر را به عنوان دیده بان در پیشگیری از وقوع جرم جذب و ساماندهی کرده تا با کمک بدنه مردمی این معاونت بتواند در حوزه ماموریت های خود موثر تر عمل کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: ۱۱۵۶ مشاور در دادگاه های اطفال و نوجوانان برای ارائه مشاوره به قضات دادگاه ها مستقر شدند که ۷۵۸۰ مشاوره را به قضات ارائه دادند همچنین صلح و سازش و بازگشت مجدد به زندگی در ارتباط با ۴۱۱ زوج طلاق گرفته از دیگر اقدامات این معاونت است.

وی افزود: ۵۸۸ پرونده مربوط به اطفال و نوجوانان به صلح منجر شد. میانجی گری منتهی به صلح در ۲۹۳۷ پرونده از دیگر اقدامات معاونت بود و از دیگر اقدامات این معاونت بعد از طلاق، راه اندازی ۱۸۹ مرکز فرزندان طلاق بود و ۳۸ هزار و ۴۴۵ ملاقات فرزندان طلاق در محیط امن انجام شده، همچنین ۱۸۶ مرکز مشاوره برای دعاوی خانوادگی ایجاد شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اخیرا گزارش دادگاه های مبارزه با فساد کمتر منتشر می شود، با اشاره به صدور برخی احکام صادره برای پرونده‌های مفاسد اقتصادی افزود: رسیدگی‌های قضایی در پرونده موسسه اعتباری ولیعصر(عج) و توسعه البرز انجام و حکم نهایی صادر شد. «حسن قوریانی» ۲۰ سال حبس، شلاق و ضبط کلیه اموال، «مهدی بهرامی» ۱۲ سال حبس، شلاق و ضبط اموال و «محسن حاتمی نژاد» ۱۰ سال حبس و ضبط اموال محکوم شد. همچنین دارایی این موسسات شناسایی و ۴۱۳ میلیارد ریال در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت. مطالبات ۳۴۷۵ نفر از سپرده گزاران هم وصول شده است.

اسماعیلی درباره پرونده کیمیا خودرو گفت: رأی بخشی از  پرونده شرکت کیمیا خودرو  قبلا صادر شده بود و بخش دوم رسیدگی در ایام اخیر انجام شد و بر این اساس، «دلینا فتاحی نیا» ۲۰ سال حبس، جزای نقدی و استرداد اموال و محرومیت از خدمات دولتی، «مهدی فتاحی نیا» ۲۱ سال حبس و استرداد اموال و جزای نقدی و محرومیت از خدمات دولتی و «مرتضی فتاحی نیا» به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی و استرداد اموال و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ۱۴ نفر دیگر در پرونده کیمیا خودرو قبلا محکوم شده بودند و رسیدگی به پرونده صدرا نفت سپاهان هم انجام شد و  فردی که در این پرونده با تشکیل صندوق مبادرت به جلب سرمایه های مردم کرده بود که «مجید آوش» به ۲۰ سال حبس و ضبط اموال غیرقانونی محکوم شد.

اسماعیلی اضافه کرد: این روزها دادگاه پرونده حسن رعیت هم در حال برگزاری است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تحقیقات درباره فایل صوتی وزیر امور خارجه گفت: پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل و از افراد متعددی به عنوان مطلع تحقیق شده و برخی افراد هم ممنوع الخروج شدند. همچنین برای برخی افراد که در مظان اتهام بودند، تفهیم اتهام و قرار تامین صادر شده و اکنون با قرار تامین آزاد هستند و تحقیقات در حال انجام است و به محض نهایی شدن نتیجه گیری های کلی را اعلام می‌کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره صدور رأی دیوان عالی کشور درباره جنگل های آق مشهد گفت: این پرونده قبلا رسیدگی و رای صادر شده بود اما با گزارش رئیس کل دادگستری استان مازندران اعمال ماده ۴۷۷ شد که مورد پذیرش ریاست محترم قوه قضاییه هم قرار گرفت و رأی قبلی مبنی بر موقوفه بودن پرونده به دیوان عالی ارسال شد و دیوان عالی رای صادر کرده اما هنوز ابلاغ نشده است و ظرف همین چند روز رأی این پرونده ابلاغ خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به رسیدگی به پرونده حادثه سقوط هواپیمای اکراینی بیان کرد: مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع، مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران است. این مرجع در تقسیم صلاحیت ها در حوزه سازمان قضایی نیروهای مسلح قرار گرفته است. درباره این پرونده رسیدگی فنی، کارشناسی و همه جانبه انجام شده و پرونده به دادگاه ارسال و به زودی دادگاه برگزار می شود.  پرداخت غرامت زودتر از حکم دادگاه، نشان از خوبی قوه قضاییه است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده ۱۱ بدهکار بانکی و شهرداری سابق اظهار کرد: من درباره تمام این ۱۱ نفر توضیح دادم که قوه قضاییه برای آن‌ها اقدامات خوبی انجام داده و برخی از محکومین آن‌ها در زندان هستند و مطالبات بانک‌ها وصول شده است در مجموع با پیگیری قوه قضائیه بالغ به ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول شده قوه قضائیه بیکار ننشسته و گفتم این‌ها اقداماتی است که توسط قوه قضائیه انجام شده است. در بسیاری از موارد بعد از تشکیل پرونده تعاملات خوبی بین ما و بانک‌ها وجود دارد.