شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قطر#مقامات

رویترز خبر داد؛

رایزنی ناتو با قطر جهت ایجاد پایگاه آموزشی برای نظامیان افغان

رایزنی ناتو با قطر جهت ایجاد پایگاه آموزشی برای نظامیان افغان

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تماس هایی را با مقامات کشور قطر جهت ایجاد پایگاه آموزشی برای نظامیان افغانستانی برقرار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مسئولان امنیتی تحت رهبری ناتو با قطر برای تامین پایگاهی که بتوان از آن برای آموزش نیروهای امنیتی ویژه افغانستان استفاده کرد، تماس برقرار کرده‌اند.

سه مسؤول برجسته غربی گفته اند که مسئولان امنیتی تحت امر ناتو با مقامات قطر برای ایجاد چنین پایگاهی که بتوان از آن برای آموزش نیروهای ویژه افغانستان در چارچوب تعهد استراتژیک بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استفاده کرد، در حال رایزنی هستند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو قبلاً تاکید کرده که خروج ناتو از افغانستان طبق برنامه است و خروج نیروهای ما به شیوه برنامه‌ریزی شده و هماهنگ پیش می‌رود.

ناتو حدود دو دهه در افغانستان حضور داشته و اکنون معتقد است دولت و نیروهای مسلحی که آموزش داده، به تنهایی می توانند وظایف خود را انجام بدهند.

ناتو مسئولیت تلاش‌های امنیتی در افغانستان را در سال ۲۰۰۳ دو سال بعد از حمله آمریکا به این کشور آغاز کرد. موضوع تامین امنیت افغانستان بهانه ای شده تا آمریکا موضوع بازگشت نظامین خود به این کشور را مطرح کند.

در چنین شرایطی در حالی که طالبان بر لزوم خروج همه نظامیان خارجی از افغانستان تاکید دارد، معاون پنتاگون در کنگره از آمادگی نیروهای آمریکایی برای بازگشت به افغانستان در پی پیشروی نیروهای طالبان و احتمال سازماندهی دوباره القاعده خبر داد.

«رونالد مولتری» گفته است که امکان دارد القاعده بار دیگر ظاهر شده و به آمریکا حمله کند و به همین دلیل سازمان‌های اطلاعاتی این کشور فعالیت گروه‌های تروریستی و القاعده را زیر نظر دارند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم بتازگی گفته است که فرودگاه کابل و زیرساخت‌های حیاتی دیگر در افغانستان، برای جامعه جهانی مهم است.

وی در یک نشست خبری در بروکسل تأکید کرده است که این زیر ساخت‌ها برای ادامه حضور دیپلماتیک تمامی کشورها در افغانستان و نیز برای انتقال کمک‌های توسعه‌ای اهمیت دارد.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد که ما با اعضای ناتو درباره حفاظت از زیرساخت‌های مهم مانند فرودگاه کابل کار می کنیم.