شهر خبر

سی ان ان:

رهبران ناتو از این موضوع مهم حمایت کردند

رهبران ناتو در نشست روز دوشنبه بروکسل از تصمیم جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان حمایت کردند.

رهبران ناتو از این موضوع مهم حمایت کردند

به گزارش منیبان، سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد، رهبران ناتو امروز در بروکسل از تصمیم ایالات متحده برای عقب نشینی نیروهای خود از افغانستان حمایت کرده‌اند.

براساس این گزارش، البته برخی از متحدان آمریکایی پیش از آغاز نشست ناتو گلایه‌مند بودند که دولت بایدن قبل از اعلام خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر با آنها به درستی در مورد این موضوع مشورت نکرده است و برخی دیگر سوال کرده‌اند که چگونه می‌توان با خروج نیروهای آمریکایی امنیت افغانستان را حفظ کرد.

مقام آمریکایی که در نشست ناتو حضور دارد به سی ان ان گفت: در میان کشورهایی که به عملیات آمریکا در افغانستان کمک کرده‌اند اتفاق نظر وجود داشت که عقب نشینی تصمیم درستی بود.

از این مقام که نام برده نشده است افزود: هر یک از آنها (کشورهای حضور یافته در افغانستان تحت عملیات ناتو) گفتند که در نهایت با تصمیم برای خروج نیروها در امسال موافقت کردند، آنها فهمیدند که وقت آن فرا رسیده است.

آمریکا که در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰ به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله و گروه طالبان را سرنگون کرد، حال با قدرت گرفتن دوباره این گروه و توافق صلحی که ترامپ با این گروه بست، اکنون بایدن به این اشغالگری نظامی که خفتی بدتر از جنگ ویتنام است، پایان می دهد.

دولت بایدن درحالی قصد اعلام پایان جنگی بی سرانجام می‌دهد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

بنا بر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره‌ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش «دفتر بودجه کنگره» آمریکا در مورخ اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی تنها دو تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.