شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت

بررسی بازدهی بازارها / قیمت طلای جهانی کاهش یافت

امروز ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ در حالی که قیمت دلار در معاملات پشت خطی دیروز افزایش یافته بود، تغییراتی منفی را به ثبت رساند، به نظر می‌رسدعلت این حرکت خلاف انتظار تغییر برخی دیدگاه‌ها در بازار باشد.

اقتصاد بررسی بازدهی بازارها / قیمت طلای جهانی کاهش یافت

دیروز قیمت دلار در معاملات پشت خطی افزایش یافته و به کانال ۲۴ هزار وارد شده بود در نتیجه انتظار می‌رفت امروز نیز تغییرات قیمتی دلار مثبت باشد. دلار آمریکا معاملات امروز را نیز با قیمت ۲۴ هزار تومان آغاز کرد، با این حال بر خلاف انتظارات، مسیر کاهشی را در پیش گرفت و به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت. البته تغییرات قیمتی امروز دلار محدود بود و می‌توان گفت که بازار فضای با ثباتی را پشت سر گذاشت.

علت رفتارخلاف انتظار قیمت دلار

با توجه به فضای کلی بازارها در روزهای اخیر می‌توان گفت یکی از دلایل ثبات نسبی قیمت دلار در بازار آزاد احتمالا به سبب لحن آشتی‌جویانه همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با دنیا و موضع نرم آنها درباره پرونده‌هایی چون برجام بوده است. این امر در کنار سخنان اخیرعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام فضایی کم‌تنش را دست‌کم برای روزهای آتی ترسیم کرده است. برداشت تحلیل‌گران از اظهارات عراقچی ایران این بود که هیچ یک از طرفین قصد ندارند زیر میز بازی برجام بزنند و احتمالا مذاکرات تا حصول یک توافق مورد تایید طرفین ادامه خواهد یافت. در صورت صحت این برداشت‌ها وجود نوسانات کم‌دامنه و نزولی در بازار دلار قابل درک است.

حرکت خلاف جهت قیمت‌ها در بازار آزاد و متشکل

در معاملات روز دوشنبه قیمت دلار در بازار متشکل رشد کرد و قیمت دلار سامانه سنا نیز قدری افزایش یافت. این افزایش قیمت دلار رونی متفاوت با بازار آزاد بود.

یورو نیز در بازار متشکل و سامانه سنا تغییراتی منفی را به ثبت رساند، این در حالیست که در بازار آزاد تغییرات قیمتی یورو مثبت بود. در نتیجه شکاف قیمت بین یورو سنا و آزاد که در روز گذشته کاهش شدیدی یافته و زیر ۱ درصد قرار گرفته بود دوباره افزایش یافت و به حدود ۲.۵ درصد رسید.

افت قیمت سکه به دنبال سقوط طلای جهانی

طلای جهانی در معاملات امروز نه تنها مرز ۱۹۰۰ دلار را پس نگرفت بلکه افت کرد و در ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه به وقت ایران این رقم به ۱۸۵۰ دلار رسید. افت قیمت طلای جهانی با تغییرات منفی جزئی دلار همراه شد و قیمت سکه امامی را تا حوالی ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پایین کشید. (قینت سکه عصر روز گذشته روی ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قرار داشت) با توجه به افت شدید طلای جهانی انتظار افت بیشتری نیز در بازار سکه می‌رفت، اما این اتفاق نیفتاد و حباب سکه افزایشی نسبی یافت.

در پایان می‌توان گفت روند قیمتی دلار و سکه امروز نزولی بود و تغییرات قیمتی در بازار محدود بودند. علت افت قیمت دلار امیدواری‌ها نسبت به آینده مذاکرات عنوان می‌شود. افت سکه بیشتر تحت تاثیر سقوط طلای جهانی بود و تقاضای پایین در بازار سکه دامنه تغییرات قیمتی آن را محدود کرد.

بازدهی+نمودار

منبع: اقتصاد نیوز