شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پوتین#بایدن

مواضع پوتین و بایدن پیش از ملاقات در ژنو

«ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» رئیسان جمهوری روسیه و ایالات متحده آمریکا دو روز مانده به اجلاس ژنو در ۱۶ ژوئن ( ۲۶ خرداد) با اعتقاد بر اینکه این نشست دو طرفه برای رقابت نیست هر کدام با لحن های متفاوتی انتظارات خود را از یک دیدار رو در رو بیان کرده اند.

مواضع پوتین و بایدن پیش از ملاقات در ژنو

به گزارش منیبان، بایدن گفت که او مسئله رفتار روسیه را مطرح خواهد کرد که طبق گفته واشنگتن با قوانین بین المللی مطابقت ندارد. پوتین به نوبه خود و البته با لحن مهربانانه گفت که این نشست باید به ایجاد سازوکاری برای تعامل دوجانبه و برقراری ارتباط مستقیم کمک کند.

رئیس جمهوری روسیه نسبت به تاثیر مثبت دیدارش با جو بایدن بر روابط مسکو و واشنگتن ابراز امیدواری کرد، در حالی که بایدن گفت امیدی به تغییر دیدگاه های پوتین ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۳ ژوئن (23 خرداد) گفت که در جلسه  با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در سوئیس، موضوع عدم مطابقت سیاست روسیه با هنجارهای جهانی را مطرح خواهد کرد. وی همچنین تصریح کرد که مسکو سیاست خود را برای جلب رضایت واشنگتن تغییر نخواهد داد.

رئیس کاخ سفید گفت: «هیچ تضمینی وجود ندارد که من قادر به تغییر رفتار یک شخص یا رفتار یک کشور باشم. مستبدین قدرت فوق العاده ای دارند، نیازی به پاسخگویی به جامعه ندارند.

وی همچنین با اظهارات طرف روسی مبنی بر اینکه روابط واشنگتن و مسکو در نقطه پائینی است موافقت کرد.

پیش از این، کاخ سفید گزارش داده بود که بایدن قصد دارد با همتای روسی خود "در مورد تمام مسائل"، از جمله کنترل تسلیحات، تغییر آب و هوا، ادعای مداخله نظامی روسیه در اوکراین، حملات سایبری و دستگیری وبلاگ نویس الکسی ناوالنی گفت و گو کند.

همچنین انتظار می رود دو رهبر درباره برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران (برجام)   و کره شمالی، سوریه، قطب شمال، مبارزه با COVID-۱۹ و موارد دیگر گفتگو کنند.

بایدن چهار روز پیش، خطاب به نظامیان آمریکایی و خانواده های آنها در پایگاه نیروی هوایی میلدنال در سافولک قول داد که "پیام روشنی" به پوتین خواهد فرستاد.

وی در این پیام گفت: «ما به دنبال درگیری با روسیه نیستیم. ما یک رابطه پایدار و قابل پیش بینی می خواهیم. هر دو کشور ما تعهدات فوق العاده مهمی از جمله ثبات استراتژیک و انطباق با توافق نامه های کنترل تسلیحات را دارند. اما من به صراحت گفتم: اگر مقامات روسی به فعالیت های مضر دست بزنند، ایالات متحده قاطعانه و سازنده پاسخ خواهد داد. »

پوتین منتظر تعامل با ایالات متحده است

 پوتین به نوبه خود در ۱۳ ژوئن ( ۲۲ خرداد)  گفت که نتیجه خوب نشست آمریکا و روسیه در ژنو ایجاد روشهای تعامل در مورد موضوعات مهم و از سرگیری گفت و گوی مستقیم بین مسکو و واشنگتن است.

رئیس کرملین در مصاحبه با برنامه «مسکو. کرملین پوتین» در کانال تلویزیونی « روسیه-۱ »، گفت که که هر دو کشور دارای تعدادی موضوعات اساسی هستند که در آنها همکاری می تواند مورد علاقه دو طرف باشد.

پوتین گفت، چنین موضوعاتی شامل ثبات استراتژیک، تنش زدایی، درگیری های منطقه ای، فعالیت های زیست محیطی و دستور کار جهانی محیط زیست و مشارکت های اقتصادی است.

 رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: «یعنی سوالاتی وجود دارد که ما واقعاً می توانیم به طور موثر روی آنها کار کنیم. اگر بعد از این جلسه سازوکارهایی برای کار در همه این زمینه ها ایجاد کنیم، فکر می کنم خوب باشد. می توان گفت که این جلسه بی نتیجه نبوده است.»

وی «رویکرد حرفه ای» برای سازماندهی این نشست از طرف روسیه و ایالات متحده را نیز یادآوری کرد.

پوتین تصریح کرد: در آستانه جلسات سطح بالا، هر دو طرف همیشه سعی می کنند هرگونه لفاظی منفی را کاهش دهند تا فضای مناسبی برای کار ایجاد کنند. اینجا چیز خاصی مثل چاپلوسی وجود ندارد.

یک روز قبل از آن نیز  پوتین در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی ان بی سی نیوز از خصوصیات حرفه ای بایدن به عنوان یک سیاستمدار تمجید کرد.

وی گفت: «او تفاوت فاحشی با (دونالد  ترامپ) رئیس جمهور قبلی ایالات متحده دارد، زیرا بایدن یک حرفه ای است. او تمام زندگی آگاهانه خود را تقریباً در سیاست گذرانده است. او سالهاست که این کار را انجام می دهد.

پوتین به عنوان نمونه ای از حرفه ای بودن همتای آمریکایی خود، تمدید پیمان محدود کردن سلاح های استراتژیک تهاجمی را ذکر کرد.

به گفته رئیس دولت روسیه، این تصمیم "درست در همان لحظه" گرفته نشده است، بلکه بر اساس تجزیه و تحلیل حرفه ای از وضعیت جهان و روابط روسیه و آمریکا است.

دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ویلای قرن هجدهم سوئیس La Grange در ساحل دریاچه ژنو در ۱۶ ژوئن برگزار می شود.

بایدن و پوتین تاکنون فقط یک جلسه طولانی مدت رو در رو داشته اند. این اتفاق در ۱۰ مارس ۲۰۱۱ رخ داد.