شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#واکسن کرونا

ورود۳ میلیون دز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

ورود۳ میلیون دز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اگر اتفاقی خاصی نیفتد تا دو هفته دیگر اولین مرحله از محموله‌های واکسن کرونا توسط بخش خصوصی وارد کشور می‌شود، گفت: سه میلیون دز واکسن کرونا در راه ایران است. حسین سلاح ورزی در حاشیه بیست و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق البرز در مورد آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا برای کارکنان مجموعه‌های تولیدی و صنعتی کشور، اظهار کرد: در سطح دنیا بطور جدی این مبحث وجود دارد که واکسن جزو کالای عمومی محسوب می‌شود یا کالای خصوصی است و اتفاقا نقطه نظرات متفاوتی میان اقتصاد دانان در این مورد وجود دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، وی با بیان اینکه در ایران طی سال‌های گذشته انواع واکسن‌های مورد نیاز وزارت بهداشت توسط بخش خصوصی وارد شده است، گفت: اکنون در مورد واکسن کرونا به دلیل شرایط خاصی که در بحث تولید آن و از طرفی زمان بندی برای ساخت واکسن‌های تولیدی وجود داشت، اساسا بازاری نبود که بتوان خرید و فروش این واکسن را در آن انجام داد و به جزء دولت‌ها هیچ فرد یا مجموعه ای اجازه خرید و عرضه آن را نداشت.

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این شرایط از سوی شرکت‌هایی که در طول سالیان گذشته و به عنوان نمایندگان رسمی کمپانی‌های واکسن ساز با وزارت بهداشت در تعامل بودند، اعلام شد که توانایی واردات واکسن دارند.

 

وی در ادامه توضیح داد: حداقل سه شرکت معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت که از  نمایندگان رسمی کمپانی های واکسن ساز بوده و از اعضای اتاق بازرگانی هم هستند در مقاطعی از طریق سرمایه گذارانی که روی توسعه تولید این واکسن ها کار کرده بودند، مسئله تامین چندین دز واکسن را مطرح کردند.

 

سلاح ورزی عنوان کرد: با وجود طرح چنین پیشنهاداتی حداقل دو مرتبه از سوی سازمان غذا و دارو در راستای تایید نهایی این درخواست‌ها تعلل شد و فرصت واردات محموله‌های واکسن‌های کرونا مورد نیاز را از دست دادیم.

 

وی گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی خوشبختانه در مجموع مقرر شد که حدود  سه میلیون دز واکسن توسط این شرکت های ایرانی یا نمایندگان رسمی کمپانی‌های واکسن ساز  وارد کشور شود.

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در این رابطه قراردادهای واردات یک میلیون و دو میلیون دز ولاکسن کرونا را داریم که مراحل نهایی را طی می کند و به تایید وزارت بهداشت هم می رسد، اگر اتفاقی نیفتد تا دو هفته دیگر اولین محموله از این محموله‌های واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه همزمان با این اتفاق‌های خوب در راستای واردات واکسن کرونا، برخی مخالفان هم ادعا داشتند که نباید واردات واکسن توسط بخش خصوصی انجام شود ، گفت: دلیلش را این طور مطرح می کردند که واکسن‌های وارداتی از این طریق در اختیار قشر غنی جامعه قرار می‌گیرد.

 

وی بیان کرد: البته در این شرایط با توجه به طرح مسئله تامین واکسن خارجی، مجموعه‌هایی ادعا کردند که توانایی واردات واکسن کرونا را دارند که در صحت و سقم این ادعاها شبهاتی وجود دارد.

 

به گفته سلاح ورزی فلسفه واردات واکسن توسط چند شرکت نماینده کمپانی‌های واکسن خارجی و عضو اتاق بازرگانی در این است که این مجموعه به نوعی اقدامات لازم را انجام دهد تا واکسن‌ها ی وارداتی از این طریق در اختیار کارگران و نیروهای تولیدی فعال در کارخانه‌ها قرار داده شود.

 

وی تاکید کرد: استدلال ما این است که شرکت‌ها در شرایط کنونی با این مسئله مواجه هستند که  اگر در سطح یک واحد تولیدی یا صنعتی یکی از نیروها به بیماری کرونا مبتلا شود، بطور مستقیم و غیر مستقیم هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهند شد و روزانه باید مبلغ سنگیننی هم برای انجام تست کرونا پرسنل متقبل شوند.

 

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد: شرکت‌های داخلی در راستای مسئولیت اجتماعی خود پذیرفته اند که اگر بخش خصوصی واردات واکسن‌ را انجام دهد، این واکسن ها را خریداری کرده و به صورت رایگان به کارگران و دیگر پرسنل تزریق کنند.

 

وی بیان کرد: واردات واکسن از خارج توسط شرکت های مربوطه بدون نفع مالی و پولی و صرفا در راستای مسئولیت اجتماعی و بر اساس احتساب قیمت تمام شده انجام می شود.

منبع: ایسنا