شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین

ناتو در مورد نوع روابط با چین شفاف سازی کرد

دبیرکل ناتو پیش از آغاز اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل تاکید کرد که هیچ برنامه ای برای شروع جنگ سرد جدید با چین در کار نیست اما اعضای ناتو مجبور هستند خود را با چالش ظهور قدرت پکن آماده کنند.

ناتو در مورد نوع روابط با چین شفاف سازی کرد

به گزارش منیبان، ینس استولتنبرگ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چین و روسیه از محورهای اصلی این نشست خواهند بود، گفت: ما به دنبال جنگ سرد با چین نیستیم و چین هم دشمن ما نیست. اما به عنوان اعضای یک ائتلاف، ما باید آماده مقابله با چالش هایی که ظهور چین برای امنیت ما ایجاد می کند، باشیم.

وی نشست پیش‌رو را لحظه‌ای مهم در اتحاد بین ۳۰ کشور عضو خواند و گفت امروز فصل جدیدی را در روابط فرا آتلانتیک باز خواهیم کرد.

وی افزود: سران درباره طیف مختلفی از موضوعات گفت‌وگو خواهند کرد. روسیه یکی از محورها خواهد بود. روابط ما با روسیه در پایین ترین سطح از زمان جنگ سرد قرار دارد. این به خاطر اقدامات متجاوزانه روسیه است و من اطمینان دارم که سران ناتو رویکرد دو سویه در پیش خواهند گرفت که تلفیقی از دفاع قوی و گفت‌وگو خواهد بود. وی افزود که رهبران ناتو همچنین از فرصت رایزنی روسای جمهوری روسیه و آمریکا استقبال می‌کنند

دبیرکل ناتو چین را از دیگر از موضوعات مهم اجلاس سران خواند و گفت: ما نیاز داریم تا با چین درباره تغییرات آب و هوایی و خلع سلاح تعامل کنیم. اما قوای نظامی و رفتارهای خصمانه چین برای امنیت ما تهدید به‌شمار می‌رود و ما باید به این مسائل در قالب یک اتحاد بپردازیم

استولتنبرگ اضافه کرد: سران ناتو امروز همچنین به طرح اصلاحات ۲۰۳۰ ناتو هم خواهند پرداخت. این طرح روی تقویت بنیه دفاعی، مقاومت و تیز کردن لبه فناوری ما متمرکز است.

برای اولین بار در تاریخ ناتو هم به گفته وی، تغییرات آب و هوایی به عنوان دستورکار مهم اتحاد اعضا در نظر گرفته شود.

دبیر کل ناتو با بیان اینکه برای پرداختن به این مسائل نیاز به منابع مالی بیشتری است به این نکته اشاره کرد که کشورهای عضو طی ۷ سال گذشته مجموع ۲۶۰ میلیارد دلار هزینه دفاعی بیشتری را در نظر گرفته‌اند.

او سپس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و پیرامون خروج نیروهای ناتو از افغانستان گفت که این سازمان به ماموریت نظامی خود در این کشور خاتمه می‌دهد اما به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما ۲۰ سال آنجا بودیم و از ابتدا هم تمایل نداشتیم همیشه حضور داشته باشیم اما نسبت به خطرات پایان حضور نظامی در این کشور آگاه هستیم و به همین خاطر به حمایت از افغانستان ادامه می‌دهیم. 

دبیرکل ناتو در پاسخ به سووال دیگری درباره روسیه، بار دیگر مسکو را به حملات نظامی و سایبری علیه کشورهای همجوار و متحد ناتو متهم کرد. این مساله به گفته او باعث تخریب روابط ناتو و روسیه شده و روابط ما اکنون به پایین ترین حد پس از جنگ سرد رسیده است. استولتنبرگ گفت که این مساله امروز هم در اجلاس سران به عنوان بخشی از اصلاحات 2030 مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 

در خصوص چین، دبیرکل ناتو عنوان کرد که دو طرف از محورهای همکاری متعددی همچون تغییرات آب و هوایی و خلع سلاح برخوردار هستند. چین به گفته او دشمن ناتو نیست اما ارزش‌های مشترک با غرب ندارد و باید به نفوذ همه‌جانبه چین در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی پاسخ دهد. استولتنبرگ با بیان اینکه مقابله با چین کار یک کشور منفرد نیست عنوان کرد که بیانیه نهایی نشست ناتو حاوی راهبردی جدید در مقابل گسترش نفوذ چین خواهد.

اجلاس ناتو یک روز پس از پایان نشست سران گروه هفت در بروکسل برگزار می‌شود. در این اجلاس جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در اولین سفر اروپایی خود شرکت خواهد کرد و قرار است پس فردا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ژنو دیدار کند