به گزارش برنا، عبدالحمید احمدی معاون وزیر ورزش و جوانان در گفت و گو با برنامه ورزش و جامعه, عنوان کرد: ورزش عرصه و میدانی برای تربیت جامعه است. اگر همه مسائل ورزش را در نتیجه خلاصه نکنیم ورزشی میدانی است که می تواند افراد داخل آن را برای زندگی اجتماعی, تعامل, قانون مداری و رسیدن به قله های پیشرفت برای تحمل سختی ها کمک کند. از طریق حرکت و فعالیت بدنی و انجام ورزش های مختلف مدارج انسانی را با تریبت هایی که اتفاق می افتد طی می کنیم بنابراین ورزش مزیت های زیادی داشته که جای تامل دارد. موضوعی مانند ورزش نداریم که از این منظر به کمک ما بیاید. همچنین همه ورزشکاران بحث برد و باخت در ورزش را پذیرفته اند و بر اساس پذیرش این قائده می توانند به فعالیت در سطح حرفه ای یا همگانی بپردازند.

او افزود: در ورزش قهرمانی رقابت بسیار مهم است و باید ورزشکاران سعی خود را برای برنده شدن بکنند. باید بپذیریم در این دنیای رقابتی علم دانش فناوری و مزیت هایی که کشورها برای خود ایجاد می کنند به تیم ها کمک می کند تا در بالاترین سطح آمادگی قرا بگیرند. بنابراین امروزه فشردگی و پیچیدگی را در ورزش شاهد هستیم. در این صد سال گذشته در رویدادها هرچه رو به جلو برویم سخت تر دقیق تر و رو به جلوتر رفته است. زور بازو در ورزش فاکتور اصلی نیست و مولفه های زیادی هستند که باید مانند تغذیه, بعد روانی, علم تمرین و ... مورد توجه قرار گیرند.

حمدی گفت: پذیرش برد و باخت بسیار مهم خواهد بود اما رقابت جوامردانه از هر چیز دیگری مهم است. تقلب تبانی و ... با روح ورزش مغایرت داردکه نباید دخیل شود. زد و بند,دوپینگ و مسائل غیر اخلاقی غیرمرتبط با ورزش همواره وجود داشته باشد که مورد توجه نهادهای بین المللی است که همیشه برنامه هایی برای آن وجود دارد. باید توجه کرد برای ورزشکاران پذیرش برتری حریف و تیمی که بهتر ظاهر شده است مهم است. برد در یک مسابقه انتهای ورزش نیست و باخت هم همینطور است. ورزشکاران مطرحی در دنیا بودند که نتایج عجیب و غریبی گرفته اند که توسط هواداران او در آن کشور پذیرفته است که باید در ورزش قبول کنیم.

معاون وزیر ورزش ادامه داد: نقش مربی در این زمینه بسیار اثرگذار است. جنبه های تربیتی و اخلاقی نیز دخیل است که باشگاه ها و نهادهای مجری رویدادهای ورزشی باید روی این مسئله برنامه داشته باشند. حساسیت یک مسابقه بعضی وقت ها توسط بازیکنان کادر فنی, فداسیون و عوامل دیگر بالا می رود که تیم را از کارآمدی می اندازد. در این زمان ورزشکار به قدری تحت و الشعاع مسابقه اش قرار می گیرد که اثر سوء روی او می گذارد. ترساندن بیش از حد از باخت و اهمیت پیروزی می تواند این آثار را در ورزش در بر داشته باشد.

احمدی درباره تاثیر باخت درذهن علاقه مندان و مخاطبان ورزشی اظهارکرد: هر باختی در ورزشکاران مخاطبان و ... تاثیر دارد که نباید منکر آن شد. در مسابقات ۲۰۱۴ جام جهانی فوتبال آلمان قهرمان شد و برابر برزیل نتیجه عجیب و غریبی گرفت. در سال ۲۰۱۸ همان تیم ملی قهرمان ۲۰۱۴ از گروه خود حتی صعود نکرد و به کره جنوبی باخت. قطعا همین تیم یک روزی در جام جهانی خوشحالی مضاعفی را در طرفداران آلمان ایجاد کرده است اما بعد از ۴ سال در مسابقات گروهی بالا نیامد. در موفقیت ها پیشبینی های برای پایداری و استمرار انجام شود و در شکست ها باید بتوانیم تکرارشان نکنیم. مهم ترین بخش های مدیریتی در رشته های مختلف ورزشی در فدراسیون همین امر است که باید در چارچوب آن تعیین تکلیف شود.

معاون وزیر ورزش عنوان کرد: در رشته های مختلف ورزشی مانند والیبال, تکواندو, کاراته و کشتی به پایداری خوبی در موفقیت در عین شکست رسیده ایم که نشان از برنامه مدون شان دارد. مهم ترین وظیفه در هر فدراسیون ورزشی تدوین برنامه بلند, کوتاه و میان مدت است تا گام های لازم برای رسیدن به اهداف برداشته شود. در برخی از فدراسیون ها مدیریت کارآمدی طی این سال ها وجود داشته است که به پایداری خاصی رسیده ایم. نهادهایی مانند کمیته پارالمپیک و المپیک این مطالبه جدی را از فدراسیون ها دارند. نهادی مانند وزارت وزش, کمیته ملی المپیک و پارالمپیک نهاد بالادستی فدراسیون ها هستند و همواره در حال نظارت و ارزیابی هستند

او گفت: در این ۸ سال سعی کرده ایم این مسیر را طی کنیم. قبل از مسابقات آسیایی اینچئون جلسه ای در وزارت ورزش تشکیل شده تا نظارت, ارزیابی و پشتیبان های لازم برای رویدادهای المپیکی و پارالمپیک داشته باشیم. برای شرکت کنندگان در بازی های آسیایی, المپیک و پارالمپیک و مسیر مدیریتی خوب طی شده است. افت فاحشی نسبت به المپیک لندن و گوانجو نداشته ایم که امیدوارم این روند در توکیو طی شود. طی این ۴ سال گذشته فعالیت های فدراسیون ها ارزیابی است و همچنان ارزیابی نسبی از کاروان اعزامی مان را داریم.