شهر خبر

قبل از مصرف هرنوع موادغذایی این 2مورد را دقت کنید

قبل از مصرف هرنوع موادغذایی این 2مورد را دقت کنید

متخصص بهداشت و ایمنی مواد غذایی و عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید در راستای حفظ سلامتمان از مصرف غذاها و خوراکی‌های فاقد شناسنامه (تاریخ تولید و انقضاء) به‌شدت پرهیز کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر اسماء افشاری اظهار کرد: هر ساله برنامه‌های روز جهانی غذا با هدف تغذیه سالم و یادآو‌ری اهمیت نقش و منشاء غذا و پیشگیری از بیماری‌ها برگزار می‌شود و در ایران هم به‌صورت ویژه به این موضوع پرداخته می‌شود که البته برنامه‌های امسال با توجه به شرایط بحرانی کرونایی به‌صورت مجازی برگزار شد.

وی افزود: شعار امسال روز جهانی بهداشت و ایمنی غذا از سوی سازمان بهداشت جهانی با عنوان (ایمنی غذا، وظیفه همگانی) اعلام شده و معتقدیم که ایمنی غذا مسئولیت مشترکی میان دولت‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده و هر سه آنان بر تمام زنجیره از مزرعه تا سفره برای اطمینان از ایمنی و سلامت غذا نقش بسزایی دارند.

متخصص بهداشت و ایمنی مواد غذایی خاطرنشان کرد: در بحث ایمنی آمار ثبت شده‌ای نداریم، اما طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی به‌طور تخمینی سالانه 600 میلیون نفر در جهان به بیماری ناشی از غذای ناسالم گرفتار می‌شوند که 420 هزار نفر از این میزان منجر به فوت می‌گردد.

دکتر افشاری تصریح کرد: نقش مصرف غذای سالم و ایمن که عاملی کلیدی برای حفظ سلامت جامعه هستند باید همواره مدنظر قرار بگیرد و در این راستا باید آموزش کافی هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده داده شود و باید آمار و اطلاعات کافی و موردنیاز از بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی که به علت مصرف غذای ناسالم حضور یافتند به درستی ثبت شود تا بتوان اقدام لازم و به‌موقع را در حوزه‌های پیشگیری و درمان انجام داد .

وی اضافه کرد: تأثیر ایمنی غذا علاوه بر حفظ و تقویت سلامت، بر امنیت غذایی (تأمین غذای کافی)، رونق اقتصادی و کشاورزی، دسترسی به بازار جهانی و گردشگری و توسعه پایدار دیده شده است و این موارد جزو اهداف ایمنی مواد غذایی در نظر گرفته شده است.

عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که مردم باید در راستای حفظ سلامتشان از مصرف غذاها و خوراکی‌های فاقد شناسنامه (تاریخ تولید و انقضاء) به‌شدت پرهیز کنند، تأکید کرد: با توجه به شیوع پاندمی کرونا شک و تردیدهایی از طریق مصرف و نوع غذا وجود داشت، اما شواهد و مستنداتی در این خصوص احراز نشد، البته این مورد نباید ما را در مصرف غذاهای تأییدی سازمان‌های ملی استاندارد و غذاودارو و موارد دارای شناسنامه (تاریخ تولید و انقضاء) و بسته‌بندی نامناسب غافل کند، ضمن اینکه مصرف موادغذایی فله‌ای در هیچ زمانی به‌ویژه ایام بحران کرونا توصیه نمی‌شود.