شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#سلطان#عمان

مقام انصارلله: تلاش‌های قابل تقدیر عمان برای حل بحران یمن منوط به جدیت ریاض است


مقام انصارلله: تلاش‌های قابل تقدیر عمان برای حل بحران یمن منوط به جدیت ریاض است

یکی از رهبران انصارالله یمن موفقیت تلاش‌های سلطان نشین عمان برای حل بحران یمن را منوط به جدیت ائتلاف سعودی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد علی الحوثی» از رهبران انصارالله یمن به تلاش‌های سلطان نشین عمان برای حل و فصل بحران یمن واکنش نشان داد و در توئیتی موفقیت این تلاش‌ها را منوط به جدیت کشورهای ائتلاف سعودی تحت سرکردگی ریاض دانست.

الحوثی بیان کرد: تلاش‌های قابل تقدیر سلطان نشین عمان درباره صلح در یمن منوط به موافقت کشورهای ائتلاف عربی و جدیت آنها برای دست یابی به توافق قابل اجراست. توافقی که صوری نباشد و زیانهای وارد شده به ملت یمن جبران شود.

یادآور می‌شود که قبلا روزنامه العرب امارات به نقل از منابع عمانی اعلام کرده بود که توافق درباره بازگشایی صنعا و بندر الحدیده و برقراری آتش بس با هدف اعتماد سازی قبل از هر گفت‌وگویی درباره مسائل سیاسی است.

این رسانه گزارش داده بود: توافق پس از تلاش‌های چند ماهه و سفرهای دوره‌ای به صنعا، ریاض و تهران انجام شده است.

منابع عمانی به این رسانه وابسته به امارات گفتند که احتمال فروپاشی توافق در هر لحظه وجود دارد.

دو روز قبل «محمد مبارک العریمی» رئیس جمعیت روزنامه نگاران عمان از احتمال گشایش در پرونده یمن طی هفته جاری خبر داد.

این اظهار نظر مقام عمانی پس از ترک صنعا از سوی هیئت عمانی و شواهد مثبت درباره دست یابی به توافق برای پایان دادن به جنگ یمن صورت گرفته است.

این درحالی است که روز شنبه منابع یمنی اعلام کرده بودن که دولت «هادی» در راستای به شکست کشاندن تلاش‌های عمان برای پایان جنگ و محاصره یمن حرکت می‌کند.

دولت «هادی» با صدور بیانیه‌ای با پیشنهادهای بین المللی برای بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده به این بهانه که از آنها استفاده نظامی می‌شود، مخالفت کرده است.

دولت دست نشانده سعودی در یمن همچنین با جدایی موضوعات انسانی با نظامی هم مخالف است.

این بیانیه کارشکنانه دولت هادی به دنبال احتمال گشایش اوضاع و شروع بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده به عنوان گام‌های اولیه رخ می‌دهد.

منابع یمنی اعلام کردند که این اقدام دولت هادی با چراغ سبز ریاض رخ داده است که می‌کوشد با استفاده از ابزار دولت هادی، از فشارهای بین المللی و منطقه‌ای درباره توقف جنگ و پایان محاصره فرار کند.

این منابع در ادامه به تلاش‌های سعودی برای بازگردانیدن دولت هادی به عدن و استفاده از مهره دولت «هادی» در آستانه تحرکات بین المللی برای پایان جنگ اشاره کرده و اینکه ریاض با این برگه مانور می‌دهد.

وی در ادامه از طرح ارائه شده از سوی کشوری که نامش را نبرد، سخن گفت و افزود: درباره آنچه یکی از کشورهای برادر درباره حمایت از گفتگو در منطقه ابراز آمادگی کرده هم این موضوع در دست بررسی است.

انتهای پیام/