شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

لزوم اهدای خون در دوران همه‌گیری کرونا

سازمان جهانی بهداشت امسال به مناسبت روز جهانی خون با شعار «خون بدهید تا نبض جهان بزند» بر اهمیت اهدای خون در جریان همه گیری کووید-۱۹ تاکید کرد.

لزوم اهدای خون در دوران همه‌گیری کرونا

به گزارش منیبان؛ هر ساله سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جهانی اهدای خون را در روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) جشن می گیرد. هدف از این مناسبت بالا بردن سطح آگاهی جهان از نیاز به خون سالم و فرآورده های خونی برای انتقال خون است.

سازمان جهانی بهداشت در این روز گرد هم می آیند تا به عموم مردم در مورد سهم مهمی که اهداکنندگان خون داوطلب بدون هیچ چشم داشتی در سیستم های بهداشتی مربوطه خود دارند ، یادآوری کنند.

اهمیت اهدای خون در میان بیماری همه گیر ویروس کرونا بار دیگر اهمیت این اقدام ضروری را برجسته می کند. در طول همه گیری کرونا باوجود تردد محدود و سایر چالش ها، اهداکنندگان خون در بسیاری از کشورها به ویژه در هند همچنان به اهدا خون و پلاسما به بیمارانی که نیاز به خون دارند، ادامه داده اند.

با این حال ، ماه گذشته شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) و وزارت بهداشت این کشور، پس از انتشار نتایج آزمایش بالینی مطالعه ای به نام RECOVERY توسط مجله «لنست»، استفاده از پلاسمای افراد بهبود یافته را برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹، از پروتکل های مدیریت بالینی خود حذف کردند.

این مجله پزشکی متذکر شد که انتقال پلاسمای خون با مقدار زیاد آنتی بادی نتوانسته است شانس زنده ماندن گیرنده را پس از ۲۸ روز تقویت کند. با این حال  در زمانی که زیرساخت های مراقبت های بهداشتی مملو از موارد ابتلا به کرونا است، بیماران مبتلا به سایر بیماری های خطرناک پزشکی مانند تالاسمی، کم خونی و بدخیمی های خون نیز به دریافت این خدمات پزشکی نیاز حیاتی دارند.

کمبود خون همچنین زنان را در هنگام زایمان تحت تأثیر قرار می دهد زیرا خونریزی پس از زایمان یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری مرگ مادر است.

از این رو ، امسال سازمان جهانی بهداشت شعار «خون بدهید تا نبض جهان بزند» را برای روز جهانی خون ۲۰۲۱ انتخاب کرده است تا خدمات خارق العاده اهدا کنندگان خون را در سراسر جهان برجسته کند.

این تلاش اساسی در زمان بحران پزشکی ، نقش حیاتی داوطلبانی را که بدون هیچ چشم داشتی خون خود را برای تامین خون رسانی ایمن و کافی در مواقع عادی و اضطراری اهدا می کنند، برجسته می سازد.

کاملاً قابل درک است که بسیاری از اهدا کنندگان خون ممکن است برای اهدای خون خود در جریان بیماری همه گیر دلهره داشته باشند ، اما جامعه جهانی بهداشت همچنان تکرار می کند که این کار یک عمل نجیبانه  است که می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد.

اهدای خون چیست؟

اهدای خون هنگامی رخ می‌ دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌ کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌ های غربالگری و تأیید سلامتی به منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

مقدار اهدای خون

حجم خون جمع‌ آوری شده در اکثر کشورها، ۴۵۰ میلی لیتر یعنی کمتر از ۱۰ درصد حجم کل خون است (یک فرد بالغ به طور متوسط ۵/۴ تا ۵/۵ لیتر خون دارد). در بعضی کشورها ۲۵۰ میلی لیتر خون گرفته می‌ شود. بدن انسان این خون از دست رفته را بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت جبران می‌ کند. گاهی این زمان تا ۳۶ ساعت هم طول می‌ کشد میزان گلبول قرمز خون از دست رفته ظرف مدت ۳ هفته جایگزین می‌ شود و میزان آهن خون طی مدت ۸ هفته جایگزین می‌ شود.

فواصل اهدا خون می تواند هر هشت هفته یک بار باشد به شرط آنکه تعداد دفعات اهدای خون در طول یکسال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم‌ ها از ۳ بار تجاوز نکند.