شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#فوریت#چین
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

فوریت در احیای برجام از نگاه آمریکا/ هشدار چین به کشورهای گروه هفت

کدخبر: 419063
آنتونی بلینکن، ضمن هشدار در مورد پیشرفت‌های بازگشت‌ناپذیر ایران در زمینه دستیابی به فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم، بر فوریت احیای برجام و بازگشت به چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تاکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، فوریت در احیای برجام از نگاه آمریکا، هشدار چین به کشورهای گروه هفت، معرفی کابینه جدید اسرائیل، اقبال به راست افراطی در آستانه انتخابات منطقه‌ای فرانسه، پیشنهاد استرتژیک به هند و تهدید جی‌7 برای گریزگاه‌های مالیاتی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

فوریت در احیای برجام از نگاه آمریکا

آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، ضمن هشدار در مورد پیشرفت‌های بازگشت‌ناپذیر ایران در زمینه دستیابی به فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم، بر فوریت احیای برجام و بازگشت به چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تاکید کرد. به ادعای او از زمان خروج آمریکا از برجام، تهران اقدام به نادیده گرفتن و عدول از محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام کرده است.

16

وزیر خارجه آمریکا افزود ایران توانسته که در این مدت به پیشرفتی قابل توجه و سریع در زمینه غنی‌سازی و افزایش غلظت اورانیوم در سطوح بالا دست یابد. او تصریح کرد در صورت تداوم این روند، حکومت ایران به دانشی در زمینه غنی‌سازی دست می‌یابد که بازگشت از آن بسیار دشوار خواهد بود و به همین دلیل، احیای برجام فوریت دارد.

نگرانی ها درباره برنامه هسته‌ای ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پاسخ پرسش پایگاه خبری آکسیوس گفته: «توافق هسته‌ای با ایران ضروری است چرا که بدون آن کور سرگردانی خواهیم بود». به عقیده او، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی نشان‌دهنده تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران نیست. با ابن حال او نسبت به افزایش غنی‌سازی ایران همراه با کاهش نظارت جامعه جهانی در ماه‌های اخیر، ابراز نگرانی کرد. او افزایش میزان غنی‌سازی ایران را یک مسئله بسیار جدی دانسته چرا که به ادعای او «وقتی تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنید، بسیار (به توانایی ساخت بمب) نزدیک می‌شوید».

17

با این وجود عباس عراقچی، در حاشیه ششمین دور مذاکرات وین در پاسخ به پرس‌تی‌وی دراین باره که در این دور توافقی به دست خواهد آمد یا نه گفت: «ما باید یک توافقنامه خوب داشته باشیم، توافقنامه خوب زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما به دست آیند. ما بدون تحقق این موارد هیچ توافقی نخواهیم کرد.»

هشدار چین به کشورهای گروه هفت

به گزارش بی‌بی سی، دولت چین به رهبران کشورهای گروه هفت هشدار داده دیگر زمان آن که گروه کوچکی از کشورها درباره سرنوشت جهان تصمیم‌گیری کنند، گذشته است. این اظهارات توسط سخنگوی سفارت چین در لندن پس از آن بیان شده که کشورهای گروه هفت در تلاشند تا موضعی واحد در مورد چین اتخاذ کنند.  سخنگوی سفارت چین در لندن گفته: «روزهایی که تصمیمات جهانی توسط تعداد کمی از کشورها تعیین می‌شد، گذشته است. ما همیشه معتقدیم که کشورها، بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، فقیر یا ثروتمند با هم برابر هستند و مسائل جهانی باید از طریق مشاوره با همه کشورها انجام شود».

11

به ادعای بی‌بی‌سی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا دنیای بعد از همه‌گیری کووید را به عنوان کشمکش بین دموکراسی‌ها و حکومت‌های خودکامه ترسیم کند، اما بنظر می‌رسد که هنوز توافقی در مورد شریک و یا رقیب بودن و یا تهدید امنیتی چین در بین کشورهای گروه هفت وجود ندارد.

معرفی کابینه جدید اسرائیل

به گزارش آسوشیتدپرس، پارلمان اسرائیل با اکثریتی بسیار لزران نفتالی بنت را به نخست‌وزیری برگزید. بنت با ۶۰ رای در مقابل ۵۹ رای مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل شده و ادای سوگند کرده است. بنت دولت خود را «دولت تغییر» خوانده است. به این ترتیب ۱۲ سال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به پایان رسید اما او به هوادارانش وعده داد برای از قدرت راندن این دولت خطرناک بکوشد.

19

بنت در اولین سخنرانی خود در کنست گفته برجام یک توافق بد بود و بازگشت به آن خطا است. او مدعی شده خاورمیانه هنوز از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که پول زیادی را نصیب ایران کرد، بهبود نیافته که سخن از احیای برجام مطرح است. اما بازگشت به برجام خطا است و بار دیگر به ایران مشروعیت خواهد داد. او گفته اسرائیل در دولت او نیز «هرگز به ایران اجازه نخواهد داد به تسلیحات اتمی برسد» و «به دفاع از خود ادامه خواهد داد».

این سخنان در حالی ایراد شده که نتانیاهو در سخنانی اظهار کرده بود در ایران با دیدن دولت ضعیف و سازشگری که در اسرائیل به روی کار آمده است و نخواهد توانست مانند دولت من در برابر آمریکا و جامعه بین‌المللی بایستد، «جشن گرفته‌اند». نتانیاهو در پارلمان اسرائیل به شدت به ائتلاف بنت- لاپید حمله کرد و گفت: دولت جو بایدن از او خواسته بود که اختلافات بر سر ایران و بازگشت احتمالی آمریکا به برجام را «پشت درهای بسته» مطرح کند و از آشکار کردن آن خودداری نماید، اما وی به آن‌ها پاسخ داد که هرگز این کار را نخواهد کرد و مخالفت او کماکان علنی خواهد بود.

اقبال به راست افراطی در آستانه انتخابات منطقه‌ای فرانسه

به گزارش یورونیوز، فضای سیاسی فرانسه در حالی که کم‌تر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده همزمان تحت تاثیر افزایش خشونت سیاسی و اقبال روزافزون به راست افراطی قرار گرفته است. بنا به نظرسنجی ها حزب اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن در جریان انتخابات منطقه ای بخت زیادی برای پیروزی در یک یا چند منطقه از فرانسه دارد. دور اول انتخابات منطقه ای در فرانسه قرار است روز یکشنبه ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) برگزار شود. مارین لوپن که چهار سال پیش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از امانوئل ماکرون شکست خورد امیدوار است درخشش حزبش در انتخابات پیش رو مقدمه ای برای موفقیت او در جریان رویارویی مجدد با رئیس جمهوری کنونی فرانسه باشد.

14

این در حالی است که افزایش اقبال به حزب اتحاد ملی و تفکرات راست افراطی در جامعه فرانسه نگرانی هایی را در میان احزاب چپگرا، اتحادیه های کارگری و هواداران محیط زیست پدید آورده است. هزاران در شهرهای مختلف فرانسه در اعتراض به فضای سیاسی موجود تظاهرات کردند. پوشش رسانه ای این تظاهرات تحت تاثیر اقدام فردی قرار گرفت که بر روی ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» آرد پاشید. مردی که هفته گذشته به امانوئل ماکرون سیلی زده بود نیز یک شعار هواداران سلطنت را سر داده بود. او همچنین از علاقمندان به هنرهای رزمی قرون وسطی بود.

بسیاری از هواداران احزاب چپ فرانسه دولت امانوئل ماکرون را متهم می کنند که در راستای جذب آرای راست افراطی به تفکرات این جریان سیاسی مشروعیت بخشیده است. منتقدان رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر این باور هستند که او به دنبال ایجاد فضایی دوقطبی در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری است تا بتواند پیروزی دوره قبل خود را در برابر مارین لوپن تکرار کند.

پیشنهاد استرتژیک به هند

اکونومیک تایمز هند مدعی شده، سفیر ایران در این کشور هفته گذشته طی کنفرانسی به دهلی‌نو پیشنهاد داده علاوه بر سرمایه‌گذاری در بندر جاسک ، هند می تواند ذخایر استراتژیک نفتی در این بندر احداث کند و با ساخت خط لوله انتقال گاز از مبداء بندر جاسک امنیت انرژی خود را حتی با وجود اختلال های احتمالی در زنجیره تامین انرژی تضمین کند.

18

سفیر ایران همچنین از هندی ها برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری بندر چابهار دعوت کرد و به ظرفیت کریدور حمل و نقل چهارجانبه ایران، هند، افغانستان و ازبکستان برای اتصال آسیای جنوبی و مرکزی از طریق بندر چابهار اشاره کرد. ایران، هند و ازبکستان یک توافق سه جانبه برای استفاده از بندر چابهار امضا کرده اند. هند و ایران در توافقی جداگانه با افغانستان، از بندر چابهار برای گسترش تجارت میان خود استفاده می کنند. بندر چابهار نقش مهمی در تضمین منافع هند در افغانستان ایفا می کند. از جمله طرح های هند و ایران، اتصال بندر چابهار به کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب با هدف گسترش تجارت با روسیه و آسیای مرکزی است.

تهدید جی‌7 برای گریزگاه‌های مالیاتی؛ موقعیت لرزان امارات

به گزارش یورونیوز، تصمیم گروه هفت برای حمایت از اخذ مالیات دستکم ۱۵ درصدی از شرکت های چندملیتی می تواند موقعیت بسیاری از گریزگاه های مالیاتی در سطح جهان را تهدید کند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در تعریف خود از گریزگاه های مالیاتی به مناطق یا کشورهایی اشاره می کند که در آنها یا مالیاتی اخذ نمی شود و یا مالیات وضع شده ناچیز است. بنا به این تعریف امارات عربی متحده مانند بحرین، جزایر باهاما و جزایر کیمن یک گریزگاه مالیاتی محسوب می شود.

22

امارات عربی متحده در رده بندی بانک جهانی از کشورهایی که شرایط آسانی را برای فعالیت تجاری فراهم کرده اند جایگاه شانزدهم را دارد، اما این کشور اکنون در برابر انتخاب حفظ موقعیت خود به عنوان یک «گریزگاه مالیاتی» و حفظ جایگاهی که در نظام تجارت جهانی قرار دارد. در صورت تائید تصمیم گروه هفت از سوی گروه بیست و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی این مسئله دشوارتر هم خواهد شد. با این حال این گزارش معتقدست امارات عربی متحده تلاش خواهد کرد تا اخذ مالیات از شرکت های چندملیتی را مانند کشورهای لوکزامبورگ و مالت با در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی مختلف جبران کند.