شهر خبر

ردیابی اصوات مخفی پرتاب موشک‌ که انسان‌ قادر به شنیدن آن نیست

ردیابی اصوات مخفی پرتاب موشک‌ که انسان‌ قادر به شنیدن آن نیست

پرتاب موشک همیشه با صدای زیادی همراه است اما همه‌ی این اصوات توسط انسان قابل شنیدن نیستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌آلرت، موشک‌ها هنگام ترک زمین امواج فروصوت که امواجی با بسامد کم هستند تولید می‌کنند. برای تشخیص این امواج باید از ابزارهای خاصی استفاده شود و دانشمندان این کار را انجام داده‌اند.

در مطالعاتی جدید جزئیات امواج فروصوت ۱۰۰۱ موشک از جمله شاتل‌های فضایی، فالکون ۹، موشک سایوز، آریان ۵، موشک پروتون روسیه و لانگ مارچ چین ثبت شده است.

ثبت این امواج به وسیله‌ی سیستم نظارت بین‌المللی (IMS) انجام گرفت. این شبکه متشکل از  بالغ بر ۵۰ ایستگاه نظارت در سراسر جهان است که در نتیجه‌ی معاهده‌ی ۱۹۹۶ مبنی بر منع آزمایش هسته‌ای ایجاد شد. این سیستم برای تشخیص انفجارهای هسته‌ای ساخته شده است اما برای تشخیص پرتاب موشک نیز کارامد است.

صدای پرتاب موشک فضایی آتلانتیس که از مرکز فضایی کندی در فلوریدا در ۱۶ نوامبر سال ۲۰۰۹ پرتاب شد در ویدیوی زیر قابل شنیدن است. سرعت این صوت ۲۵۰ بار افزایش یافته تا برای انسان قابل شنیدن باشد.

ابزارهای سیستم نظارت بین‌المللی در برخی موارد قادر به تشخیص مراحل مختلف پرتاب نیز هستند.

محققان امیدوارند ضبط چنین صداهایی به آنها در بررسی موفقیت پرتاب موشک کمک کنند و بتوانند هرگونه اشکال در طول مسیر را تشخیص دهند. در مواردی که پرتاب موشک طبق برنامه پیش نمی‌رود بررسی امواج فروصوت به یافتن علت مشکل کمک خواهد کرد.

امواج فروصوت می‌توانند مسیری طولانی طی کنند و توسط سیستم نظارت بین‌المللی حتی از فاصله‌ی ۹ هزار کیلومتری تشخیص داده شوند. امواج ثبت شده‌ی ۱۰۰۱ موشک بخشی از ۷ هزار و ۶۳۷ موج فروصوتی بود که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ ثبت شدند.

محققان موفق به تشخیص امواج فروصوت ناشی از  ۷۳۳ پرتاب موشک شدند یعنی کمی بیش از ۷۳ درصد پرتاب‌ها. باقی موشک‌ها در شرایطی پرتاب شدند که امکان دریافت امواج حاصل از آن‌ها وجود نداشت.

انتهای پیام