شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#پزشکی قانونی

چگونگی ارائه شکایت به پزشکی قانونی تهران

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به این سوال که مراجعان به این اداره کل چگونه شکایت و اعلام نظر کنند ۶ روش را معرفی کرده است.

چگونگی ارائه شکایت به پزشکی قانونی تهران

به گزارش منیبان؛ سازمان پزشکی قانونی ایران در بسیاری زمینه ها از جمله تشخیص هویت به درجه مرجعیت در سطح منطقه دست یافته و تلاش می کند در سایر موضوعات نیز به زرودی به مرجعیت علمی دست یافته و آن را تثبیت کند و همچنین اداره کل پزشکی قانونی استان تهران نیز در کشور دارای مرجعیت کشوری است.

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران دارای ۲۰ مرکز در شهر تهران و سایر شهرستان‌های استان است که عبارتند از: مرکز، شمال، جنوب، شرق، غرب، کمیسیون، کهریزک، اسلامشهر، رباط کریم، پاکدشت، فیروزکوه، دماوند، شهرقدس، شمیرانات، شهرری و ورامین. پردیس، قرچک، ملارد، بهارستان.

همچنین پزشکی قانونی استان تهران دارای بخش معاینات: معاینات پزشکی برای مصدومان ناشی از نزاع، تصادف و حوادث کار- معاینه بر بالین بیمار(معاینه خارج از سازمان) - معاینات روانپزشکی، بررسی رشادت و اهدای عضو = معاینات از کار افتادگی- بررسی گواهی استعلاجی- معاینات و آزمایشات قبول فرزند- معاینات و آزمایشات استخدامی- معاینات جهت اظهار نظر تحمل کیفر-معاینات و آزمایشات مربوط به صدور مجوز اهدای جنین-معاینه تعیین سن- صدور مجوز سقط درمانی است.

همچنین درسالن تشریح هم معاینه جسد و صدور جواز دفن -صدور گواهی فوت انجام می شود

آزمایشگاه این اداراه کل هم شامل: آزمایشهای اعتیاد و الکل- آزمایش بررسی بارداری- آزمایش DNA- تعیین نسبت پدر و فرزندی از طریق گروه‌های خونی- سم شناسی آسیب شناسی است و کمیسیونهای این اداراه کل هم کارشناسی کمیسیون پزشکی – قصور پزشکی است.

پزشکی قانونی با نظرات کارشناسی علمی و دقیق و بی طرفانه خود همچون چراغ راهی است برای قضات تا بتوانند با اطمینان قلبی و علم کامل احکام خود را صادر کنند و حق دار را به حق خود و خلاف کار را به سزای کار خود برسانند.

وظایف پزشکی قانونی:

وظایف پزشکی قانونی شامل: انجام معاینات بالینی و پزشکی، انجام امور تشخیصی و آزمایشگاهی، پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و دولتی در زمینه های مختلف، فعالیت های آموزشی و همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی، همکاری در امور پژوهشی و علمی، فعالیت های تخصصی این اداره کل را می‌توان به حوزه بالینی و کمیسیون های تخصصی، حوزه آزمایشگاهی و حوزه معاینه و بررسی اجساد با مرگ مشکوک است.

عمده فعالیت تخصصی این اداره کل در حوزه معاینات بالینی است، به طوریکه متوسط تعداد مراجعان به مراکز پزشکی قانونی برای انجام معاینات بالینی در حدود ۲۵هزار نفر در ماه است پس از آن فعالیت های آزمایشگاهی قراردارند و کمتر از ۴ درصد فعالیت ها مربوط به بررسی و معاینه اجساد با مرگ مشکوک می شود.

از نظر ساختار سازمانی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران دارای دو معاونت پشتیبانی و معاونت بالینی و تشریح است و معاونت پشتیبانی در زیرمجموعه خود شامل اداره خدمات و پشتیبانی، اداره امور اداری - مالی و ذیحسابی است و نظارت بر فعالیت های تخصصی در مراکز استان نیز بر عهده معاونت بالینی و تشریح است

۶ روش اعلام نظر و شکایت:

مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی این استان  گفت :ارایه نظرات وشکایات دراداره کل شش ورودی دارد که یکی از طریق سایت استان، دیگری از طریق سامانه سامد(سامانه ارتباطات مردمی دولت)، ملاقات حضوری و چهره به چهره وتلفن گویا وسامانه پیامکی اداره بازرسی استان تهران به سرشماره ۵۰۰۰۴۵۳۰و مورد آخر از طریق سامانه پیامکی ارتباط مستقیم با مدیرکل به سرشماره ۱۰۰۰۷۷۵۰۷۷۴۳است.

او درمورد این شش روش تاکید کرد: شهروندان می تواننددرصورت شکایت ازشش طریق، یکی به صورت حضوری (به آدرس خیابان آیت الله طالقانی بعد از خ بهار اداره ارزبایی عملکرد ورسیدگی به شکایات استان تهران طبقه هفتم) مراجعه ودوم از طریق تلفن گویا روابط عمومی ( ۷۷۶۳۸۷۱۵) و سوم از طرق سایت سامد برروی سایت استان th.lmo.ir (که سئوالات از طریق استانداری به ما ارسال می شود و ما به شکل مکتوب پاسخ می دهیم وچهارم از طریق سامانه پیامکی ارتباط مستقیم با مدیرکل باسرشماره۱۰۰۰۷۷۵۰۷۷۴۳ وپنجم از طریق سامانه اداره بازرسی به سرشماره۵۰۰۰۴۵۳۰وششم موردآخردرمراکزتابعه نظرات، مشکلات و پیشنهادات خود را ازطریق صندوق تکریم ارباب رجوع بیان کنندهمچنین مراجعان می توانند روز های سه شنبه هرهفته از ساعت ۱۳الی ۱۵ بامدیرکل، معاونان وروسای مراکز ملاقات حضوری داشته باشند ومشکلات خودرا بازگوکنند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران تصریح کرد : بر اساس آخرین نظرسنجی در حوزه تکریم ارباب رجوع وصیانت از حقوق شهروندی این اداره کل توانست در جشنواره شهید رجایی امتیارکامل و مقام برتر را کسب کند.

او با تاکید بر اینکه اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بالاترین و قابل قبول ترین آمار را درتکریم ارباب رجوع به خود اختصاص داده است، اضافه کرد : یکی از منابع نظر سنجی سایت اداره کل است که مراجعان مراجعه می کنند و نظرشان را ازاین طریق اعلام می کنند.

فروزش خاطر نشان کرد: درراستای رسیدگی به شکایات مردم، اداره ای به نام اداره رسیدگی به شکایات درستاداستان تهران داریم که مراجعان درصورت شکایت می توانند حضوری به این اداره مراجعه کنند.

او با تاکید به اینکه کارپزشکی قانونی یک کارتیمی است و همه ما باید در آن مسئول، پاسخگو و قانون مدارباشیم وحرف اول و آخر ما، تکریم ارباب رجوع وخدمت رسانی مناسب به مراجعان است وتمامی پزشکان وکارمندان دراین اداره کل سعی می کنند به مردم خدمت کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود:درسالگذشته ۱۶۰ ملاقات عمومی به صورت رسمی توسط مدیریت استان داشته ایم و۸۰مورد مراجعه حضوری به اداره ارزیابی عملکرد ورسیدگی به شکایات بوده که همگی پاسخ داده شده است و۲۰ مورد شکایت به صورت پیامک و۳۵ مورد شکواییه ازطریق سازمان پزشکی قانونی به این اداره کل واصل شده که همه به مراجعان پاسخ داده شده است.

او گفت:۱۴۰ مورد پیام در صندوق صوتی بوده که همه پیام ها توسط اداره بازرسی استان مورد بررسی قرارگرفته ونتیجه آن به ارباب رجوع اطلاع داده شده است و ۳هزار ۴۰۰ برگه های نظرسنجی به داخل صندوق های تکریم ارباب رجوع مستقر در مراکز تابعه انداخته شده است که تحت بررسی واقدام قرارگرفته است.