شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#برجام

بلینکن: دیر شود ایران دانشی غیرقابل برگشت در غنی‌سازی هسته‌ای خواهد داشت


بلینکن: دیر شود ایران دانشی غیرقابل برگشت در غنی‌سازی هسته‌ای خواهد داشت

وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از دستیابی ایران به دانشی غیرقابل برگشت در صنعت هسته‌ای، بر «فوریت» احیای برجام تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست گروه هفت به بروکسل سفر کرده است به شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفت از زمان خروج آمریکا از برجام، تهران محدودیت‌های اعمال شده در برجام را نادیده گرفته و از آنها فراتر رفته است. 

وی تصریح کرد، تهران موفق شده در این مدت به پیشرفتی قابل توجه و سریع در زمینه غنی‌سازی و افزایش غلظت اورانیوم در سطوح بالا برسد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: در صورت تداوم این روند، ایران به دانشی در زمینه غنی‌سازی دست می‌یابد که بازگشت از آن بسیار دشوار خواهد بود و به همین دلیل، احیای برجام فوریت دارد.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای برای رایزنی در خصوص وضعیت «برجام» از دیروز (شنبه) با حضور نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه (گروه 1+4) و نماینده اتحادیه اروپا  در شهر وین آغاز شد.

این گفت‌وگوها در شرایطی آغاز می‌شوند که نمایندگان تقریباً همه طرف‌های حاضر در گفت‌وگوها کماکان می‌گویند مسائلی باقی مانده که لازم است حل و فصل شوند، هر چند ارزیابی آنها از اینکه این مسائل تا چه اندازه قابل حل هستند متفاوت است.  طرف روس، تا به حال خوش‌بین‌تر از سایر طرف‌ها درباره حل‌پذیر بودن این اختلافات اظهارنظر کرده، در حالی که آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی با ظن و گمان بیشتری درباره احتمال حصول نتیجه صحبت می‌کنند.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تأیید کرده که مسائل فنی زیادی در گفت‌وگوها باقی مانده‌اند و احتمال نمی‌رود طرف‌ها بتوانند ظرف هفته جاری به جمع‌بندی نهایی برسند. او گفت: « با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.»

وی اضافه کرد: «همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، طبیعتا با توجه به پیشرفت‌های سریع علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خودش را دارد و اینها بحث‌های مفصلی را می‌برد و مجموعه این اقدامات در چه جدول زمانی باید انجام شود.»

معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرد: « مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول بندی و جدول زمانی داریم و این‌که مشخص شود در چه روزی اگر به جمع بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و بعد چگونه راستی آزمایی شود.


انتهای پیام/