شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مناظره#مناظره انتخاباتی

مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!

مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!

لیستی که به عنوان ابربدهکاران بانکی در مناظره انتخاباتی دست به دست شد، یا در زندان هستند یا فوت شده‌اند.

به گزارش مشرق، تصویر لیست ابربدهکاران بانکی که در مناظره سوم یکی از نامزدها به نامزد دیگر داد، رسانه‌ای شد؛ معلوم شد ۱۱ نفر ادعایی از قضا یا محاکمه شده و در زندانند یا در حال طی کردن فرآیند دادرسی هستند یا اینکه از وابستگان دولت به حساب می‌آیند که همکاری نکردن مسئولان دولتی باعث شده قوه قضائیه نتواند تا کنون به پرونده آنها ورود کند، یا اینکه حتی فوت کرده‌اند! آقای همتی دو سال و اندی مسئول بانک مرکزی بود و باید بدهی این ابربدهکاران بانکی را با اختیارات قانونی‌ای که داشت وصول می‌کرد و به بیت‌المال بازمی‌گرداند. کار نکرده بانک مرکزی از سوی قوه قضائیه انجام شد، اما رئیس معزول بانک مرکزی در مناظرات انتخاباتی لیست کارهای نکرده‌اش را تحویل رئیس قوه قضائیه داد!


دانیال‌زاده، عظام، صدرهاشمی، العقیلی، اقدامیان، فلاحتیان، شفیعی، گرامی، ایزدپناه، رستمی‌صفا و ریخته‌گران، اینها ۱۱ نفری هستند که آقای همتی در مناظره سوم انتخاباتی اسامی آنها را به آقای رئیسی داد و مدعی شد ابربدهکاران بانکی‌ای هستند که قوه قضائیه باید با آنها مقابله کند! با انتشار اسامی مشخص شد از قضا قوه قضائیه کار نکرده آقای همتی را در بانک مرکزی انجام داده و با این مفسدان اقتصادی برخورد قضایی کرده‌است.

۹۰ هزار میلیارد تومان دست ۱۱ نفر
اوایل فروردین ماه بود که عبدالناصر همتی در مصاحبه با شبکه سه سیما خبر داد که ۹۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی فقط دست ۱۱ ابربدهکار است. اسامی این افراد تا زمان برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، مشخص نبود. در مناظره سوم انتخابات، دیگر کاندیداها به همتی طعنه می‌زدند که با بدهکاران بانکی مماشات کرده و او توضیح می‌داد که بدهی‌های کلان مربوط به دوره‌های پیش از او بوده‌است و برای باور بیشتر موضوع ناگهان در میانه بحث‌ها از جای خود بلند شد و کاغذی به دست رئیسی داد و گفت این لیست بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی است. رئیسی هم البته در همان مناظره تأکید کرد که دستگاه قضا به پرونده این افراد به طور کامل رسیدگی کرده‌است. ساعاتی بعد از مناظره هم اسامی منتشر شد. بیوگرافی ابر بدهکاران نشان می‌دهد که حق با رئیس قوه قضائیه بود و به پرونده این افراد رسیدگی شده‌است. البته خود آقای همتی چندی پیش هم، وقتی که رئیس بانک مرکزی بود، در مصاحبه‌ای تصریح کرده‌بود که توانسته است با همکاری آقای رئیسی ۱۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی را وصول کند.

انتقال دانیال‌زاده از آلمان برای محاکمه در ایران
آبان سال ۱۳۹۸ با تلاش قوه قضائیه رسول دانیال‌زاده ابر بدهکار بانکی، از آلمان به ایران مسترد شد. همکاری اینترپل در این پرونده اقتصادی بی‌سابقه بود. همان زمان القاصی مهر، دادستان تهران درباره او توضیح داد که از دهه ۷۰ ابتدا نفوذ خود را بر بانک ملی شعبه فردوسی تهران آغاز کرد و هر آنچه می‌خواست و از طریق همین شعبه انجام می‌داد. بدون ضمانت وام و ال‌سی می‌گرفت و با همین وام‌های کلان کارخانه می‌خرید و برج‌سازی می‌کرد و به واسطه همین کار با مدیران دولتی آشنا شد.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر هم افشا کرد که دانیال‌زاده از طریق خیریه پولشویی می‌کرده و با همین پوشش خانه ۱۶ میلیارد تومانی در تجریش را به «الف غ» همسر حسین فریدون برادر حسن روحانی هدیه کرده‌است.


رسول دانیال‌زاده به جرم تشکیل شبکه ارتشا و به دلیل آنکه بعد از تشکیل پرونده به کشور بازگشت، دادگاهی و با لحاظ تخفیف به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

گروه عظام در تور قضا
پرونده عباس ایروانی، مدیر هلدینگ قطعه‌سازی عظام، به همراه شش نفر دیگر در سال ۹۸ به دادگاه رفت. ایروانی متهم به بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی بانکی و فساد ۷۶۴ میلیون دلاری بود. اتهام اولیه ایروانی افساد فی‌الارض بود، اما بعد از جلسات محاکمه، دادگاه این اتهام را به اخلال در نظام اقتصادی تبدیل کرد.


نماینده دادستان در دادگاه افشا کرد که پرداخت رشوه به مدیران بانک مسکن و ملی، مسئولان وزارت صمت، مسئولان اداره‌های صنعت و معدن استان‌های مختلف و شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو از جمله اقدامات ایروانی بود.

یک فوتی در لیست همتی!
العقیلی یک تاجر اماراتی بود که اسفند ماه سال ۱۳۹۵ فوت کرد. وی یکی از همدستان بابک زنجانی و دلال نفتی بود. العقیلی،‌نماینده کمپانی سیگار مارلبرو در غرب آسیا بود و نماینده دادستان در دادگاه بابک زنجانی که ریاست آن با قاضی صلواتی بود، کیفرخواست این بدهکار بانکی را هم ارائه کرد.


وی عضو هیئت مدیره شرکت پلی اکریل اصفهان (به مدیر عاملی اکبر ترکان) به عنوان بزرگ‌ترین شرکت الیاف کشور هم بود.

اقدامیان در دست اقدام
محمدجواد اقدامیان، مالک برندهای مشهور وینابست، ویستابست، آتیه‌سازان سارا، پارت پولاد، ساران کالا، مهندسی همراهان فناوری اطلاعات، پلیمر پلاست پارس و تهران تولید است که طی سال‌های ۸۶ تا ۹۱ هشت فقره وام از بانک سرمایه دریافت کرد.


اقدامیان درمجموع ۱۹۵ میلیارد تومان وثیقه نزد بانک سرمایه داشت که ۹۸ میلیارد تومان آن چک بانکی، ۸۷ میلیارد تومان سفته و ۱۰ میلیارد تومان نیز سند ملکی بود. رأی پرونده وی در کنار پرونده امامی قرار است به زودی صادر شود.

فلاحتیان در زندان
مهدی فلاحتیان با علی دیواندری، مدیر عامل سابق بانک‌های ملت و پارسیان و رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی در دولت روحانی، هم‌پرونده‌ای بود. او ۲۲۰ میلیون درهم تسهیلات از بانک ملت دریافت کرده و بانک ملت در ازای آن حتی کپی شناسنامه هم از او نخواسته بود. این تسهیلات در حالی به فلاحتیان داده‌شده که او نامش به عنوان بدهکار بانکی در سیستم ثبت بوده‌است، اما دیواندری گفت که از این تسهیلات باخبر بوده‌است. مهدی فلاحتیان در حال حاضر در زندان

است تا با شناسایی اموالش بدهی‌هایش تصفیه شود.

محکومیت رستمی صفا به حبس
محمد رستمی صفا، بنیانگذار گروه صفا و بدهکار بزرگ بانک پارسیان است. او از پیمانکاران قدیمی شرکت ملی گاز است که شهریور ۸۵ موفق شد حدود ۳۰ درصد سهام بانک پارسیان را که در مالکیت ایران خودرو بود، به ارزش حدود ۲۹۳ میلیارد تومان بخرد.


رستمی صفا به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد، اما به دلیل فقدان پیشینه کیفری، دادگاه تجدیدنظر مجازات حبس او را به جزای نقدی یک میلیارد تومانی کاهش داد.

۱۵ سال زندان برای برادران ریخته‌گران
بهروز و فیروز ریخته‌گران که اکنون در زندان هستند در اسفند سال ۸۶ برای خرید بانک سرمایه اقدام کردند. نماینده دادستان در دادگاه آنها گفت که ریخته‌گران بدون پرداخت هیچ مبلغی و با ارائه یک حواله جعلی انبار آهن، مالک ۳۸ درصد سهام بانک سرمایه می‌شود و شهرداری تهران وقتی برای گرفتن میلگرد مراجعه می‌کند تنها با یک انبار خالی در شورآباد تهران روبه‌رو می‌شود! بهروز و فیروز ریخته‌گران در نهایت به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.


با این تفاصیل، از لیست ادعایی آقای همتی فقط سه نفر تا کنون به زندان نرفته‌اند، آن هم احتمالاً به خاطر فشار زیاد وابستگان دولتی این ابربدهکاران بوده‌است؛ همان‌طور یکی از منابع آگاه در این زمینه خبر داده‌است.

منبع: جوان