شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تحریم#وزارت خارجه

خبر مهم وزارت خارجه از توافق درباره رفع تمام تحریم ها

کدخبر: 419040
اقتصاد نیوز : خطیب زاده گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم در روز جمعه همه آنهایی که امروز تصمیمشان را گرفتند و آنهایی که به دلایلی تردید دارند، حضور پرشوری داشته باشند و جمعه را به روز ملی دیگری مبدل کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰ با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم ایران همواره مردمی بوده‌اند که در بزنگاه‌های تاریخی خوش درخشیدند و حضور موثری داشتند و کلامشان کلام آخر بوده است و به دست خودشان از طریق صندوق‌های رای و اراده‌شان را اعمال کردند.

وی افزود: این شکوه مردم‌سالاری در ایران بوده که تمامی تغییرات در قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق صندوق‌های رای بوده است، صندوق‌های رای اراده مردم را به منصه ظهور رسانده‌اند. امیدوارم در روز جمعه نیز همه آنهایی که امروز تصمیمشان را گرفتند و چه آنهایی که به دلایلی تردید دارند، حضور پرشوری داشته باشند و جمعه را به روز ملی دیگری مبدل کنند. ایران و ایرانی همواره پشتیبان منافع ملی ایران بوده‌اند و مطمئنا در روز جمعه همین رقم خواهد خورد. 

*{ با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰}: بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران همه ایرانیان فارغ از اینکه در کجای این کره خاکی هستند باید دسترسی برای رای دادن داشته باشند و تضمینی برای خودشان و فرزندانشان داشته باشند؛ در همین چارچوب انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران، در تمامی نقاطی که ممکن بود در سراسر دنیا صندوق رای گذاشته شود، برگزار خواهد شد. مجری انتخابات در داخل وزارت کشور  و هیئت مرکزی نظارت هستند و همین سازو کار در وزارت امور خارجه نیز وجود دارد؛ یعنی هم ستاد انتخابات و هم ناظر انتخابات وجود دارد. 

* وزارت خارجه در تسهیل این انتخابات در خارج از کشور، ستاد انتخابات را در معاونت حقوقی و کنسولی و مجلس ایرانیان خارج از کشور تشکیل داده است، در آذرماه گذشته ما به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌ها طی نامه‌ای دستورالعملی را صادر کردیم و از آنها خواستیم که پس از ابلاغ این دستورالعمل تمامی واجدین شرایطیشان را برای اخذ رای در حوزه ماموریتی خودشان احسا و به مرکز اعلام کنند.

* بر این اساس و بر اساس برآوردهای غیر رسمی  سه و نیم میلیون واجد شرایط رای دادن در خارج از کشور داریم. فروردین ماه سال جاری نیز تمامی اقلام ملزومات و نیازهای نمایندگی‌ها احسا و تامین شد؛ با همراهی ستاد انتخابات کشور و حضور نمایندگان نمایندگان شورای نگهبان حدود یک میلیون تعرفه انتخابات تخصیص داده شده که به مراکز خارج تحویل داده شده که حدود ۶۷۹ هزار و ۳۰۲ برگه تعرفه برای دوره اول و دوم برای نمایندگان ارسال شده است و مابقی آن نیز ارسال خواهد شد.

* مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با امضای وزیر امور خارجه به عنوان رییس ستاد انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور تعیین شده است؛  به غیر از هیات‌های اجرایی در کلیه صندوق‌های رای، بیش از ۲۰۰ نفر به عنوان ناظر شورای نگهبان با هماهنگی این شورا تعیین و به نمایندگی‌ها معرفی شدند. ۲۳۴ شبعه اخذ رای در خارج از کشور کار اخذ رای را انجام می‌دهند.

* گفت‌وگوها در وین به بن بست نرسیده و هیچ موضوع غیر ممکنی وجود ندارد، البته دو سه موضوع اساسی وجود دارد. 

* هنوز زود است که درباره نتیجه گفت‌وگوها قضاوت کنیم ولی بعید است که این هفته دور نهایی باشد.

* آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد و تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار آنچه در دوران ترامپ اتفاق افتاد را بدهد.

* در مورد رفع تمام تحریم‌های بخشی ذیل برجام توافق شده است. 

* امروز نحوه اجرای برجام مذاکره می‌شود نه خود برجام.

ادامه دارد...