شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین#کرونا

مقابله کشورهای گروه هفت با پروژه‌ جاده ابریشم چین

گروه هفت کشور صنعتی جهان طرح جدیدی را در رقابت با طرح کمربند و جاده چین اعلام کرده‌اند که هدف آن فراهم کردن یک همکاری زیرساختی شفاف برای کمک به نیاز بیش از ۴۰ تریلیون دلاری دنیای آسیب‌دیده از بحران کرونا برای توسعه است.

گروه هفت

 به گزارش همشهری آنلاین، تسنیم به نقل از راشا تودی نوشت: گروه هفت کشور صنعتی جهان (G۷) طرح‌های خود را برای یک پروژه زیرساختی بزرگ در تلاش برای رقابت با طرح تریلیون دلاری کمربند و جاده چین اعلام کردند.

 این طرح با عنوان «ساخت دوباره یک دنیای بهتر» در دومین روز اجلاس این گروه در کورنوال در جنوب غربی انگلیس عنوان شد.

 طبق گفته یکی از مقامات ارشد آمریکا، هدف از این پروژه بزرگ فراهم کردن یک همکاری زیرساختی شفاف برای کمک به نیاز بیش از ۴۰ تریلیون دلاری دنیای آسیب‌دیده از بحران کرونا برای توسعه است.

 طبق گفته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، این طرح بیش از همه در آفریقا مورد نیاز است.

 مرکل گفت:«ما نمی‌توانیم بنشینیم و بگوییم چین این کار را انجام می‌دهد. گروه هفت  باید یک دستورالعمل مثبت برای برخی کشورهای نیازمند جهان داشته باشد».

 نحوه اجرا و میزان سرمایه‌گذاری این پروژه هنوز مشخص نیست. اعضای گروه هفت هنوز زمان اجرای آن را هم مشخص نکرده‌اند.

 طرح کمربند و جاده چین موسوم به پروژه جاده ابریشم قرن بیست و یکم، ۸ سال پیش توسط رئیس جمهور این کشور اعلام شد. این پروژه بزرگ شامل توسعه و سرمایه‌گذاری از آسیا تا اروپا و فراتر از آن می‌شود. پکن از آن زمان حدود ۲۰۰ سند همکاری با ۱۶۷ کشور و سازمان بین‌المللی امضا کرده است.

 هدف از این طرح چند تریلیون دلاری تقویت ارتباط بین آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین است. متخصصان می‌گویند این طرح تجارت بین‌الملل را تقویت کرده و هزینه‌های آن را برای کشورهای مشمول نصف می‌کند.

 طرح کمربند و جاده چین به شدت مورد انتقاد مقامات آمریکا و اتحادیه اروپاست چون حاکمیت آنها را در جهان به خطر می‌اندازد.