شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد؛

ساده‌ انگاری یکسان کردن ایران با سایر کشورها در روابط بین‌الملل

ساده‌ انگاری یکسان کردن ایران با سایر کشورها در روابط بین‌الملل

اصفهان- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر اشتباه استراتژیک رخ دهد و ساده انگارانه ایران را مانند سایر کشورها بدانیم قطعاً به سرعت فشار قدرت‌هایی نظیر آمریکا بیشتر می‌شود.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مطرح شدن مسئله FATF در مناظرات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نظام روابط بین‌الملل موجود با ایران سر سازگاری ندارد و آنها در مواردی مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ما همکاری می‌کنند اما در عین حال بالاترین سطح بهره برداری از سوی ما انجام نمی‌شود زیرا بنای آنها سازگاری نیست.

وی ادامه داد: برخی از نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که موضوع FATF را برجسته می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که در شرایط تحریم برخی از قدرت‌های جهانی مانند ایالات متحده آمریکا می‌خواهند فشار حداکثری بر ملت ایران اعمال کنند، بنابراین پذیرفتن FATF و هضم شدن در آن راه‌های تحریم را برای ملت ایران هموارتر کرده و راه‌های دور زدن تحریم را به روی خودمان می‌بندیم.

عدم اشراف برخی مسئولان بر روابط بین‌الملل

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: این سطح از مناظرات نشان داد که برخی از داوطلبان ریاست جمهوری که در مسئولیت‌های مهم کشور بوده‌اند مانند رئیس بانک مرکزی اصولاً اشرافی بر اهداف انقلاب اسلامی به ویژه روابط بین‌الملل و فضای سکولار و لیبرالی حاکم بر آن ندارند.

وی با بیان اینکه گویی برخی از این نامزدهای ریاست جمهوری ایران را مانند کشور عربستان و یا عربی منطقه اشتباه گرفته‌اند، گفت: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران داعیه دار تمدن نوین اسلامی است و به همین دلیل رویکرد نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی می‌تواند چنین مفاهیم بلندی را برای ایران رقم بزند.

در شرایط عادی روابط بین‌الملل نیستیم

مقتدایی با اشاره به مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری گفت: برخی از کسانی که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری فعال هستند نمی‌توانند در تراز نظام اسلامی و پای به پای رو به رشد جمهوری اسلامی ایران حرکت کنند.

وی تصریح کرد: همه نامزدهای ریاست جمهوری باید به این نکته توجه کنند که ما در شرایط عادی روابط بین‌المللی قرار نداریم و اگر بودیم نیازی به برجام، بازرسی‌های ویژه آژانس بین‌المللی اتمی و جدال‌های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بنابراین همه این نشانه‌های تحریم و بلوکه شدن اموال و نابسامانی‌های حقوق بین‌المللی نشان می‌دهد فضای عمومی بین‌الملل به ویژه از سوی قدرت‌های جهانی، فشار بر ایران برای متوقف کردن روند استقلالی جمهوری اسلامی ایران است.

قدرت نرم جمهوری اسلامی و دفاع در سطح بین‌الملل

وی خاطر نشان کرد: اگر اشتباه استراتژیک رخ دهد و اینگونه ساده‌انگارانه نگاه کنیم که گویی ما یک کشوری مانند سایر کشورها هستیم، قطعاً به سرعت فشار قدرت‌های نظیر آمریکا و حتی برخی از سازمان‌های بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

مقتدایی یادآور شد: باید حد بالاتری از توانمندی را به دست آوریم و ارتباطات جهانی خود را گسترش، روابط خود را با ملت‌های جهان افزایش، دیپلماسی عمومی کشور را تقویت و مراودات فرهنگی ملل را افزایش دهیم تا در نهایت با افزوده شدن قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بتوانیم از منافع خودمان در سطح بین‌المللی دفاع کنیم.