شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#منابع#سعد حریری

لبنان| ماندن و رفتن حریری در دست سعودی‌ها


لبنان| ماندن و رفتن حریری در دست سعودی‌ها

منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که استعفا یا عدم استعفای سعد حریری بستگی به نظر عربستان دارد و تا زمانی که ریاض جایگزینی برای او در نظر نگرفته باشد، حریری به ماموریت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، سید «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان طی سخنانی درباره وضعیت سیاسی این کشور اظهار داشت که لبنان امروز با معضلات زیادی روبرو است و معضل اصلی در مرحله کنونی مربوط به فرهنگ سیاسی آن است که در خدمت منافع سیاسی و فرقه‌ای در راستای اهداف شخصی قرار گرفته است.

سید هاشم صفی الدین افزود، مشکل اصلی در نقاطی که گفته می‌شود جای اختلاف دارد نیست. مشکل این است که ما در حال حاضر با برخی سیاستمداران روبه‌رو هستیم که می‌خواهند به اهداف شخصی خود برسند؛ اهدافی که در روزهای عادی به آن نرسیدند و در این مسیر به شکنجه دادن مردم در راه رسیدن به منافع خودشان متوسل شده‌اند.

رئیس شورای اجرایی حزب الله گفت، هنگامی که ما درباره ابتکارات برای حل بحران سیاسی کشور صحبت می‌کنیم به ویژه ابتکاری که «نبیه بری» رئیس پارلمان و حزب‌الله و همه کسانی که می‌خواهند کشور را از شرایط دشوار خارج کنند بر آن اصرار دارند، برخی به دنبال به بن‌بست کشاندن راه حل‌ها هستند و در حال حاضر دو گفتمان در لبنان وجود دارد.

وی در ادامه اشاره کرد این که برخی گمان می‌کنند اصرار دائم بر ابتکارهای مختلف فرصت بیشتری به افرادی که به فکر منافع شخصی خود هستند می‌دهد در اشتباه هستند. برای خروج کشور از این بحران باید با سرعت عمل کرد. سیاست باید در خدمت منافع شهروندان باشد و نه برعکس و کسانی که به دنبال مانورهای سیاسی و گذاشتن شرط و شروط متناقض هستند باید بدانند که با عزت لبنانی‌ها و منافع ملی بازی می‌کنند.

ماندن و رفتن حریری در دست سعودی‌ها

از سوی دیگر طی چند روز گذشته بعد از به نتیجه نرسیدن ابتکار نبیه بری برای تشکیل دولت و عدم توافق میان تیم رئیس جمهوری و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان برای معرفی وزرای مسیحی و ساختار دولت، منابع نزدیک به سعد حریری خبر از استعفای او طی چند روز آینده دادند و به این ترتیب فضای خوشبینانه برای حل بحران سیاسی لبنان از میان رفت.

بر این اساس حریری اعلام کرده بود که حداکثر تا سه شنبه یعنی فردا تصمیم خود را برای استعفا یا ادامه ماموریت اعلام خواهد کرد و البته هزینه استعفا برای او بسیار کمتر از هزینه ادامه ماموریت در تشکیل دولت و ادامه اختلافات با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی است.

در این میان محافل حزب الله اعلام کردند که حریری آنها را از تصمیم خود برای استعفا مطلع نکرده است و البته جنبش امل تاکید کرد که سخنگوی نبیه بری حریری را از استعفا منصرف کرده و احتمالاً وی به ماموریت خود در تشکیل دولت ادامه دهد.

در عین حال محافل سیاسی لبنان گزارش می‌دهند اینکه سعد حریری به دارالفتوی رفته و تصمیم خود را برای استعفا در شورای شرعی اسلامی لبنان مطرح کرده است به معنای یک پیام داخلی است مبنی بر اینکه او در حال حاضر تنها نامزد گروه اهل سنت برای نخست‌وزیری لبنان است. همچنین نخست وزیران پیشین لبنان نیز از وی حمایت می کنند و تا زمانی که عربستان سعودی به فکر جایگزین کردن شخص دیگری برای حریری نباشد وی به ماموریت خود ادامه خواهد داد.

این منابع تصریح کردند تا زمانی که عربستان حرفی نزده و شخصی را به جای حریری مدنظر نداشته باشد و تا زمانی که انتصاب حریری به عنوان نخست وزیر آینده مورد توافق پارلمانی باشد حریری حداقل تا پایان ماه جاری استعفا نخواهد کرد و در حال حاضر هیچ نامزدی به جز حریری برای نخست وزیری آینده لبنان وجود ندارد.

منابع مذکور در پایان گفتند، طی ساعات گذشته تماس‌های متعددی توسط منابع داخلی و بین‌المللی برای فهمیدن واقعیت چرایی عدم تشکیل دولت در لبنان برقرار شده و برخی احزاب برجسته منطقه‌ای وجود دارند که رهبران لبنان را به ضرورت مشورت و آرامش سیاسی و دولتی توصیه می‌کنند و منتظر سیگناهای خارجی همراه با توافق داخلی برای نجات لبنان هستند.

انتهای پیام/