شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شورای شهر#شهرداری تهران

نگاه سیاسی به مسائل اجتماعی سَمّ است/ ۴ سال با بهانه‌های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند


نگاه سیاسی به مسائل اجتماعی سَمّ است/ 4 سال با بهانه‌های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند

یک کارشناس حوزه شهری با اشاره به اینکه نگاه سیاسی به مسائل اجتماعی سم است، گفت: دیدگاه سیاسی در شورای شهر و شهرداری تهران باعث انحراف مدیریت شهری از خدمت‌رسانی به شهروندان می‌شود.

عظیم بابائی، کارشناس حوزه مدیریت شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به وضعیت شهر تهران در آستانه اتمام دوره شورای پنجم شهر و چالش‌های موجود اظهار کرد: متأسفانه اعضای شورای پنجم شهر تهران شناخت جامعی از شهرداری و وضعیت پایتخت نداشتند؛ به همین دلیل بسیاری از موضوعات و فرصت‌های پیشِ‌روی شهر تهران به آسانی از بین رفت.

وی با تأکید بر اینکه شورای شهر همواره باید هدایت کننده شهرداری باشد ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی شهر تهران به نظر می‌رسد این شورا نتوانسته آن طور که شایسته شهروندان تهرانی است شهرداری را موظف به اجرای خدمات کند.

بابائی با بیان اینکه تاکنون شورای پنجم، 3 شهردار را تعویض کرده است، گفت: با این وجود شاهد پیشرفتی در شهر نبودیم! شورای پنجم از همان ابتدای حیات خود فاقد یک برنامه منسجم شهری در اداره شهر تهران بوده و این ناهماهنگی علاوه بر نارضایتی شهروندان منجر به بی‌انگیزگی کارکنان شهرداری نیز شده است.

این کارشناس حوزه شهری با اشاره به عملکرد شورای پنجم و شهرداری شهر تهران در حوزه‌های حمل و نقل، محیط زیست و فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی عنوان کرد: متأسفانه طی 4‌ سال اخیر در حوزه حمل و نقل شهری  هیچ پیشرفتی حاصل نشده و روز به روز فسوده‌تر می‌شود. این دوره فقط پروژه‌هایی افتتاح شده بود که نقطه شروع و یا حتی بخش‌های پایانی آن در دوره گذشته به وقوع پیوسته است.
 
بابائی تصریح کرد: همچنین در بخش فرهنگی اجتماعی طی 4 سال اخیر پویایی و فعالیت محلات به طور کامل خاموش شد و در این دوره ارتباط شورایاری‌ها  و تشکل‌های مردم نهاد با شهرداری تهران به‌طور کامل قطع شد.

این کارشناس حوزه شهری با اشاره به مشکلات زیست محیطی شهر تهران خاطرنشان کرد: چالش‌های زیادی به واسطه تعطیلی بسیاری از پروژه‌های عمرانی به‌ویژه در حوزه‌های حمل و نقل و مترو به تهران تحمیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه همواره مردم از مسئولین جلوتر هستند گفت: شهروندان تهرانی هنوز وضعیت قرمز آلودگی هوای سال گذشته تهران را به خاطر دارند، این وضعیت بیانگر عملکرد ضعیف شورای شهر تهران در حوزه زیست محیطی پایتخت است.

وجود دیدگاه سیاسی در مدیریت شهری "سَمّ" است

بابائی گفت: دیدگاه سیاسی و افراطی مدیران ارشد شهر به مسائل شهری و اجتماعی دارند، عامل اصلی بی‌توجهی مدیریت شهری  به موضوعات فرهنگی و اجتماعی نظیر مراسمات مذهبی و ملی و نقطه ضعف مدیریت فعلی شهر تهران است.

این کارشناس حوزه مدیریت شهری اظهار کرد: متأسفانه شورای شهر و شهرداری فعلی تهران انگیزه کافی در اجرای برخی مراسم ملی و مذهبی ندارند؛ این درحالی است که این گونه مراسم در ادوار گذشته مدیریت شهری تهران به نحو احسن برگزار می‌شد.

وی تأکید کرد: دیدگاه‌ها و اقدامات سیاسی در مدیریت شهری، سم مهلک است؛ چرا که وظیفه شهرداری و شورای شهر تهران تنها خدمت‌رسانی به همه اقشار جامعه و شهروندان است و با سیاسی شدن مدیریت شهری تنها شهروندان متضرر می‌‌شوند.

بابائی گفت: مردم ایران، مردمی میهن پرست و متدین هستند که نسبت به برخی مراسم عِرق دارند. شهرداری موظف است به دور از دیدگاه‌های سیاسی در راستای رفاه حال شهروندان مراسم ملی و مذهبی را به اجرا درآورد.

شهردار پیشین منطقه 6 تهران گفت: در آستانه پایان شورای پنجم شهر تهران، شورای ششم با یک چالش سنگینی رو به رو است که می‌تواند آینده خطرناکی را برای این شورا به ارمغان آورد. متاسفانه به دلیل سوء مدیریت‌های مدیران فعلی اعتماد عمومی مردم مخدوش شده و در کنار مردم حتی  پرسنل شهرداری نیز سرخورده شده‌اند. بی شک ماموریت مهم شورای شهر ششم احیای اعتماد عمومی مردم به مدیریت شهری است.

بابائی ادامه داد: البته تاکنون مدیریت فعلی کارشکنی‌هایی  در خصوص بدهی‌های شهری ادوار گذشته انجام داده‌اند که این مورد در بی اعتمادی مردم بی تاثیر نبوده است. متأسفانه سیستم شهری شهر تهران فرسوده و علاوه بر این موضوع مشکلات شهر دوچندان شده است.

این کارشناس حوزه مدیریت شهری با اشاره به اینکه شهر تهران به عنوان پایتخت کشور بار زیادی را متحمل می‌شود؛ تصریح کرد: با وجود چنین موقعیتی دولت موظف است از  مدیریت شهری تهران حمایت‌های ویژه‌ای انجام دهد و با کمک‌های مالی و وام‌های بلند مدت می‌تواند کمک شایسته‌ای برای شهرداری شهر باشد.

مدیریت شهری باید تبلوری از میدان و اقدام باشد

بابائی در مقایسه عملکرد شورای پنجم با ادوار گذشته شورای شهرخاطر نشان کرد: در بحث مدیریت کلان شهری  زمانی که هیئت رئیسه،  اعضای شورا و شهرداری از یک جسارت و روحیه جهادی برخوردار باشد یقیناً در آن دوره اقدامات شایسته‌ای انجام می‌شود.

این کارشناس حوزه مدیریت شهری تأکید کرد: زمانی که مدیریت شهری در عرصه میدان و اقدام، فعال باشد مردم نیز استقبال می‌کنند. مدیریت شهری باید میدانی باشد. متاسفانه این ویژگی را در شورای پنجم شهری شاهد نبودیم و تاکنون شهر دچار یک رکود شهری شد.

وی افزود: متاسفانه طی 4 سال گذشته مدیریت شهری تهران به بهانه‌های واهی و غیرعلمی از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده و  در این سال‌ها  پروژه‌های چشم‌گیری احداث نشد. یقیناً توسعه و رونق شهرسازی می‌تواند باعث افزایش درآمدهای پایدار شهر تهران شود، ظرفیتی که طی این سال‌ها مغفول مانده است.

بابائی درپایان خاطر نشان کرد: همواره بسیاری از شهرداران افزایش درآمد‌های پایدار را در توسعه در مناطق شمالی می‌دانند این درحالی است که اگر کمی توجه به مناطق جنوبی و مرکزی شهر تهران انجام شود یقیناً شاهد افزایش چشمگیر درآمدهای پایدار شهری خواهیم بود. برای دستیابی به این هدف حضور مدیران جسور، پاکار و جهادی است که متاسفانه در این دوره مدیران غیرجسور در جایگاه‌های مدیریتی قرار داشتند.

انتهای پیام/