به گزارش برنا، «طاهر ملک» از روزنامه نگاران مطرح پاکستان و رئیس بخش ارتباطات جمعی و مطالعات رسانه‌ای دانشگاه گیفت که میزبان «جعفر روناس» رئیس نمایندگی فرهنگی کشورمان در شهر لاهور بود، بر نیاز دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک به ویژه در حوزه رسانه و ارتباطات تاکید کرد.

وی در این جلسه درباره ارتباطات رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای توسعه روابط فرهنگی، هنری و گردشگری به تبادل نظر پرداخت.

طاهر ملک با ۳۰ سال تجربه در حوزه رسانه و مجری برنامه سیاسی شبکه پاکستانی «جی ان ان» با اشاره به ضرورت همکاری‌های رسانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه بیشتر منابع خبری شبکه‌ها و روزنامه‌های پاکستان درباره تحولات ایران را خبرگزاری‌های غربی تشکیل می‌دهند و واقعیت‌های میدانی در ایران با سانسور و با نگاه غربی در پاکستان منعکس می‌شود.

وی بر ضرورت تبادلات خبری بین ایران و پاکستان برای درک بهتر تحولات دو کشور تاکید کرد و افزود: دو کشور در این زمینه دارای ظرفیت‌های بیشماری هستند که متاسفانه تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

این مسوول دانشگاهی در پاکستان گفت: تبادل هیات‌های خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ای از پاکستان به ایران و بالعکس می‌تواند به انعکاس و بازتاب وسیع ظرفیت‌های موجود بین دو کشور در حوزه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در رسانه‌های ملی و محلی و در نهایت به رشد توسعه روابط فیمابین در همه زمینه‌ها منجر شود.

 

راه‌های تقویت همکاری‌های رسانه‌ای ایران و پاکستان بررسی شد

 

وی همچنین فعالیت خانه‌های فرهنگ ایران در شهرهای مختلف این کشور به ویژه در لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان را برای مردم مهم دانست و گفت: به دلیل اشتراکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی بین دو کشور برادر و مسلمان، مردم پاکستان از طریق خانه‌های فرهنگ ایران می‌توانند با هویت ملی و تاریخی خود بیشتر آشنا شوند.

رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور نیز با بیان اهمیت نقش رسانه‌های تصویری و نوشتاری در پاکستان برای توسعه روابط بین دو کشور گفت: رسانه‌های غربی و صهیونیستی با تبلیغات غلط و نادرست سعی می‌کنند چهره ایران و پاکستان را در سطح بین المللی مخدوش جلوه دهند.

وی افزود: صرفا برخی از اخبار گزینشی دو کشور توسط مافیای رسانه‌ای غرب بزرگنمایی و داغ می‌شود، به نوعی که مردم عادی در معرض بمباران اخبار برشی و غلط قرار می‌گیرند. بنابراین ضرورت حضور فعالان رسانه‌ای دو کشور در صحنه بین الملل یک ضرورت است.

جعفر روناس همچنین خواستار تعامل و همکاری بیشتر رسانه‌های ایران و پاکستان شد و گفت: راه‌های ایجاد ارتباط مستقیم بین رسانه‌های دو کشور را امکان سنجی و در دستور کار قرار خواهد داد. بدین منظور طی روزهای آتی بازدیدی از باشگاه خبرنگاران لاهور و گفت وگو با مسوولان این نهاد رسانه‌ای خواهد داشت.