شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تنها ابزار دولت جدید برای افزایش صادرات کشور

ارگون اظهار داشت: نباید فراموش کرد که صادرات بنگاه های کوچک اقتصادی موجب ایجاد ارزآوری پایدار به کشور و همچنین ایجاد درآمد خواهد شد.

تجارت تنها ابزار دولت جدید برای افزایش صادرات کشور

اهمیت صادرات غیر نفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی شناخت و میزان تاثیرگذاری عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی می تواند به رشد صادرات کمک کند. در شرایط کنونی که کشور درگیر بی سابقه ترین تحریم ها و نامهربانی های داخلی و خارجی قرار گرفته روی کار آمدن دولت جدید می تواند زمینه ای برای ورود تفکرهای نو به حوزه تجارت خارجی کشور باشد.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با عباس ارگون، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

عباس آرگون در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: ما از بعد از انقلاب تا کنون همواره مورد تحریم قرار گفته ایم و تنها شدت این تحریم ها در نوسان بوده است. اما باید توجه داشت که در سال های اخیر تحریم های ظالمانه و بی سابقه ای به کشور تحمیل شد و فشار تحریم ها حداکثری بود. در همین راستا صادرات نفت ایران با مشکلات عدیده ای روبرو شد.

عباس-آرگون

ابزار رهایی کشور از درآمدهای نفتی

وی افزود: یکی از ابزارهایی که قادر است کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات دهد و کشور را از شرایط کنونی خارج کند،‌ حمایت از کالاهای غیرنفتی است. این امر در ذات خود مستلزم دیپلماسی قوی اقتصادی، ثبات در قوانین و مقررات، حمایت از صادرکنندگان شناسنامه دار، تسهیل فرایند صادرات و کمک به افزایش صادرات بنگاه های اقتصادی کوچک است. نباید فراموش کرد که صادرات بنگاه های کوچک اقتصادی موجب ایجاد ارزآوری پایدار به کشور و همچنین ایجاد درآمد خواهد شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه توجه به این موارد نباید در حوزه شعار باقی بماند، خاطرنشان کرد: دولتمردان در دولت جدید باید موارد مطرح شده را مورد توجه قرار دهند تا شاهد افزایش صادرات کشور باشیم. اگر صادرات کشور با افزایش مواجه شود به طور حتم کشور از وابستگی به درآمدهای نفتی رهایی پیدا خواهد کرد. با تحقق رشد صادرات، کشور نیازهای ارزی کشور توسعه پیدا خواهد کرد و اشتغال بیشتری در کشور فراهم خواهد شد.

آرگون افزود: این اتفاق باید در حوزه هایی که از مزیت های صادراتی بیشتری برخوردار هستند اتفاق بیفتد تا بتوانیم بازارهای هدف صادراتی را شناسایی کنیم و متناسب با آن بازار در داخل کشور با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا تولید با کیفیت داشته باشیم و با بسته بندی مناسب و متناسب با ذائقه کشورهای هدف صادراتی اقدام به صادرات کنیم. این امر مستلزم حمایت از صادرکنندگان که در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند است و ثبات قوانین و مقررات، قابل پیش بینی کردن این قوانین و عدم سرکوب نرخ ارز از مولفه های مهم افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی کشور است.

عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه تجارت خارجی

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در این زمینه ارزیابی کلی از عملکرد دولت تدبیر و امید داشته باشیم باید اذعان کرد که این دولت در برخی مواقع عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی داشته اما در موضوعاتی مانند دیپلماسی اقتصادی، قوانین و مقررات و حمایت ها عملکرد قابل دفاعی نداشت. بنا به همین دلایل در سال های اخیر، مخصوصا بعد از اعمال تحریم های جدید و لغو تحریم ما شاهد ریزش میزان صادرات کشور هستیم.

آرگون با اشاره به ظرفیت عظیم صادراتی کشورهای همسایه، تصریح کرد: این بازار جمعیتی ۵۰۰ میلونی دارد اما متاسفانه حجم صادرات ما به این کشورها رقم بسیار اندکی است. به عبارتی می توان گفت که ظرفیت ۱۵ کشور همسایه نیز از دست رفت و ما نتوانستیم تامین کننده خوبی برای این کشورها باشیم و سهمی در واردات آنها داشته باشیم. سایر بازارهای صادراتی نیز وضعیت مشابه بازار کشورهای همسایه داشتند و متاسفانه از دست رفتند. عدم ثبات قوانین و مقررات نیز موجب وارد شدن آسیب های جدی به صادرکنندگان کشور وارد کرده است.

چشم انداز تجارت کشور در سال جاری

این فعال تجاری کشور در پایان به چشم انداز تجارت کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهم در موضوع تجارت خارجی کشور حضور در پیمان های منطقه ای و بین المللی است. تحریم ها در واردات و صادرات کشور بسیار مهم هستند چرا که موجب افزایش شدید هزینه ها می شود و به همان میزان حاشیه سود را کاهش می دهد. بنابراین دولت جدید باید تنش زدایی در روابط بین المللی کشور را در اولویت اقدامات خود قرار دهد. اگر با یک دیپلماسی فعال تحریم ها کاهش پیدا کنند و از سمت داخل نیز حمایت های موثر از صادرکنندگان کشور به عمل آید، با شرایط و ظرفیت های بالقوه موجود در کشور ما در آینده ای نزدیک شاهد افزایش چشمگیر میزان صادرات کشور خواهیم بود.