به گزارش برنا؛ محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مهم‌ترین معضل جوانان که باید در دستور کار رئیس جمهور دولت سیزدهم قرار گیرد، گفت: عمده مشکلات و مطالبات جوانان معلوم است و سر فصل اصلی آن را اشتغال به خود اختصاص می‌دهد و بنده هم چندین بار تاکید کردم به جای دادن وعده‌هایی مانند پول و وام که هیچ سرانجامی ندارد و معلوم نیست محقق شود یا خیر، باید تعهد «اشتغال» داده شود و مشخصا اعلام کرد قرار است چه میزان اشتغال برای جوانان ایجاد شود تا یک جوان، شغل ایمن و مناسب داشته باشد و پیرو آن برای جامعه تولید ثروت کند.

او افزود: اگر اشتغال مناسب برای همه جوانان ایجاد شود، جوان دیگر نیازی به یارانه و وام گرفتن ندارد که بعدا هم مقروض بانک‌ها شود و دغدغه بازپرداخت آن را داشته باشد.

تندگویان درخصوص موضوعات مهم در اشتغال تصریح کرد: در بحث اشتغال دو سرفصل داریم یکی به کارگیری جوانان در انتصابات دولتی است به این معنا که جوانان باید در سمت‌های اجرایی از سطح وزیر گرفته تا مدیران ارشد، میانی و معاونین حضور پُررنگ داشته باشند اما متاسفانه در این خصوص همه وعده و قول می‌دهند که یا به آن عمل نمی‌کنند یا به صورت محدود وعده خود را اجرایی می‌کنند.

معاون امور جوانان ادامه داد: سرفصل دیگر موضوع اشتغال، به کارگیری جوانان در بخش خصوصی است که سال‌هاست مشکل دارند و وقتی یک جوان طرح و ایده‌ای دارد برای اینکه بخواهد مجوز بگیرد باید ماه‌ها و سال‌ها درگیر باشد تا بتواند ایده و طرح خود را وارد کار تولیدی کند بنابراین رسیدگی به این موضوع یکی از مطالبات جدی جوانان است که باید مرتفع شود اما هیچکس نتوانسته این موانع را برطرف کند یا حداقل آن را ساختارمند کند.

تندگویان ضمن انتقاد از نبود پنجره واحد خدمت گفت: قرار بود یک پنجره واحد خدمت به وجود بیاید تا اگر کسی خواست طرح یا ایده‌ای در حوزه پژوهشی، فرهنگی، تولیدی و... دارد فقط به یک مرجع مراجعه کند و تمام مجوزهای لازم را در مدت زمان معلوم بگیرد اما الان جوانان برای هرکاری که می‌خواهند، انجام دهند باید حداقل به 10 نهاد مراجعه کنند که این زمان بر و هزینه بر است و از طرفی معمولا پاسخگو نیستند و معلوم نیست وقتی یک جوان در پروسه‌ای گیر می‌کند باید برای شکایت به کجا مراجعه کند.

او با تاکید بر رسیدگی به مشکل مسکن جوانان بیان کرد: خرید مسکن که هیچ، اجاره مسکن در شرایط کنونی، آرزوست چون مبالغ اجاره به حدی بالا رفته که جوانان حتی قدرت اجاره کردن خانه هم ندارند چه برسد اینکه بخواهند صاحب ملک به ویژه در کلانشهرها شوند و همه می‌دانیم تا وقتی که معضل اشتغال و مسکن حل نشود ازدواج و تشکیل خانواده هم به وجود نمی‌آید.

معاون امور جوانان ادامه داد: سال‌هاست وام و تسهیلات مالی می‌دهیم اما نتیجه‌ای نداشته است پس با اعطای وام نمی‌توان مشکلی را حل کرد و به نتیجه‌ای رسید تنها راه حل مشکل مسکن این است که دولت و شخص رئیس جمهور بعدی که به جوانان قول می‌دهد، مسکن را از کالای سرمایه‌ای به کالای عادی تبدیل کند و به حدی قیمت آن را پایین بیاورد، از حالت سرمایه گذاری خارج کند و به قیمت سازه آن را تحویل دهد تا هر جوانی بتواند یک خانه یا آپارتمان برای خود تهیه کند.

تندگویان در پاسخ به این سوال که چقدر وعده‌های کاندیداها در حوزه جوانان را اجرایی می‌دانید؟ گفت: من تاکنون از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات و مصاحبه ها برنامه‌ای نشنیدم و فقط در حد ایده‌های کلی صحبت کردند و بیشتر وعده‌ها معطوف به پرداخت است یکی می‌گوید 500 میلیون تومان وام ازدواج می‌دهد یکی می‌گوید 450 هزار تومان یارانه می‌دهم درواقع فقط با اعداد و ارقام بازی می‌شود درحالی که باید بگویند چه برنامه‌ای با پیوست مطالعاتی و عملیاتی برای ایجاد اشتغال یا حتی کاهش قیمت مترمربع مسکن دارند.

معاون امور جوانان در پایان تاکید کرد: سال‌هاست این وعده‌ها شنیده شده و عدم تحقق آن، ناامیدی عجیب و غریبی میان مردم به وجود آورده است و دیگر مردم با این وعده‌ها امیدوار نمی‌شود آنها خواستار عمل و اجرای این وعده و وعیدها هستند و درک می‌کنند چه برنامه‌ای قابل اجرا و چه برنامه‌ای غیرممکن است.

//انتهای پیام: 4