شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات

فرآیند واردات کالا نیاز به بازنگری دارد

معاون گمرک گفت: در فرایند موجود واردات کالا خلاء هایی وجود دارد که باعث سودجویی برخی افراد می شود این فرایند نیاز به بازنگری دارد.

خداداد حسینی کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب در خصوص دولت سیزدهم و راه های مقابله با واردات مخرب تصریح کرد: ریشه اصلی واردات مخرب عدم نگاه سیستمی و نبود مدیریت مناسب در این بخش است.

او ادامه داد: بسیاری از گزارشاتی که از واردات مخرب و غیر ضروری احصاء می شود، اقدام عملی برای برطرف کردن آن صورت نمی گیرد.

خدادادحسینی در خصوص تاثیر چند نرخی بودن ارز بر حوزه واردات گفت: بیشترین مشکل ما از چند نرخی شدن ارز به وجود آمده است. ما باید ارز را تک نرخی کنیم اما از روش های درست به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک کنیم.

این کارشناس اقتصادی در خصوص خبرهای مطرح شده در مورد بازگشت برندهای لوازم خانگی به کشور گفت: سرمایه گذار خارجی می داند که کشور ما یک بازار امن صادراتی برای آن است ، اگر این حاشیه امن ایجاد شود هر لحظه می تواند سرمایه را خارج کند نباید این حاشیه امن در کشور ما برای سرمایه گذار خارجی به وجود بیاید.

او افزود: ما باید به سرمایه گذار خارجی جهت دهیم. سرمایه گذار باید با خودش دانش فنی و انتقال تکنولوژی را در زمان تعیین شده به کشور ما بیاورد و خطوط تولید مشترک با تولیدکنندگان داخلی داشته باشد تا در هر زمان که اراده کند نتواند سرمایه خود را از کشور خارج کند و به تولید داخل آسیب بزند.

نبود مدیریت واحد در بخش واردات

ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه برنامه گفت: فرایند واردات کالا نیاز به بازنگری دارد. در فرایند موجود خلاء هایی وجود دارد که افراد سودجو از آن سوء استفاده می کنند.

او ادامه داد: گمرک فقط در خصوص رسیدن هر کالایی خبر دارد و در خصوص تامین ارز و منشا آن و ممنوعه بودن آن خبر ندارد.عدم وجود یک سیستم مشترک به مشکل واردات مخرب دامن می زند.

معاون فنی گمرک بیان کرد: در ماده ۱۲ قانون امور گمرکی مطرح شده تمام دستگاه های دخیل در امر واردات باید تحت نظارت مدیریت واحد گمرک باشند. عدم شفافیت در این بخش باعث می شود مافیای واردات به راحتی فعالیت داشته باشند. تا زمانی که یک مدیریت واحد نباشد این روند ادامه خواهد داشت.

او افزود: دستگاه مسئول در حوزه واردات از فرایندهای دستگاه مسئول دیگر کاملا بی اطلاع است و مافیای واردات از ناهماهنگی دستگاه‌های مسئول سوءاستفاده می کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان