شهر خبر

اختلافات در گروه هفت بیشتر شد!+جزییات

سران گروه هفت که در از روز جمعه گذشته در انگلیس دور هم جمع شده اند، درحالی ادعای کمک به کشورهای کم در آمد جهان به منظور مقابله با بحران کرونا را مطرح می کنند که در بین اعضای این گروه، اختلاف عمیق بر سر اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار از بودجه صندوق بین المللی پول برای حل این بحران باقی است.

اختلافات در گروه هفت بیشتر شد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری رویترز؛ بر اساس نسخه تقریبا پایانی بیانیه گروه هفت که به دست رویترز رسیده، آلمان و ایتالیا هنوز گنجانده شدن  رقم ۱۰۰ میلیارد دلاری را در بیانیه نهایی سران نپذیرفته اند.

اعضای صندوق بین المللی پول در آوریل با افزایش مبلغ ۶۵۰ میلیارد دلاری حق برداشت ویژه موافق کردند و کشورهای گروه هفت اختصاص دوباره ۱۰۰ میلیارد دلار از حق خود را به کمک به مبارزه کشورهای فقیر با همه گیری کووید -۱۹، بررسی می کنند.  

حق برداشت ویژه (SDR) دارایی ذخیره صندوق بین المللی پول، قابل مبادله با دلار، یورو، لیره استرلینگ (پوند انگلیس)، ین ژاپن و یوان چین یا رنمینبی (پول رسمی رایج چین) است که کشورهای عضو می توانند این ذخایر خود را به دیگر کشورهای برای استفاده وام دهند یا اهدا کنند.  

کریستالینا جورجیوا رئیس این نهاد پولی و مالی جهان در حاشیه نشست گروه هفت درانگلیس گفت که اعتماد بنفسش از حمایت گروه هفت از این طرح، افزایش یافته، نشانگر شفافی را در باره بهترین راه پیشرفت، انتظار دارد و این بودجه کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری در دست بررسی است.

در جلسه امروز پیشنهاد شد که اعضای گروه هفت از حق خود برای تخصیص ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر برای مبارزه با کرونا استفاده کنند. اما مخالفت آن‌ها باعث شد رئیس صندوق بین المللی پول که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به انگلیس سفر کرده از اهمال و بی تفاوتی سران ابراز دلخوری کرده و بگوید که انتظار داشته اعضا درباره نحوه تقسیم این ۱۰۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کنند.

در همین حال گوردون براون نخست وزیر اسبق انگلیس اجلاس گروه هفت را یک فرصت از دست رفته و یک شکست نابخشودنی برای مقابله با بحران کرونا خواند و گفت که دولت‌ها به اندازه کافی برای مقابله با کرونا متعهد نشده‌اند. این درحالیست که به گفته او برنامه جامعی برای واکسیناسیون جهان هم برنامه ریزی نشده است.

بر اساس بخشی از بیانیه پایانی اجلاس که در رسانه‌ها درز کرده اعضا موافقت کرده‌اند تا در عرض یک سال اینده بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر کمک کنند، اما تعهدات بیشتر را بر گردن گروه ۲۰ انداخته و گفته‌اند که طی ماه‌های آینده سهم واکسن‌های اهدایی را بیشتر می‌کنند.

این درحالیست که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هدف‌گذاری گروه هفت برای اهدای یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر را کافی نمی‌داند و تاکید دارد که اقدامات بیشتری برای عبور از این بحران لازم است.

«تدروس آدهانوم»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هم پیشتر با اشاره به وضعیت نامناسب توزیع واکسن ضد کرونا در جهان، گفت دنیا وارد وضعیت «آپارتاید واکسن» شده است. مشکل بزرگ، عدم توزیع است، بنابراین، راه حل، توزیع بیشتر است. کشورهای ثروتمند گروه هفت به جای واکسیناسیون کودکان، به کشورهای فقیر واکسن بدهند.

گزارش ها حاکیست که با وجود آماده بودن بخش اعظم پیش‌نویس بیانیه گروه هفت، توجه چندانی به حل راهبردی بحران کرونا نشده و اختلاف نظرهای سران بیشتر حول بندهای مربوط به مسائل سیاست خارجی مانند چین و روسیه دور می زند.