شهر خبر

موزه حمید سبزواری ساخته نشده، تخریب شد


موزه حمید سبزواری ساخته نشده، تخریب شد

موزه‌ای که قرار بود به نام زنده‌یاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، در زادگاهش راه‌اندازی شود، پس از ۵ سال همچنان بلاتکلیف و بخشی از دیوار آن نیز دچار ریزش شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا شفیعی کدکنی در مقاله‌ای با عنوان «ظرفیت و ظرافت یک انسان» یک سؤال مهم مطرح می‌کند: قبر فرخی یزدی کجاست؟ او در واقع با طرح این پرسش سر حرف را باز می‌کند تا به این مسئله بپردازد که چرا می‌گویند ما ایرانی‌ها حافظه تاریخی نداریم؟ 

شفیعی کدکنی در این مقاله معتقد است که فقر حافظه تاریخی ما نتیجه نداشتن «آرشیو ملی» است؛ نه در قیاس با فرانسه و انگلستان که در قیاس با همسایگانمان. آرشیو ما کجا و آرشیو عثمانی (یعنی ترکیه قرن اخیر) کجا؟!! ... اگر شما از دولت فرانسه بپرسید که «در فلان تاریخ، و در فلان قهوه‌خانه خیابان شانزه‌لیزه، آقای ویکتورهوگو یک فنجان قهوه خورده است؛ صورت حساب آن روز ویکتورهوگو، در آن کافه مورد نیاز من است.» فوراً از آرشیو ملی فرانسه می‌پرسند و به شما پاسخ می‌دهند، اما ما جای قبر فرخی یزدی را نمی‌دانیم!

به فراموشی سپردن هویت‌های تاریخی و فرهنگی و بی اعتنایی به سرمایه‌های فرهنگی کشور، موضوع تازه‌ای نیست؛ بارها و بارها در رسانه‌ها و از زبان اهل شعر و اندیشه مطرح شده، اما نتیجه‌ای نداشته است. بی‌توجهی به موزه زنده‌یاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، نمونه‌ای است از این بی‌اعتنایی‌ها. موزه‌ای که قرار بود محلی برای نگهداری آثار زنده‌یاد سبزواری باشد و محلی برای هم‌اندیشی اهل ادب، حالا پس از گذشت پنج سال از درگذشت شاعر همچنان بلاتکلیف است. مدتی محل خوابگاه معتادان شده بود و این روزها، از آسیب دیوارها رنج می‌برد.

این موزه که قرار بود در منزل پدری استاد سبزواری راه‌اندازی شود، پس از کش و قوس‌های متعدد هنوز به نتیجه نرسیده است. محسن ممتحنی، فرزند زنده‌یاد سبزواری، در این‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: این روزها برای به نتیجه رساندن این موزه در سبزوار هستم. در حال حاضر هیچ کاری انجام نشده است، ساختمان آسیب دیده و بارندگی‌های اخیر سبب شده تا بخشی از دیوار خانه نیز ریزش کند. ساختمان اصلی خانه که قدیمی هم بود و ما می‌خواستیم که آن را حفظ کنیم، در بسیاری از موارد دچار آسیب و ریزش شده و باید بازسازی کلی انجام شود.

شعر انقلاب , شعر ,

او با بیان اینکه جلساتی به منظور ساماندهی و تسریع در انجام کار طی روزهای اخیر داشتیم، ادامه داد: جلسه‌ای با فرماندار داشتیم که ایشان در امر به سرانجام رساندن موزه مصر بودند. امیدوارم با قطعیتی که ایشان در انجام کار دارند، این مکان فرهنگی نیز به سرانجام برسد و راه‌اندازی شود.

ممتحنی با تأکید بر اینکه خانواده استاد سبزواری دوست ندارند که از حق مردم برای ساماندهی به موزه استاد هزینه‌ای پرداخت شود، اضافه کرد: در جلسه نیز مطرح کردیم که با هر سختی که باشد، قصد داریم هزینه بازسازی را خودمان پرداخت کنیم. پیش از این قردادی با دانشگاه حکیم سبزواری داشتیم که متأسفانه اجرا نشد. وزارت ارشاد نیز مبلغی برای این امر در نظر گرفته است، هرچند با این مبلغ نمی‌شود کار خاصی انجام داد، اما دوستان اصرار دارند که این مبلغ نیز در ساماندهی کار مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع بنا داریم با تلاش خانواده، مؤسسه فرهنگی به نام پدر راه‌اندازی کنیم.

شعر انقلاب , شعر ,

بخشی از آثار به یادگار مانده از زنده‌یاد سبزواری

حسین آقاممتحنی معروف به حمید سبزواری از پایه‌گذاران شعر انقلاب بود که در سن 91 سالگی در خردادماه سال 95 بدرود حیات گفت. زنده‌یاد سبزواری در جریان‌سازی شعر و سرود انقلاب نقشی اساسی داشت. از او آثار ارزشمندی به یادگار مانده است که از این جمله می‌توان به «خمینی ای امام»، «این بانگ آزادی» و اشعاری در رثای شهید مطهری و بهشتی اشاره کرد.

انتهای پیام/