شهر خبر

رخنه ناکامی در گروه هفت!/کرونا بلای جان شد

در واپسین ساعات باقی‌مانده به پایان اجلاس هفت قدرت صنعتی جهان که با شعار «بازسازی بهتر از قبل برای جهان» در انگلیس گردهم‌ آمده‌اند، نشانه‌ها از ناکامی شرکت کنندگان در رسیدگی به بحران همه‌گیری کرونا حکایت دارد

رخنه ناکامی در گروه هفت!/کرونا بلای جان شد

به گزارش منیبان؛ رهبران گروه هفت بر سر اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی از صندوق بین المللی پول به کشورهای فقیر برای عبور از بحران کرونا اختلاف نظر دارند. بخشی از بیانیه پایانی اجلاس که به رسانه‌ها درز کرده نشان می‌دهد که ایتالیا و آلمان با تخصیص این تعهد مالی موافق نیستند.

صندوق بین‌المللی پول دو ماه پیش ذخایر اضطراری این سازمان را به میزان ۶۵۰ میلیارد دلار افزایش داد. «کریستالینا جورجیوا» رییس صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد که تخصیص ویژه حق برداشت (SDRs) افزایش قابل توجه و مستقیم نقدینگی را به کشورها بدون افزایش بار بدهی اضافه می کند. همچنین منابعی برای کشورهای عضو به منظور کمک به مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا، حمایت از برنامه های واکسیناسیون و سایر اقدامات فوری ارائه می شود.

در جلسه امروز پیشنهاد شد که اعضای گروه هفت از حق خود برای تخصیص ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر برای مبارزه با کرونا استفاده کنند. اما مخالفت آن‌ها باعث شد رییس صندوق بین المللی پول که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به انگلیس سفر کرده از اهمال و بی تفاوتی سران ابراز دلخوری کرده  وبگوید که او انتظار داشت اعضا درباره نحوه تقسیم ۱۰۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کنند.

در همین حال نخست وزیر اسبق انگلیس اجلاس گروه هفت را یک فرصت از دست رفته و یک شکست نابخشودنی برای مقابله با بحران کرونا خواند و گفت که دولت‌ها به اندازه کافی برای مقابله با کرونا متعهد نشده‌اند. این درحالیست که به گفته او برنامه جامعی برای واکسیناسیون جهان هم برنامه ریزی نشده است.

گوردون براون که طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ سکان دولت انگلیس را در دست داشت به طعنه از تصویر سران جهان که در سواحل جنوب غرب انگلیس مشغول خوش‌گذرانی هستند  گفت: خنده وجود دارد اما راه حلی برای عبور از این بحران دیده نمی‌شود. به این ترتیب میلیون نفر دیگر واکسن دریافت نخواهند کرد و هزاران نفر قربانی می‌شوند.

براون پیشتر در بیانیه‌ای همراه با بیش از ۱۰۰ رهبر سابق جهان از گروه ۷ خواستند تا دو سوم ۶۶ میلیارد دلار هزینه یک برنامه جهانی واقعی را پرداخت کنند. اما با توجه به این که دفتر نخست‌وزیر انگلیس اذعان کرد که بسته مالی را در دستور کار این اجلاس قرار نداده، انتظار می‌رود سران گروه هفت تنها یک میلیارد از ۱۱ میلیارد دوز مورد نیاز را اهدا کنند.

گروه‌های امدادی هم اعلام کردند که ثروتمندترین کشورها در آنچه که «لحظه حقیقت» خوانده شد ناکام مانده و با تامین بخش کمی از دوزهای مورد نیاز برای واکسن کشورهای فقیر موافقت خواهند کرد.

بر اساس بخشی از بیانیه پایانی اجلاس که در رسانه‌ها درز کرده اعضا موافقت کرده‌اند تا در عرض یک سال اینده بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر کمک کنند. آن ها تعهدات بیشتر را بر گردن گروه ۲۰ انداخته و گفته‌اند که طی ماه‌های آینده سهم واکسن‌های اهدایی را بیشتر می‌کنند.

این درحالیست که دبیرکل سازمان ملل متحد هدف‌گذاری گروه هفت برای اهدای یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر را کافی نمی‌داند و تاکید دارد که اقدامات بیشتری برای عبور از این بحران لازم است.

«آنتونیو گوترش» که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به انگلیس سفر کرده از قدرت‌های اقتصادی جهان خواست تا این مساله را درک کنند که تمام کشورها با کرونا «در جنگ» هستند و از این منظر باید به طرح واکسیناسیون جهانی سرعت بخشند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد کشورهای ثروتمند باید عمق بحران کرونا را درک و با فوریت عمل کرد. گوترش همچنین از توزیع «ناعادلانه و نابرابر» واکسن کرونا در جهان انتقاد و تصریح کرد که سرعت بخشیدن به طرح واکسیناسیون در جهان به نفع همه کشورهاست.

او همچنین با گوشه چشمی به اختلاف نظر کشورها در مورد لغو حق مالکیت فرمول واکسن کرونا تصریح کرد که بدون وحدت میان ملت‌ها، سازمان های بین‌المللی و تولیدکنندگان واکسن «ریسک گسترش افسارگسیخته ویروس کرونا در کشورهای فقیر باقی می‌ماند.» وی خاطر نشان کرد که اشتراک علوم تولید واکسن برای خروج از بحران کنونی امری حیاتی است.

«تدروس آدهانوم»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هم پیشتر با اشاره به وضعیت نامناسب توزیع واکسن ضد کرونا در جهان، گفت دنیا وارد وضعیت «آپارتاید واکسن» شده است. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت که در یک نشست مجازی در «مجمع صلح پاریس» سخنرانی می‌کرد گفت: «مشکل بزرگ، عدم توزیع است، بنابراین، راه حل توزیع بیشتر است.» او از کشورهای ثروتمند گروه هفت خواسته تا به جای واکسیناسیون کودکان، به کشورهای فقیر واکسن بدهند.

گزارش ها حاکیست که بخش اعظم پیش‌نویس بیانیه گروه هفت آماده، اما توجه چندانی به حل راهبردی بحران کرونا نشده است. به گزارش رویترز اختلاف نظرها عموما در خصوص بندهای مربوط به مسائل سیاست خارجی از جمله چین و روسیه است.

دیروز سفارت چین در انگلیس با صدور بیانیه‌ای کنایه آمیز اعلام کرد: خیلی وقت است که از روزگاری که تصمیم‌های جهانی به یک گروه کوچکی از کشورها اختصاص داشت می‌گذرد. این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سفارت منتشر شده آمده است: تنها یک نظام در جهان وجود دارد تحت عنوان نظام بین‌الملل که سازمان ملل متحد در مرکز آن قرار دارد و نظامی که بر پایه قوانین بین‌المللی استوار است.

«آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس هم در واکنش مشابهی گفت: گروه هفت یک تشکیلات تاریخ مصرف گذشته است که اعضای آن در زمینه مسائل اقتصادی و ساختار دولتی که شکلی از دمکراسی است اشتراک نظر زیادی دارند و مایلند تا آن را ترویج دهند. اما واقعیت این طور نیست و هر دمکراسی شکل خاص خودش را دارد.