شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آماده باش

سودان| کناره‌گیری برهان از قدرت بعد از اتمام حاکمیت نظامیان / آماده باش ۱۰۰ درصدی پلیس خارطوم


سودان| کناره‌گیری برهان از قدرت بعد از اتمام حاکمیت نظامیان / آماده باش 100 درصدی پلیس خارطوم

رئیس شورای حاکمیتی سودان از کناره‌گیری خود از قدرت پس از پایان یافتن حاکمیت نظامیان بر این شورا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از سرنگونی نظام عمرالبشیر در سودان ائتلاف آزادی و تغییر ( معارضان )  و نظامیان این کشور در تیرماه سال 1398 توافق کردند، به منظور ایجاد بسترهای لازم برای تاسیس ساختار سیاسی دموکرایتک یک دوره انتقالی در سودان بایستی طی شود. دو طرف توافق کردند،  این دوره انتقالی سه ساله باشد اما بعدها به عمر آن  افزودند.

در دوره انتقالی، شورای حاکمیتی عالی ترین مرجع سیاسی و تصمیم گیری سودان است که ریاست آن  بطور مساوی میان نظامیان و غیر نظامیان تقسیم شده است.  اکنون سرلشکر « عبدالفتاح برهان » ریاست شورای شورای حاکمیتی سودان را به عهده دارد.

شورای شورای حاکمیتی سودان گفت: هرگاه مدت حاکمیت نظامیان بر این شورا به پایان برسد، من ریاست شورای حاکمیتی را به غیر نظامیان تحویل می‌دهم  و از قدرت کناره گیری خواهم کرد.

به نوشته روزنامه الصیحه چاپ خارطوم، سرلشکر عبدالفتاح برهان تصریح کرد: بنده این کار را با میل و رغبت انجام می‌دهم و به عنوان حافظ  ( سرباز ) سودان  باقی خواهم ماند.

وی اظهار داشت: کسانی که در دوره انتقالی ، حکومت را امتحان کرده‌اند ، دیگر به فکر گرفتن پست حکومتی نیستند.

رئیس شورای حاکمیتی سودان با اشاره به مشکلات ساختاری در اقتصاد این کشور گفت: به منظور عبور از این مشکلات بایستی با تمام توان دست به اصلاحات اقتصادی زد و اکنون فشارهای اقتصادی که ما شاهد آنها هستیم، به خاطر انجام همین اصلاحات است.

وی با تاکید بر اینکه سودان برای  ورود با اقتصاد جهانی باید دست به انجام این اصلاحات بزند، اظهار داشت: نخست وزیر و تیم اقتصادی او برنامه‌هایی دارند که با اجرای آنها کشور از این مشکلات اقتصادی نجات خواهد یافت.

دولت انتقال خارطوم با حذف بخش مهمی از یارانه حامل‌های انرژی سبب افزایش 100 در صدی بهای نفت، بنزین شده است. این اقدام به گرانی افسارگسیخته کالاها به ویژه مواد غذایی دامن زده و ارزش لیره سودان  در برابر  دلار به شدت کاهش داده‌ است.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، ساکنان خارطوم در اعتراض به افزایش حامل‌های سوخت دست به تظاهرات زدند و طی دو روز گذشته اغتشاش و نا آرامی سراسر این شهر را فرا گرفت و فروشگاه‌ها و مغازه‌ها غارت شدند .

کاربران شبکه‌های اجتماعی از ناتوانی پلیس سودان در برقراری امنیت در خارطوم به شدت انتقاد  کرده‌اند.

فرمانده پلیس خارطوم با فراخوانی تمام نیروها به محل خدمت خود دستور آماده باش 100 درصدی نیروهای پلیس را صادر کرده است.

اکنون پلیس حضور گسترده‌ای در سطح خارطوم دارد و می‌کوشد،  امنیت را  بار دیگر براین شهر حاکم کند.

انتهای پیام/