شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#اتمی#مخالفت

مخالفت اعضای ناتو با استقرار موشک‌های اتمی در اروپا

موشک‌های اتمی

یک پایگاه خبری نظامی به نقل از منابعی نوشت، اعضای ناتو قصد دارند مخالفت خود را با استقرار موشک‌های اتمی در اروپا اعلام کنند.

به گزارش مشرق، متحدان آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی قصد دارند مخالف خود را با استقرار موشک‌های زمینی حامل کلاهک اتمی در اروپا، اعلام کنند.

پایگاه خبری «دیفنس نیوز» به نقل از دستیار یک سناتور آمریکایی و یک مقام اروپایی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود نوشت، اعضای ناتو پس از نشست روز دوشنبه با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، به‌طور رسمی مخالفت خود با این طرح را اعلام خواهند کرد.

به نوشته دیفنس نیوز، این تصمیم ناتو به‌عنوان راهکاری برای کاهش تنش با روسیه و تسهیل گفت‌وگو درباره مسائل کنترل تسلیحاتی میان مسکو و واشنگتن در دیدار روز چهارشنبه سران دو کشور خواهد بود.

با این حال امضای بایدن برای رسمیت دادن به این اعلامیه اعضای ناتو الزامی خواهد بود. چنین اقدامی استقبال حامیان کنترل تسلیحاتی و انتقاد تندروها در کنگره آمریکا را به‌دنبال خواهد داشت.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی این وزارتخانه پیش‌تر اعلام کرده بود که برنامه‌های آمریکا و انگلیس برای استقرار موشک‌های زمینی کوتاه‌برد و میان‌برد، پیشگیری از تشدید احتمالی شرایط را بسیار دشوارتر می‌کند. این وزارتخانه همچنین استفاده از اقدامات نظامی در پاسخ به تهدیدهای موشکی غرب را رد نکرد.

در سال ۲۰۱۹ آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد و اقدام به آزمایش نسل جدید موشک‌ههای زمین به هوای بالستیک و کروز میان‌برد کرد.

در همین حال، انگلیس هم سال گذشته از برنامه خود برای گسترش زرادخانه اتمی خود خبر داد و مدعی شد که بازنگری و بررسی سیاست دفاعی، خارجی و امنیتی این کشور نشان می‌دهد که نمی‌تواند به تعهدات خود مبنی بر کاهش زرادخانه اتمی پایبند باشد. در گزارش دولت انگلیس برای بازنگری آمده که انگلیس به شرایطی که انبار ذخایر کلاهک‌های اتمی این کشور بیشتر از ۲۶۰ بمب نباشد، منتقل خواهد شد.

منبع: فارس