شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قانون اساسی#آلمان#اروپایی

حزب چپ آلمان از صندوق دفاع اروپایی شکایت می‌کند


حزب چپ آلمان از صندوق دفاع اروپایی شکایت می‌کند

فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان صندوق دفاع مشترک اروپایی را یک پروژه غیرقانونی دانسته و شکایت از آن در دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، چپ های آلمان شکایت از صندوق دفاع اروپا را در دستور کار قرار داده است.

به این ترتیب چپ های آلمان می خواهند علیه صندوق دفاع اروپا در برابر دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان شکایت کنند.

"آندره هونوکو"، سخنگوی سیاست اروپایی فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان اعلام کرد که می خواهد شکایتی علیه برنامه حمایتی میلیاردی برلین برای پروژه مشترک تسلیحاتی اروپا در دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان تنظیم کند.

به اعتقاد هونکو این صندوق، ارتقاء تسلیحات را با حقه ننگین ارتقاء صنعت از طریق بودجه اتحادیه اروپا تامین می کند. وی افزود: این نه تنها از نظر سیاسی اشتباه است، بلکه با معاهدات اساسی اتحادیه اروپا مغایرت دارد و از این رو گروه چپ گرای پارلمان آلمان شکایت علیه این پروژه را در دستور کار قرار داده است.

طرح صندوق دفاعی اروپا سرانجام در اواخر آوریل سال جاری میلادی توسط پارلمان اروپا تصویب شد. این صندوق با حدود 7.95 میلیارد یورو تجهیز شده و از جمله باید در توسعه مشترک هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر سیستم های تسلیحاتی مدرن به کار گرفته شود. حدود 2.65 میلیارد یورو از این مبلغ برای پروژه های تحقیقاتی و 5.3 میلیارد یورو هم برای کارهای خاص توسعه ای در نظر گرفته شده است.

"آنگرت کرامپ کارن بائر"، وزیر دفاع آلمان در این باره گفته است: صندوق دفاعی جدید اروپا توانایی اتحادیه اروپا برای محافظت از شهروندان را تقویت کرده و اتحادیه اروپا را به یک بازیگر جهانی قوی تر تبدیل خواهد کرد. وی این صندوق را یک ابزار برای آینده و برای فشرده سازی روند تحقیق و توسعه مهارت های مشترک دانسته است. این صندوق در کنار پیمان همکاری سازمان یافته دائمی اتحادیه اروپا (PESCO) به عنوان یک سنگ بنای مرکزی اتحادیه دفاعی اروپایی که در حال حاضر در حل تاسیس است محسوب می شود. این پروژه قرار است اتحادیه اروپا را ازنظر نظامی از کشورهایی مانند آمریکا مستقل کند و بخصوص در دوران ریاست جمهوری ترامپ در برنامه این اتحادیه قرار گرفت.

البته چپ های آلمان در این صندوق نوعی نظامی گری روزافزون سیاست امنیتی و خارجی اتحادیه اروپا را می بینند. این فراکسیون در پارلمان آلمان بر این عقیده است که از نظر برداشت های حقوقی این پروژه ای غیر قانونی است چرا که حمایت از اقداماتی مربوط به ارتش از بودجه اتحادیه اروپا بر اساس معاهدات این اتحادیه ممنوع است.

یک مقام فراکسیون حزب چپ آلمان اعلام کرده که اتحادیه اروپا در تلاش است این ممنوعیت را با اعلام اینکه صندوق دفاعی اروپا به عنوان یک برنامه سیاست صنعتی است دور بزند.

انتهای پیام/