شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترامپ#رئیس جمهور#دونالد ترامپ

صحرای غربی و بحرانی آفرینی آمریکا در روابط اسپانیا و مغرب


صحرای غربی و بحرانی آفرینی آمریکا در روابط اسپانیا و مغرب

اسپانیا اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را دارای پیامدهای منفی برای مادرید دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الرای الیوم، وزیر خارجه اسپانیا در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت: به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی توسط دولت ترامپ پیامدهای منفی در روابط مادرید - رباط  به جای گذاشته است.

همزمان با عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی در آذر ماه گذشته،  رئیس جمهور آمریکا از به رسمیت شناحتن حاکمیت رباط بر صحرای غربی توسط واشنگتن خبر داد.

بر اساس قطعنامه شورای امنیت، سرنوشت صحرای غربی باید توسط ساکنان این صحرا طی یک همه پرسی مشخص شود، با وجود گذشت بیش از 30 سال از تصویب این قطعنامه هنوز همه پرسی مزبور برگزار نشده است.

جبهه پولیساریو خواهان استقلال صحرای غربی است اما مغرب آن را بخشی از خاک خود می‌داند و بر همین اساس، طی سال‌های اخیر کنسولگری آمریکا، امارات، بحرین، مصر و برخی کشورهای آفریقایی و اروپایی در صحرای غربی افتتاح شده است.

این اقدام دولت رباط با مخالفت جبهه پولیساریو، اسپانیا و تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی همراه شده است چراکه سرنوشت صحرای غربی از لحاظ  حقوق و قوانین بین‌المللی هنوز مشخص نشده است.

بحران در مناسبات مغرب و اسپانیا از آذر ماه 1399  با اقدام ترامپ شروع شد و این بحران با ورود « ابراهیم غالی»  رهبر جبهه پولیساریو به اسپانیا در اردیبهشت ماه گذشته  برای درمان بیماری کرونا اوج گرفت،  به گونه‌ای که دولت رباط سفیر خود را از مادرید فراخواند و بحث تنش ترسیم خطوط  مرزهای دریایی میان دو کشور داغ شد و پرونده مهاجران ( غیرقانونی ) از مغرب به اروپا زیر ذربین قرار گرفت.

پارلمان اروپا هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای دولت رباط را به نقض قوانین جهانی درباره حقوق کودکان و استفاده از آنان در مهاجرت غیرقانونی به اروپا متهم کرد. وزیر خارجه مغرب این بیانیه را در راستای حمایت پارلمان اروپا از اسپانیا دانست و آن را محکوم کرد.

به دنبال شدت گرفتن تنش میان مادرید و رباط، وزیر خارجه اسپانیا در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود ، از آنتونی بلینکن خواست واشنگتن به حل وفصل  بحران به وجود آمده  در روابط اسپانیا و مغرب کمک کند.

از زمانی که بلینکن سکانداری وزارت خارجه آمریکا را به عهده گرفته این اولین تماس وزیر خارجه اسپانیا با او است.

انتظار می‌رود،  نخست وزیر اسپانیا در حاشیه نشست آینده سران ناتو در بروکسل با رئیس جمهور آمریکا دیدار و درباره حل و فصل بحران در مناسبات مادرید و رباط  با وی گفت‌وگو کند.

انتهای پیام/