شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#آیت‌الله سیستانی#عراق

سالگرد صدور فتوای «جهاد کفایی» آیت‌الله سیستانی و سقوط داعش در عراق


سالگرد صدور فتوای «جهاد کفایی» آیت‌الله سیستانی و سقوط داعش در عراق

فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی برای مبارزه با تروریست‌های داعش با ایجاد زمینه تشکیل حشد شعبی مقدمات سقوط تکفیری‌های داعش را در عراق فراهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 7 سال قبل در چنین روزی یعنی 13 ژوئن 2014 آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه در عراق در پی اشغال شهرهای عراق و سقوط پیاپی مناطق این کشور توسط تروریستهای داعش، فتوای «جهاد کفایی» در دفاع از عراق و مقدسات آن را صادر کرد.

با اعلام این فتوا میلیون‌ها تن از مردم پیر و جوان عراق فوج فوج به این فتوا لبیک گفتند که این حرکت زمینه‌ی تشکیل حشد شعبی را فراهم کرد.

نیروهای حشد شعبی در نیمه ژوئن سال 2014 بعد از حمله گسترده گروه تروریستی داعش به استان‌های غربی عراق و سقوط 3 استان این کشور با صدور فتوای جهاد کفایی توسط آیت الله «سید علی سیستانی» تشکیل شد. فتوایی که بر اساس آن از کسانی که قادر به حمل سلاح و مبارزه با گروه‌های تروریستی بودند، خواسته شده بود که به صفوف مبارزه با داعش بپیوندند.

صدور فتوای تاریخی جهاد کفایی، توسط مرجعیت دینی عراق در واقع خط پایانی بر پیشروی‌های تکفیری‌ها بود و روند تسلط آنها بر مناطق مختلف عراق را به یکباره متوقف ساخت. این فتوای تاریخی علاوه بر تحقق دستاوردهای میدانی و ملموس، فشار روانی فراوانی را نیز به تکفیری‌ها تحمیل کرد.

این فتوای آیت الله سیستانی در برهه‌ای حساس از تاریخ عراق موجب شد تا این کشور بار دیگر روی صلح و ثبات را به خود ببیند.

در پنجمین سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی، پارلمان عراق تصویب کرد که 13 ژوئن (سالروز صدور فتوای آیت الله سیستانی) به عنوان مناسبتی ملی گرامی داشته شود.

انتهای پیام/