شهر خبر

رئیسی از خط قرمز رفسنجانی عبور کرد

رئیسی از خط قرمز رفسنجانی عبور کرد

سید ابراهیم رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری سیزدهم(1400) با اشاره به وضعیت بحرانی بزرترین دریاچه ایران گفت: دریاچه ارومیه باید احیا شود. کارهای نمایشی برای احیای آن چاره ساز نیست، باید زمینه احیای واقعی دریاچه فراهم شود.

به گزارش تحریریه، سید ابراهیم رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری سیزدهم(1400) با اشاره به وضعیت بحرانی بزرگترین دریاچه ایران گفت: دریاچه ارومیه باید احیا شود. کارهای نمایشی برای احیای آن چاره ساز نیست، باید زمینه احیای واقعی دریاچه فراهم شود.

دریاچه ارومیه به دلیل زدن سدهای متعدد بر روی آن در حال خشک شدن است و برنامه سید ابراهیم رئیسی برای فراهم کردن زمینه های واقعی احیای دریاچه ارومیه به باز کردن دریچه سدها و استفاده از طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به عنوان مدل جایگزین می انجامد که در 30 سال گذشته در حاشیه قرار داشته است.

اتفاق نظر کارشناسان این است که نهضت سدسازی که از دوران رفسنجانی آغاز شد نه تنها دریاچه ارومیه، بلکه صدها دریاچه و رودخانه کشور را نابود کرده و باعث ایجاد کانونهای متعدد ریزگردها شده و محیط زیست ایران را با بحران روبرو کرده است.

اقدام شجاعانه رئیسی در گشودن دریچه سدهایی که به غلط زده شده و باعق ایجاد بحران برای دریاچه ارومیه شده اند، درحالی انجام خواهد شد که لابی پیمانکاران به دلیل منافع اقتصادی کلان؛ حامی اصلی تداوم نهضت مخرب سدسازی بوده است.

در آمریکا در 13 سال اخیر بیش از 3 هزار سد تخریب شده است، اما در ایران هر روز خبر از افتتاح یک سد جدید به گوش می رسد.

پایان/