شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

اتفاقات انتخابات سال 76 تکرار می شود؟

تنها راه باقی‌مانده برای اصلاح‌طلبان ، کشاندن انتخابات به دور دوم است؛ تنها با این حربه است که شاید امکان شکست رییسی برایشان متصور باشد؛ در این چند روز باقی‌مانده تا انتخابات، اصلاح‌طلبان بویژه طیف تندرو آنها، دست به هر کاری خواهند زد؛ آنها شاید بمبی در آستین برای ترکاندن داشته باشند!

اتفاقات انتخابات سال 76 تکرار می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، استراتژی مشارکت خاموش و غیرفعال را در پیش گرفته‌اند؛ بدین معنا که از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد؛ اتخاذ این استراتژی از جانب اصلاح‌طلبان از دو امر نشأت می‌گیرد، نخست آنکه، نامزدهای اصلی آنها توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدند و دیگر آنکه، دو نامزد منتسب به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون یعنی عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده که از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند در جریان رقابت ‌های انتخاباتی و بویژه مناظرات نتوانستند موج انتخاباتی ایجاد کنند.

مهرعلیزاده که چشم امید به حمایت سید محمد خاتمی و مشارکتی ‌های سابق و اتحاد ملتی‌های فعلی را داشت و دولت بالقوه‌اش را امتداد دولت خاتمی می‌دانست با «نه» اصلاح‌طلبان مواجه شد؛ همتی نیز اگرچه حمایت کارگزاران و سایر طیف‌های راستی جریان اصلاحات را اخذ کرد اما تنازعش با دولت روحانی و اعتدالگراها، عرصه را بر او تنگ کرد. از سویی دیگر، بیانیه کوتاه روز گذشته میرحسین موسوی از حصر نیز که به نوعی از آن برداشت قهر با صندوق رأی استنباط می‌شد، بخش معتنابهی از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را به عدم مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است.

با این اوصاف نباید برای مهرعلیزاده و همتی دو نامزد منتسب به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شانس زیادی جهت پیروزی در انتخابات پیش‌رو قائل بود؛ البته در این میان، تجربه سال ۷۶ و انتخابات دوم خرداد آن سال وجود دارد؛ مقطعی که همگان ناطق نوری را پیروز قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم می‌دانستند اما به ناگه ورق برگشت و آرای خاموش و خاکستری کار خود را کرد و سید محمد خاتمی پیروز آن انتخابات شد و دولت اصلاحات را تشکیل داد.

موضوع فوق‌الذکر در مناظره سوم از سوی مهرعلیزاده مطرح شد و این کاندیدا مدعی شد همانطور که در انتخابات ۷۶ همگان می‌خواستند فرد دیگری پیروز شود اما شما مردم سرنوشت دیگری رقم زدید؛ در واقع مهرعلیزاده خود را در جایگاه خاتمی سال ۷۶ قرار داده است و سید ابراهیم رییسی را ناطق نوری انتخابات پیش‌رو دانسته است! اما آیا به راستی مهرعلیزاده واجد ویژگی‌های فردی و شخصیتی سید محمد خاتمی هست که آرای خاکستری را به سمت خود بکشاند؟! در این موضوع در میانه بدنه و رأس اصلاح‌طلبان تردید جدی وجود دارد و بگونه‌ای که نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان حتی به استماع اظهارات و برنامه‌های او نیز نپرداخته است.

همتی اگرچه در رقابتهای انتخاباتی و مناظرات موفق‌تر از مهرعلیزاده ظاهر شد اما او نیز موج انتخاباتی ایجاد نکرده و چند گاف تبلیغاتی گل‌درشت داده است؛ به گونه‌ای که در مناظره سوم هم همتی و هم مهرعلیزاده که مدام در پاسخ به هر سوال با بهانه یا بی بهانه نام رییسی را می‌آوردند با این تعریض و کنایه سنگین از سوی رییسی مواجه شدند که موج انتخاباتی با شما ایجاد نمی‌شود.

علی‌ایحال ، تنها راه باقی‌مانده برای اصلاح‌طلبان ، کشاندن انتخابات به دور دوم است؛ تنها با این حربه است که شاید امکان شکست رییسی برایشان متصور باشد؛ در این چند روز باقی‌مانده تا انتخابات، اصلاح‌طلبان بویژه طیف تندرو آنها، دست به هر کاری خواهند زد؛ آنها شاید بمبی در آستین برای ترکاندن داشته باشند!