شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#فوتبال#اروپا

بهترین فیلم‌های فوتبالی تاریخ سینما به بهانه آغاز یورو ۲۰۲۰ | فرار به سوی پیروزی تا مستندهای زیدان و مارادونا

همزمان با آغاز رقابت‌های فوتبال قهرمانی اروپا موسوم به یورو ۲۰۲۰ (با یک سال تاخیر)، گادرین فهرست بهترین فیلم‌های فوتبالی تاریخ را به انتخاب منتقد ارشد خود معرفی کرد.

فيلم فرار به سوي پيروزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، فوتبال همواره از موضوع‌های محبوب فیلمسازان بوده و جدا از برخی مستندهای مهم و تماشایی، گروهی از فیلمسازان هم محبوب‌ترین ورزش تاریخ را دستمایه فیلم‌های داستانی خود قرار داده‌اند؛ از «فرار به سوی پیروزی» تا «یونایتد نفرین‌شده» و «دیه‌گو مارادونا» همواره سینما به مستطیل سبز و قهرمانان آن پرداخته است. همزمان با آغاز رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ نگاهی می‌کنیم به انتخاب‌های پیتر بردشا، منتقد ارشد گاردین درباره بهترین فیلم‌های فوتبالی تاریخ.

«مثل بکام سانتر کن» ۲۰۰۲ – گوریندر چادا شاید نخستین کارگردانی بود که نشان داد چگونه می‌توان صحنه‌های هیجان‌انگیز فوتبال را درون زمین روی پرده سینما به تصویر کشید. کایرا نایتلی با این فیلم درخشید و خیلی زود ستاره سینمای جهان لقب گرفت.

«آفساید» ۲۰۰۶ – جعفر پناهی در این فیلم داستانی-مستند ماجرای ورود غیرقانونی چند دختر نوجوان را به ورزشگاه آزادی در جریان بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ روایت کرده است.

«زیدان – پرتره قرن ۲۱» ۲۰۰۶ – داگلاس گوردن و فیلیپه پاره‌نو در بازی سال ۲۰۰۵ میان رئال مادرید و ویارئال دوربین را ۹۰ دقیقه روی چهره زین‌الدین زیدان متمرکز کردند و نتیجه، یکی از تماشایی‌ترین یادگارها از دوران حضور نابغه فرانسوی دنیای توپ گرد در زمین فوتبال شد.

«فرار به سوی پیروزی» ۱۹۸۱ – جان هیوستن برای روایت کردن یک داستان فوتبالی در اردوگاه اسیران جنگ جهانی دوم سراغ ستاره‌های سینما و فوتبال رفت؛ از مایکل کین و سیلوستر استالونه تا پله، بابی مور و اوسوالدو آردیلس.

«در جستجوی اریک» ۲۰۰۹ – کن لوچ چند سال پس از بازنشسته شدن اریک کانتونا سراغ ستاره بی‌بدیل دنیای فوتبال رفت تو او در این فیلم نقش یک هوادار افسرده منچستر یونایتد، تیم پیشین خود را بازی کند.

«یونایتد نفرین‌شده» ۲۰۰۹ – نسخه سینمایی تام هوپر از رمان دیوید پیس درباره برایان کلاف و یک سال حضور او در لیدز یونایتد در ۱۹۷۴ با بازی مایکل شین در نقش اصلی همچنان در یادها مانده است.

«قیصر: بزرگ‌ترین فوتبالیستی که هرگز فوتبال بازی نکرد» ۲۰۱۸ – کارلوس راپوسو ملقب به قیصر (به دلیل شباهت به فرانتس بکن‌باوئر) در دهه ۱۹۸۰ به لطف کارلوس آلبرتو (مربی سرشناس برزیلی) فرصت حضور در دنیای فوتبال را یافت اما با وجود رفتن به تیم‌ها و باشگاه‌های بزرگ، تقریبا هرگز پایش به توپ نخورد.

«دیه‌گو مارادونا» ۲۰۱۹ – مستند استادانه آصف کاپادیا درباره دیه‌گو مارادونای کبیر ترکیبی بی‌نظیر از تصاویر تلویزیونی تمام لحظه‌های حضور این نابغه بزرگ در زمین فوتبال و تیم‌های بازشگاهی آرژانتین و ایتالیا و اسپانیاست.