شهر خبر
انتخابات 1400| شورای وحدت در انتخابات مجلس یازدهم از سردار کوثری حمایت خواهد کرد

انتخابات 1400| شورای وحدت در انتخابات مجلس یازدهم از سردار کوثری حمایت خواهد کرد

سردار کوثری که ازجمله اعضای هیات موسس جبهه پایداری نیز هست، عملا تنها گزینه محافظه‌کاران برای آن یک کرسی خالی تهران در مجلس یازدهم باشد.

اعتمادآنلاین| شبیه به فوتبالیستی حرفه‌ای که حتی اگر کفش‌هایش را آویزان کرده باشد، به ‌محض ضرورت برای ورود به میدان، پاشنه را بالا کشیده و به ‌اصطلاح گرم می‌کند، محمداسماعیل کوثری هم سال 1400 را بدون یونیفورم سپاه و دوباره با ردای سیاست آغاز کرد و با نام‌نویسی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در نخستین روز پس از تعطیلات 13روزه نوروزی، رسما از عزم خود برای بازگشت به پارلمان سیاست خبر داد.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، خبری که 4 روز بعد در هجدهمین روز سال وقتی تکمیل شد که سخنگوی سپاه از این گفت که سردار کوثری مدتی قبل برای شرکت در انتخابات از سمت خود در سپاه استعفا و فرمانده‌ کل سپاه هم موافقت کرده است.کوثری که جوانی راحتی تا پیش از پیروزی انقلاب در زمین فوتبال گذراندآغاز جنگ تحمیلی، راهی میدان دیگری شد تا از همان زمان بیشتر به عنوان چهره‌ای نظامی شناخته شود تا ورزشی.

 

این روند اما پیش از نوروز 86 تغییر کرد و او که یک‌بار استوک‌های فوتبالش را آویزان کرده و به سپاه پاسداران پیوسته بود، پس از سال‌ها خدمت در سطح فرماندهی، این‌بار پوتین‌ها را آویزان کرد تا کفش سیاست به پا کند و به عنوان نماینده تهران راهی پارلمان شود. دورانی که تا نزدیک به یک دهه ادامه یافت و چند صباحی پس از ناکامی در انتخابات مجلس دهم که همراه با 29 عضو دیگر لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان رقم خورد، بار دیگر یونیفورم سپاه به تن کرد و آن‌طورکه گفته، درحالی‌که از همان سال 86 عملا بازنشسته بوده، به درخواست سپاه و با مجوز رهبری، برای مدت 3 سال به سپاه بازگشت و البته این مدت یک سال دیگر هم تا 17 شهریورماه 99 تمدید شد و اگرچه گفته آخرین مسوولیتش در این نهاد نظامی جانشینی قرارگاه ثارالله بوده که یکم تیرماه 99 با تودیع او به پایان رسیده اما چنانچه اشاره شد، استعفایش از مقام مشاور فرمانده کل سپاه به‌ منظور حضور در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم، چندی بعد رقم خورد و 18 فروردین‌ماه 1400 ازجانب سخنگوی سپاه اعلام شد.

 

این خبر اما آخرین و تازه‌ترین خبر درباره او و تلاشش برای بازگشت به پارلمان یک‌دست اصولگرای یازدهم نیست و آنچه در 24 ساعت گذشته، منجر به توجه رسانه‌ها و افکار عمومی به نام او شده، خبری است که از حمایت هر دو نهاد بالادستی جریان اصولگرا از او حکایت داشت. خبری که البته به اشتباه، او را «گزینه اجماعی دو شورای وحدت و ائتلاف» عنوان می‌کرد، حال آنکه آنچه دیروز رقم خورد صرفا از حمایت شورای وحدت از او حکایت داشت و صحبت از «اجماع» شورای وحدت و ائتلاف در حمایت از او، بیشتر تفسیر رسانه‌ها بود، نه اصل خبر. چه آنکه دیروز غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، بدون هرگونه اشاره صریح و ضمنی به همراهی با شورای ائتلاف در راستای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم، صرفا از حمایت شورای وحدت از کوثری در این انتخابات خبر داد و حدود یک هفته پیش یعنی 12 خردادماه هم امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف از این گفته بود که ائتلافیون در انتخابات پیش ‌رو از سردار کوثری حمایت خواهند کرد.

 

ابهام در ماجرای حمایت از کوثری اما یک وجه مهم‌تر نیز داشت که مشخصا به حمایت شورای وحدت و آنچه از جانب غلامرضا مصباحی‌مقدم اعلام شد، ارتباط داشت.

 

انتظار می‌رفت خبر نهایی درباره اینکه چه کسی گزینه موردحمایت شورای وحدت خواهد بود، از زبان منوچهر متکی، سخنگوی این شورا مخابره شود؛ همان‌طورکه طی ماه‌های گذشته در هر مرحله این متکی بود که از آخرین تصمیم شورای وحدت درباره انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم اطلاع‌رسانی می‌کرد.

 

ازجمله این منوچهر متکی بود که 11 اسفندماه 99 به‌ تاکید از این گفت که باتوجه به آنکه اساسا علت برگزاری این انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، خالی‌شدن یکی از 30 کرسی پایتخت در مجلس یازدهم، آن‌هم پس از درگذشت فاطمه رهبر، یکی از چند زن حاضر در فهرست انتخاباتی اصولگرایان است، اصولگرایان تاکید دارند که حتما از یک زن در این مسیر حمایت کنند و همین هم باعث شده بود بسیاری از لاله افتخاری، نماینده ادوار مجلس و عضو شورای وحدت که ازقضا برای انتخابات پیش‌رو اقدام به نام‌نویسی نیز کرده بود، نام ببرند.

 

متکی البته هرگز این گمانه‌زنی‌ها درمورد حمایت شورای وحدت از افتخاری را تایید نکرده بود اما به ‌دفعات بر نفس حمایت از یک زن در این مسیر تاکید کرده و فراتر از آن، 8 فروردین‌ماه 1400 صراحتا گفته بود که این راهبرد انتخاباتی حمایت از کاندیدای زن در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم و به ‌منظور جانشینی فاطمه رهبر، در شورای وحدت به تصویب رسیده است.

 

متکی حتی حدود یک ماه پس از ورود سردار کوثری به انتخابات و اعلام استعفای او از سپاه از جانب سخنگوی سپاه و دقیقا یک ماه پس از اعلام خبر مصوبه شورای وحدت، در اظهارنظری که روز 8 اردیبهشت‌ماه 1400 منتشر شد حمایت این شورا از سردار کوثری را رد و تاکید کرد که صرفا می‌تواند از این بگوید که راهبرد شورای وحدت در این خصوص، حمایت از یک کاندیدای زن به عنوان جانشین فاطمه رهبر است.

 

این روند حتی حدود یک هفته پیش وقتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به عنوان نهاد رقیب و موازی شورای وحدت در اردوگاه اصولگرایان، صراحتا از حمایت خود از سردار کوثری سخن گفت، تغییر نکرد تا اینکه دیروز در حالی که همچنان خبری از منوچهر متکی نبود، حمایت شورای وحدت از کوثری ازجانب سخنگوی جامعه روحانیت اعلام شد.

 

خبری که هنوز یک ساعت نشده، واکنش توام با همراهی لاله افتخاری را در پی داشت و رسانه‌ها از این نوشتند که افتخاری به‌ نفع گزینه شورای وحدت از ادامه رقابت انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم کناره‌گیری کرده تا حالا سردار کوثری که ازجمله اعضای هیات موسس جبهه پایداری نیز هست، عملا تنها گزینه محافظه‌کاران برای آن یک کرسی خالی تهران در مجلس یازدهم باشد.